hoe kan je self een taille rok make??

heeft iemand hier instructies over want kwil graag een rok make eigenlijk gwn probere :stuck_out_tongue:

google

ik wil het ook weten!

want khad laats nog een leuke stof gekocht om em te make
maar waarschijnlijk weet niemand het???

koop een patroon via ebay/ zo’n burda-site ofiets.

je moet eerst de omtrek van je taille meten
bijvoorbeeld omtrek: 60
als je een beetje een wijd uitstaande taillerok wilt dan moet je de bovenkant rimpelen.
dan doe je 60 x 2 = 120 omdat je de stof rippelt heb je meer stof nodig want anders past hij niet.
dan moet je kijken hoelang je de rok wilt hebben laten we zeggen ongeveer 50 centimeter (je kunt dat gewoon zelf beslissen.

je trekt dan op een patroonpapier een streep eerst die van de taille dus 60 cm (omdat je 2 helften maakt en doormiddel van blinderits aan elkaar maakt.) dan zoek je het midden daarvan (dus 30) daar trek een rechte lijn mee naar beneden van 50 cm lang want zolang word je rok.
in de lijn boven aan moet je een kleine halve ronding maken, het hoeft niet groot gewoon dat hij een klein beetje rond loopt. dan pak je een centimer en ga je vanaf die ronding op alle punten 50 cm naar beneden trekken. (de zijkanten moeten wel een beetje schuin zijn want zo loopt je rok wat uit dat is mooier). als je dat gedaan hebt dan verbind je die streepjes die je gezet hebt en dan heb je dus 1 helft van je rok. die maak je vast op de stof endie knip je 2 keer uit.
Tip: wel 1 cm omteken!

je moet ook nog een soort tailleband maken want daar komt je rok straks aan. het mooiste is als je een band heb van ongeveer 5 cm. je tekent dan een band van 10 cm omdat je hem dubbel doet want dan is die steviger. en die band word dan 60 cm lang want hij hoeft niet gerimpeld te worden en het is gewoon de lengte van je taille. let wel op! je moet wel wat ruimte overlaten omdat je er nog een blinde rits in moet zetten.

ik weet niet of je een lockmachine hebt?
anders kun je de stof eerst even mooi aflocken.
daarna moet je de 2 rokdelen aan elkaar maken en de stof gaan rimpelen. dit doe je door je naaimachine op de grootste stiksteek te zetten. NIET: aan en afhechten bij het rimpelen! want je moet de draad namelijk aantrekken. let ook op dat je de draad dus niet te kort afknipt.

als je dat gedaan hebt ga je de stof rimpelen en verdeel je de rimpels een beetje mooi over het vlak.

op de band moet je vlieseline strijken zodat de band nog steviger wordt.

ik weet niet ik vind het nogal lastig uit te leggen eigenlijk en het is ook niet supermakkelijk om te doen ik weet niet of je een moeder hebt die een beetje goed is met de naaimachine… ik moet nu gaan maar als je wilt dat ik nog even verder uitleg dan moet je me even een berichtje sturen;)

ooohh meid bedankt voor de uitleg je hebt het uitstekend uitgelegt en jah me mama is wel goed met de naaimachine dus sei kan me er wel mee helpe
thaankss
xxxx :couplekiss_man_woman:

graagedaan:D en succes;)

hoe kan je zelf een taillerok maken.
surry.

handige uitleg.
veel doen het ook met een elastische band,
maar is dit niet veel makkelijker?
want met elastiek, gaan ze dan aan het elastiek trekken tijdens het naaien ofzo?

.

omdat ik naaien in had getypt, en toen kwam dit topic naar boven. x3

op de blog van flowersandbees
ze zit ook hier op girlscene, moet je maar ff kijken in het DIY topic of t zelfgemaakte accesoires en kleding topic (:

uit de Burda halen !!!

Misschien heb je hier wat aan? http://www.youtube.com/wa…ture=youtube_gdata_player

ik heb een keer een taille broek gemaakt, en dat was nog best lastig :stuck_out_tongue:

Ligt eraan hoe je het elastiek bevestigd. Je kan een simpele tunnel maken en daardoor het elastiek heen rijgen, uiteinden van elastiek vast stikken, voila.

TS. Wat ik zou aanraden is om een bestaand patroon over te nemen.
Kijk in wat tijdschriften waar patronen staan. Zie je een leuk model (er staat een foto bij), kan je het boekje kopen. Ik blader ze zelf altijd eventjes door voordat ik ze aanschaf.

Eenmaal dat gedaan ga je jouw maten oplaten meten, er staat een tabel + uitleg bij. Als jij alle stappen volgt meet jij je maten goed op. Althans, degene die jouw maten opmeet. Echt niet zelf opmeten, want jij wurmt je in allerlei posities en uiteindelijk heb je toch niet goed gemeten, door iemand anders laten doen dus!

Vervolgens kijk je naar het patroon. Daar heb je een aantal lijnen staan, streepjes, stippels etc. Bij iedere lijn staat je maat. Is er gebleken tijdens het opmeten dat je maat 38 hebt, volg je lijn 38. Zijn dit sterretjes, dan volg je alle lijnen met stippeltjes.

Een tip, niet uitknippen, maar overtrekken op patroonpapier. Want mocht de maat nou niet goed zijn, dan kan je altijd nog een maat kleiner of groter overnemen.

Waarom ik je dit aanraadt is omdat als je zelf patronen maakt je een model moet tekenen. Dit kan enorm lastig zijn in het begin, ook afhankelijk van het model. In tijdschriften heb je trouwens een moeilijkheidsgraad.

Ikzelf heb een taille rok gemaakt op school. Vragen, stel ze maar, misschien dat ik je verder kan helpen. :wink:

Oja, in het boekje staat stapsgewijs uitgelegd hoe je het moet maken.

Een broek is in het algemeen ook iets lastiger dan een rok. :wink:

Je kan ook gewoon een lapje stof dubbelvouwen, onderaan zoomen en bovenaan elastiek in de lengte van je taille

oh hahaa en aan de zijkant dan ook vast maken natuurlijk :slightly_smiling_face: