Hoe kan ik mijn eigen reacties veranderen

-

Allereerst, vind ik het knap van je om je verhaal te delen!

Die ‘muur’ die je hebt opgebouwd, moet je weer leren af te bouwen.
Dit duurt wel een tijdje, maar het gaat door de tijd beter als je weer mensen vertrouwt. Je kunt bij die reacties beter eerst tot 10 tellen, misschien klinkt het een beetje kinderachtig, maar zo weet je dat je je eigen ook kan beheersen.
Gewoon proberen het af te leren door beter en minder impulsief na te denken en dan gaat het vast wat beter! :slightly_smiling_face:
En als je dan toch per ongeluk een reactie geeft, zeggen dat het je spijt.
Ben geen expert hierin hoor, maar dit zijn de tips die ik kan geven. (:

Ik was ook zo tot over een tweetal jaar. Ik kon echt ontploffen en dit vooral tov mijn vriend. Zelf besefte ik niet dat ik echt heftig reageerde tot hij mij er dan uiteindelijk over aansprak. En toen pas besefte ik echt hoe heftig alles was. En dat ik geregeld echt over de schreef ging.

We hebben toen lang gepraat en ik heb hem toen beloofd er iets aan te doen. Want ik wou hem niet kwijt.

Zoals hierboven heb ik ook moeten leren om eerst na te denken “en tot 10 te tellen” vooraleer ik reageerde. Soms gebeurt het dat ik me omdraai en even diep in en uit adem en dan pas reageer. Je kan niet geloven wat 5 seconden kunnen doen, je denkt dan rapper na en relativeert wat meer. En ik heb gemerkt dat mijn uitbarstingen er soms ook kwamen omdat ik gedurende de dag door meerdere dingen heel gestresst kon zijn. Klinkt misschien stom maar ik heb mezelf ingeschreven voor een cursus aquarel en ik schilder alle stress van me af.

Sinds ik mijn “energie” en stress op iets anders uitwerk gaat het al stukken beter. Ik zeg niet dat het niet meer gebeurt maar ik verontschuldig me dan wel sneller of besef nu ook wel sneller wanneer ik over de schreef ga.

En zoals hierboven ook werd gezegd, mensen vertrouwen gebeurt niet op 1 2 3. Het neemt tijd tot je zelf beseft dat niet iedereen het slecht met je voor heeft. Maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft tijd en geduld nodig. Maar ik ben zeker dat het goed komt! :sob::muscle:

niet citeren aub

Oh God, ben jij mij? Dit is precíes wat ik ook doe.
Ik blijf dit volgen, want heb het idee dat ik mijn eigen relatie op deze manier verniel.

wow ik heb dit probleem ook… ik ben de laatste tijd vreselijk snel geirriteert, echt bij het kleinste beetje al.

Misschien raar maar als je anticonceptie gebruikt kan dat je hele gedrag beïnvloeden. Maar ik weet niet of je dat gebruikt (pil, prikpil oid). Ik zou er ook met hem over praten.

Volgens mij moet je gewoon zeg maar je woorden inslikken voor je war zegt. Voor je het daadwerkelijk uitspreekt kun je toch gewoon even nadenken wat en hoe je het gaat zeggen. Zo vermijd je ruzies.