Hoe kan ik het het beste aan mijn ouders vragen?

Hey,

Ik heb even advies nodig. Ik wil graag met een psycholoog gaan praten omdat ik al voor een lange tijd niet lekker in m’n vel zit door bepaalde redenen en het maar niet weggaat. Maar ik ben niet zo superclose met m’n ouders dus praat ik daar ook niet zo gauw of graag erover. Ze gaan het zelfs miss wel raar vinden als ik zeg dat ik dit wil gaan doen.

Daarom mijn vraag, hoe kan ik het het beste tegen mn ouders zeggen dat ik met een psycholoog wil praten? Ik durf het niet te zeggen…

Hoe oud ben je? Want je kan natuurlijk ook gewoon zelf eventjes bij de huisarts langsgaan voor een eventuele verwijzing.

Je leeftijd is wel belangrijk in deze, als je 16+ bent hoef je het niet eens te vertellen, omdat je dan zelf mag beslissen over je medische gegevens en dergelijke.

In dat geval hoef je het ze niet te vertellen, ik heb het pas na 2 jaar therapie verteld.

En als je vertellen eng vindt, zou je ook een brief kunnen schrijven.

Ik weet precies hoe je je voelt! Ik vond het doodeng om te vragen, maar heb uiteindelijk na de zoveelste breakdown een brief geschreven naar m’n ouders. Heb hierin in gezet dat ik niet zo goed weet hoe ik hierover moet praten met ze, en of ze er over na wilden denken. Zo geef je je ouders tijd om er zelf over na te denken voordat ze jou meteen een antwoord hoeven te geven, en je hebt geen face to face confrontatie!

Ze zullen er natuurlijk wel op terugkomen met je, en dat is ook belangrijk en alles.

Anyways, bij mij werkte het en ik ben via de huisarts doorverwezen naar een kindertherapeut. (Ik was 14/15 toendertijd) en ik raad het je echt aan om te doen, het heeft me zo erg geholpen!

Succes :slightly_smiling_face: x

Ik ben 17 , aww okee dankjewel voor de reacties! Ik denk dat ik het in een brief ga schrijven ja!

Bijna elke middelbare school heeft ook een maatschappelijk werkster, dus dat zou je ook nog kunnen proberen. Daar kun je zo heen zonder dat je langs de huisarts en alles moet.