hoe kan ik haar helpen

Hallo, mijn beste vriendin is 24 met een dochter van 3. Ze heeft nu een half jaar een relatie met een jongen van 19 die niet van kinderen houdt, haar dochter ziet ze zelden(dochter woont bij de vader, ze woont zelf bij haar vriendje).
Haar vriendje slaat haar, controleert haar, bepaalt wat ze draagt, waar ze heen gaat, heeft haar keer bijna laten stikken met een kussen en keer verkracht. daarbij gaat hij vaak vreemd waar ze vanaf weet . Ze voelt zich vaak depressief door hem, maar met 1 fijn moment vergeet ze al de negatieve dingen.

Ik praatte er vaak met haar over, omdat ze beter dan dit verdient maar dat overtuigd haar niet dat ze echt weg moet daar. Haar vriend mag mij ook niet omdat ik op haar in praat, nadat ze zondag op een feest stond te huilen en ik haar troostte eindigde dat in een vechtpartij met slaan etc tussen hem en mij.

Ze moet zelf inzien dat dit niet langer kan maar ik vraag me af of er mensen zijn die dit kennen en advies hebben hoe ik haar kan helpen naast er uiteraard voor haar te zijn

Je zou altijd de politie om advies kunnen vragen want hij pleegt huiselijk geweld. Dan maar harde maatregelen. Als zij het dan nog niet inziet of hij er een drama van maakt, dan zou ik me er verder niet meer mee bemoeien.