Hoe kan ik afvallen?

Hoi!!

Ik ben 21 jaar en heb nu ongv 6 jaar door omstandigheden niet kunnen sporten.
Nu is mijn conditie erg laag en wil ik het langzaam weer wat oppakken. Ik ben 1.75 en weeg bijna 86 kilo…

Ik heb gemerkt dat ik een stuk dikker ben geworden en van maat S, nu maat L/XL heb.
Dit voelt niet goed en daarbij ben ik ook een echte snoeperd. Zo eet ik bijv bijna elke avond wel een zak snoep…

Nu vraag ik mij af of jullie ideeen hebben over hoe ik het beste wat kan afvallen, wat snel en effectief werkt?
En of ik nu echt overgewicht heb? En hoe ik van mijn eetverslaving afkom?

Hey! Probeer de tijd die je nu overhoud door niet te sporten vrij te maken door leuke gezonde receptjes op te zoeken. Veel succes girl!!

Je hebt echt overgewicht, je bmi is 28. Een gezond bmi ligt tussen de 18 en 25.

Ik zou je aanraden gezond te gaan eten. Hou je calorieën bij, ongeveer 1500-1800 per dag. Ga op zoek naar leuke recepten die je ook lekker vindt.

Een verslaving is lastig van af te komen. Via de huisarts kan je een paar keer gratis naar diëtiste, dat is misschien slim. Hij of zij kan met je meekijken.

Heel simpel gezegd, meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Volgens mij is het 80% wat je eet en 20% sporten. Wat bij mij helpt is om echt bewuste keuzes te maken. Ik pakte altijd zonder na te denken frisdrank of iets lekkers, nu is het standaard water en bij uitzondering iets anders. Je moet het ook wel kunnen volhouden dus af en toe snoep kan, maar pak er dan een paar ipv de hele zak.

wat voor mij hielp: spa rood drinken in plaats van frisdrank (ook geen light), dunner beleg op mijn brood, en tussendoor appeltjes of groente snacks in plaats van chips, koeken of repen. verder ga ik op de fiets naar mijn werk, door weer en wind!

Mijn ervaring is in ieder geval dat alleen structurele wijzigingen echt effect hebben op de langere termijn. Even lijnen of even sporten doen bij mij niets. Inderdaad zoals miss_xilften zegt bijvoorbeeld op de fiets ipv scooter/auto/ov of een stuk van je reis, wandelen of sporten in de avond ipv op de bank zitten, je bord minder vol (minder snel eten), minder suiker drankjes, dat zijn dingen die op de lange termijn helpen.