Hoe in te blenden in een nieuwe klas. Jawel.

Nou, hallo.
Afgelopen jaar zat ik in de tweede klas van het vwo. Ik had een superleuke klas, m’n crush en m’n beste vriendinnen zaten erin en het was gewoon leuk.
Ik deed het eerste half jaar echter niks voor school, waardoor ik het tweede halfjaar mijn sociale leven en andere dingen heb verwaarloosd om die 11 minpunten weg te werken. In de laatste toetsweek heb ik nét te laag gescoord voor de laatste toets waardoor ik nét geen bespreekgeval was, dus ik moest of blijven zitten of naar 3 havo. Ik koos voor 3 havo.

Nu kom ik dus in de klas bij mensen die ik niet of nauwelijks ken, en zij kennen elkaar al een jaar. Hebben jullie tips om nieuwe vrienden te maken, niet over te komen als een loser en gewoon ervoor te zorgen dat ik zo snel mogelijk gewend ben in m’n nieuwe klas?

Ik vind het trouwens zelf ook raar dat ik hier nu over nadenk terwijl ik net vakantie heb, maar ik zit er nu al helemaal over te stressen omdat ik ook bij een jongen in de klas kom die mij soort van heeft gepest vorig jaar.

Het zou heeel fijn zijn als iemand tips had, en sorry voor het lange verhaal!

wees jezelf dan kom je vast wel iemand tegen met wie het klikt =)… en probeer nu eerst te genieten van je vakantie =)

Dit.
Probeer nu ook al een beetje contact te zoeken. Ik kom volgend jaar wss ook in een rotklas, maar dat weet ik nog niet zeker want ik heb mn klassenindeling nog niet gehad. Dus ik kan me dr ook niet rot over voelen.

Dit.
Ik ben in de 3e ook blijven zitten en kwam dus in een klas die al 3 jaar bij elkaar zat. Het duurde maar 1 dag en toen was ik gewoon geaccepteerd en betrokken ze me overal bij. Nu, na 2 jaar, zijn we super close :grinning: Maak je gewoon niet druk en probeer gewoon gezellig mee te doen met de rest.

Ik ben verhuist en moest in de vierde naar een andere school. Natuurlijk was het wennen aan het begin, maar jij hebt het voordeel dat je op dezelfde school blijft en ook nog naar je oude vrienden kunt in de pauzes. Maar geloof me, in de volgende zomer lach je als je dit verhaal terug leest van jezelf; “waarom maakte ik me zo veel zorgen?”.

Gewoon jezelf zijn en zal vast nog wel iemand anders zijn die ook net nieuw in de klas zit.

Gewoon jezelf blijven, dan vind je vast iemand met wie het klikt!

Ik ben een tijd terug ook in een klas geplaatst die al twee haar samen was, en er was één grote, hechte groep en nog een paar kleinere (ook hechte!) groepjes van vriendinnen en vriendin. Dat was dus niet bepaald bemoedigend voor mij.

Het eerste jaar heb ik het er erg moeilijk mee gehad, omdat ik het gevoel had dat ze elkaar al zo goed kenden, en dat ze eigenlijk niemand meer bij hun groepjes wilden hebben. Maar afgelopen jaar betrokken ze me ineens bij veel meer dingen, ze vroegen of ik meeging naar van alles en nog wat, en het was hartstikke gezellig! Ook al had ik af en toe het idee dat ze me gewoon niet accepteerden, ook omdat er soms zelfs rot over me werd gedaan, het is toch allemaal goed gekomen en ik heb een heel erg leuk jaar achter de rug met mijn klas!

Ik heb zelf ook vaak nieuwe meisjes in de klas gehad, en hoe het uiteindelijk klikte lag heel erg aan hunzelf.
Als een nieuw meisje, elke pauze bij de eigen vriendinnen blijft zitten en als ze wordt uitgenodigd voor bijvoorbeeld een verjaardag ofzo en ze komt niet. Dan is de kans niet groot dat ze echt bij de vriendinnen groep gaat horen.

Dus probeer in de pauzes eens bij verschillende groepjes te gaan staan, leer je nieuwe klasgenoten kennen. En misschien zit er bij een vak ook wel iemand alleen, waar je naast kunt gaan zitten. En draai je eens om om met de mensen achter je te kletsen :stuck_out_tongue: (leraren vinden deze tip niet zo goed ben ik bang :stuck_out_tongue:)
Er zijn dan vanzelf kinderen die je aardig vind en die jou ook aardig vinden.

Ik ben verhuist naar het buitenland en kwam in een nieuwe klas midden in het jaar. Maar iedereen wilde juist me je omgaan omdat je nieuw bent.