hoe hogere cijfers voor leestoetsen?

Hallo!,
ik zit nu in 3vwo en volgend jaar moet ik kiezen tussen Duits en Frans. Ik wil graag voor Duits kiezen, maar in de bovenbouw zijn leesteksten en luisterteksten heel belangrijk. Nu kreeg ik net mn cijfer terug voor Duits, laten we het maar houden op een niet zo beste onvoldoende. Hoe moet je hogere cijfers halen voor Duits leesteksten? Grammatica enzo lukt wel goed.

Lees Duitse boeken, Duitse series etc. Zoek een Duitse penpal.

Kijk films met Duitse ondertiteling.

Wat maartje en garapoes zeggen. Dat is de enige manier.

Heel veel oefenen. Kan bijvoorbeeld zoals hierboven wordt gezegd.

Lezen is een vaardigheid die je moet oefenen. Dingen die al zijn gezegd zijn goed. Je moet vooral je woordenschat vergroten en dat kan je passief doen door films te kijken, of actief door woordjes te gaan leren.

Ga bijvoorbeeld ook aan de slag met examenteksten VMBO (bijvoorbeeld van examenblad.nl). Begin met het regelmatig maken van teksten, kijk het na, en kijk terug waarom een bepaald antwoord goed is of fout. Probeer het goed uit te leggen aan jezelf of misschien aan iemand anders. Dit is wat ik doe met bijlesleerlingen en het werkt erg goed. Schrijf woorden op die je op moet zoeken en die je vaak tegenkomt in een notitieboekje of op een excel blad op je computer.

Als er een ding is waar je mee dood gegooid word in de bovenbouw dan zijn het leestoets oefeningen. Steeds opnieuw oefenen oefenen en oefenen. Dus maak je daar nou niet te druk om want dat krijg je nog genoeg uitgelegd en meestal ben je er gewoon van nature goed in of niet