Hoe help je je vriendin over haar ex?

Hai meiden,

Ik kreeg vanmiddag een smsje van m’n vriendin, haar vriendje (nu dus ex), heeft er na 2 jaar relatie een punt achter gezet. Ik ben net naar haar toe geweest met ijs, wijn en chocolade om haar een beetje op te beuren en met haar te praten. Heeft iemand verder nog tips hoe ik haar kan helpen?

Neem haar mee naar de stad, ga leuke dingen doen met haar

Dat is iig al lief van je. Verder kun je haar misschien wat vaker smsen… gewoon over dagelijkse dingen. opvulling van wat haar vriendje eerst deed.

Verder leuke dingen doen… speciale of simpele dingen gewoon lekker samen zijn en laten weten dat je er voor haar bent!

same here, mijn (ex)vriend heeft er 5 maanden geleden ook een punt achter gezet na 2 jaar. ik ben er al wel een heel stuk overheen, maar nog niet alles… dan kan echt nog wel eventjes gaan duren, ook bij haar! maar idd, leuke dingen doen! ga naar de stad, doe een meidenavondje, lekker lachen! zulke dingen! en wat hierboven staat over dingen praten zoals opvulling wat haar vriendje deed moet je niet doen, dan gaat ze zich nog kutter voelen en krijg je van die reacties van ‘‘dat deed hij ook altijd met mij’’ dus in 1 woord haar gewoon lekker opvrolijken! ze komt er wel overheen… :wink:

Je kan het verdriet niet oplossen, maar er voor haar zijn kan echt een heleboel doen. Het is juist fijn als het uit is om te weten dat er mensen zijn die er nog voor je zijn :slightly_smiling_face:

Okéee thanks! Ik heb haar ook gezegd dat ze altijd bij me terecht kan en dat we veeeel vaker dingen moeten doen!

Ahw dit vind ik heel lief van je! Vooral voor veel afleiding zorgen, maar luister ook naar haar wanneer ze er over wil praten.

Ik vind het best moeilijk als ze over hem praat. Ik merk zelf dat ik hem een beetje afkraak en zijn negatieve kanten aan het daglicht breng, terwijl zij hem natuurlijk nog leuk vindt. Maar om hem nou helemaal op te hemelen helpt ook niet toch?

mmm, ik zou geen negatieve kanten gaan oplepelen, ze wilt dat toch niet horen; ze wilt hem! probeer zoveel mogelijk gewoon haar aan te horen, en haar het gevoel geven dat je geïnteresseerd bent in haar verhaal, en dat je er voor haar bent. dat is vooral belangrijk.

wow, een vriendin van mij had precies hetzelfde een week geleden! Na 2 jaar maakte hij het plotseling uit en wil haar niet meer zien of spreken…
Ze heeft het er heeel moeilijk mee, zwak uitgedrukt.

Ik spreek nu wel vaker af met haar… om te sporten of te praten of uit te gaan ofzo. Alleen wat ik ook zeg, ze moet er uiteindelijk zelf overheen komen. Ik denk dat je niet meer kunt doen dan wat vaker met der afspreken en proberen aan te praten dat ze er echt wel overheen komt!

Ik ben zelf onlangs gedumpt, ik merk heel erg dat veel van mijn vriendinnen er niet voor openstaan dat ik het er over heb. Wat ik érg vervelend vind, want het is wel iets wat ik kwijt moet. Ze walsen er gewoon dwars over heen met hun eigen leuke verhalen.

Laat haar gewoon haar verhaal kwijt kunnen, en naar jouw toe komen als ze dat wil: niet zelf initiatief nemen om haar op te gaan vrolijken, want dat kan heel erg verkeerd vallen.

Tenminste, zo ervaar ik het. Ik ben erg graag op mezelf en handel dingen graag alleen af, misschien is zij wel erg anders.

ja zorg voor afleiding en goed advies.
Stel hij bedenkt zich, dan moet jij degene zijn die tegen haar zegt dat ze niet bij hem terug moet keren !
en praten helpt ook wel, maar laat het niet jullie gespreksonderwerpen overheersen.

Heel veel afleiding, advies geven en veel luisteren. De meeste meiden hebben dan behoefte om veel te praten. Het kan een hele tijd duren voordat het gaat slijten…

Mijn ex heeft het een jaar terug ook opeens na 2 jaar uitgemaakt. Ik was er zo kapot van want… hij was echt mijn soulmate!

Ik vond het zelf superfijn dat er 2 lieve vriendinnen voor me klaarstonden waar ik de eerste week bijna elke dag mee heb afgesproken! Ze hebben me geknuffeld, zelfs mn haren geborsteld, spelletjes gespeeld, met me geshopt, films gekeken, noem maar op. En sta vooral open voor haar verhalen, zoals Faalhaasje zegt, echt maanden nadien, maar het kan zijn dat ze dat nu nog niet zo goed kan, laat haar maar doen wat ze wilt.

Ik wilde echt niks meer destijds maar het was fijn dat er steeds iemand was die smste van: zal ik even langskomen, dus neem initiatief!

Ohja en begin niet negatief over hem, hemel hem ook niet op, maar ik merkte toen de wond nog vers was zegmaar dat ik het heel moeilijk vond als er negatief over hem werd gedaan, maar zodra het al wat beter ging (en ja, dat duurde wel een poosje) dan is het wel fijn als je gewoon lekker samen kan afkraken en doen.

Klopt helemaal. En ik vond het ook niet fijn als vriendinnen dingen zeiden als: Vergeet hem nou maar, je moet niet steeds over hem praten dat is hij niet waard. Zulke dingetjes.

Oké dames, thanks!

Ja idd, probeer neutraal te blijven. Mijn moeder vond het zo leuk om mijn ex constant de grootste sukkel ter wereld te noemen, hij was veel te klein, hij had niet genoeg voor me over en ga zo maar verder… Hierdoor kreeg ik gewoon ruzie met mijn moeder dus dat mag je echt niet doen.

Luisteren, luisteren, luisteren.

luisteren. luisteren en het niet telkens afkeuren.
sowieso eigenlijk kan je niet meer doen dan luisteren.
er moet tijd overheen gaan en niets anders kan liefdesverdriet beter maken.