Hoe heb jij je ouders verteld dat je wilt stoppen met je opleiding?

Jaa zoals de titel al zegt. Ik denk dat ik wil stoppen, maar ik heb geen idee hoe ik ga moet vertellen aan mijn ouders :frowning_face:
Tips zijn ook welkom!

Uhm gewoon, precies zoals je het nu ook zegt. ‘Ik wil stoppen met school’. Gewoon ervoor zorgen dat je goede redenen hebt en weet je al wat je wel wilt gaan doen? Denk daar eerst goed over na .

Toen ik ben gestopt met mijn opleiding.
Heb ik verteld dat ik het echt niet meer zag zitten. Ik heb daarna verteld dat ik TAB ga doen (dan ga je testen maken om te zien wat nou écht bij je past) En dat ik daarna bij het volgende schooljaar, mijn droomstudie zou gaan doen, nu dus.

Als je goed uitlegt waarom je het niet meer wil doen en alternatieven hebt wat je dan zou willen gaan doen. (goed nadenken wat je wel wilt doen en met wat je met de rest van de tijd gaat doen dat je thuiszit)

Nou dat is hem nou juist, ik heb echt geen idee wat ik anders zou willen doen haha :frowning_face:, ik denk er al een aantal weken aan om te stoppen, maar ik krop mijn gevoelens altijd op. Waardoor ik ook telkens zei dat het leuk was op school enzo, daarom zal het nogal onverwachts komen als ik vertel dat ik eigenlijk wil stoppen

Jaa dat is wel een goeie. Ik denk dat ik alles gewoon op papier ga zetten, mijn plannen voor de rest van het jaar. En die testen zijn idd ook wel erg handig!

ik zou zorgen dat je ook hebt bedacht wat je de rest van het jaar wilt doen. Ben je van plan een andere studie te zoeken en eventueel in februari weer te starten? Dan kun je dat samen helemaal uitpluizen. Als je dat al een beetje hebt gedaan, nemen ze het denk ik serieus genoeg om te zien dat je echt graag wat anders wilt. En anders dat je tot je een nieuwe studie gaat doen, gewoon een bijbaantje zoekt of iets dergelijks.
Wacht er in ieder geval niet te lang mee, dan wordt t moeilijker !

ik heb eerst een paar stille hints gegeven en heeeel veel geklaagd over hoe moeilijk alles wel niet is en dat ik er chagrijnig van word en dat het echt niet lukt, net zo lang tot mn moeder vroeg ‘wil je eigenlijk wel doorgaan met je studie dan?’, en toen hebben we t er over gehad :slightly_smiling_face:

Ik heb ze gebeld (zat toen in een andere stad op kamers) om te vertellen dat ik besloten had dat ik wilde stoppen en ook met de redenen waarom en ik had op dat moment al met een docent overlegd die dat ook een beter idee vond.
Gelukkig deden ze niet moeilijk.

Ik had toen wel al voor mezelf duidelijk dat ik de rest van het jaar wilde werken en zoeken naar een andere studie.

Bedankt voor de reacties! Upje :flushed:

Ik kwam huilend thuis van school en stage, had verschrikkelijke nachtmerries, trok in mijn slaap m’n haren uit. Daardoor kwamen mijn ouders meer zelf met het idee of het niet beter zou zijn als ik zou stoppen.

Ik zou gewoon een gesprek erover voeren, dat jij je nu gewoon níet gelukkig voelt en dat niet langer wil. Ik hoop oprecht voor je dat ze er begrip voor hebben. Succes! =)

Tja, wanneer jij zelf nog niet weet wat je dan eigenlijk wel zou willen doen, dan zou ik je ouders wel snappen wanneer zij het niet zien zitten dat je stopt.

Natuurlijk weet je dan nog niet wat je zou doen. Je plant het niet om een verkeerde studiekeuze te maken, hoor. :hammer:

Ik weet wel dat ik ga werken en hard opzoek naar welke studie ik wèl zou willen doen. Maar het lijkt me ook niet echt logisch dat ik nu al zou weten wat ik wel voor studie zou willen doen haha

Ik wist dat ook niet zo goed inderdaad! En ik vertel nooit zoveel over school dus mn ouders hadden ook geen flauw idee. Maar toen waren we een keer thee aan het drinken, en toen zei ik ‘pap, deze studie is eigenlijk niks voor mij’ en toen moest ik huilen hahaha, omdat het best wel als een mislukking voelde. Maar toen konden mijn ouders me gewoon verder helpen dus dat was wel fijn (: