Hoe ging jij 'Solliciteren' voor je eerste baantje?

Jhaa ik ben bijna 15 jaar en wil dus gaan werken. Maar… ik weet dus echt niet wat ik tegen die mensen ga zeggen? Kom je dan bijv. de winkel in en vraag je aan het personeel ‘Ik zoek een baantje en wou graag hier werken. Hebben jullie misschien wat personeel nodig?’ ofzo?
Heeft iemand tips voor mij? En sorry als zo’n topic al bestaat…

Er is vast in de winkel een balie ofzo, loop daar naartoe en zeg dat je graag een sollicitatie formulier wilt =)!

Je kunt ook via internet naar vacatures kijken :wink:! En reageren erop!

naar de winkel toe lopen en vragen of ze nog mensen nodig hebben of ze een formulier hebben of gewoon naar de chef vragen ofzo?

ik het hetzelfde probleem! ik weet dus echt niet wat ik zou moeten zeggen…
en ik ben verlegen om zulke dingen te vragen. dus ik bedacht eerst waar ik zou willen werken, en toen heb ik dus het adres opgezocht op internet.
toen heb ik op hun site gekeken en daar kon je ook sollicitatie brieven opsturen via de mail (vind ik toch even makkelijker, ook omdat ik zo verlegen ben)

ik belde de eerste de beste bakker op, en ik vroeg zoeken jullie mensen?
hij zegt ja, die zoeken wij, dus je bent aangenomen.
dat ging wel heel makkelijk.
je hebt wel ee ngrote kans dat je word aangenomen omdat je jong bent, en dus goedkoop.
ga gewoon een winkel binnen en vraag aan iemand of ze mensen zoeken, als je dat gewoon spontaan doet hebben ze een goede indruk, wees gewoon aardig en stap overal op af.

ik had eerst gebeld vervolgens langsgeweest en zo eraan gekomen;)
of formulieren invullen ofzo
weers creatief!

Op internet bij een winkel kijken en dan bij vacatures en zo’n sollicitatie brief opsturen. :grinning:

xx

Mijn allereerste baantje was in Albert heijn achter de kassa, en ik vroeg aan de balie een sollicitatieformulier. Gewoon vragen of ze nog mensen zoeken, zoja of je een sollicitatieformulier mag. Of kijk gewoon via internet. Ze bijten heus niet.

Ze zochten mensen dus ik vroeg om een sollicitatie formulier.

Ik ga niet ergens om een baan vragen als ze zelf geen mensen zoeken.

Okee, bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb er echt wat aan :grin:

www.jump2jobs.nl is wel een plek om te zoeken, anders ga je alle winkels af of een open sollicitatie versturen via internet. De zorg is ook leuk als 1ste baantje en je verdient super goed.

Bedankt, ik zal erop kijken :slightly_smiling_face:

dat zou ik ook wel willen weten.ik ben ook binnenkort 15 en als ik dan 15 ben ga ik meteen bij de AH of Van Haren solliciteren.

Ik ga gewoon overal langs en vraag ‘hebben jullie nog werknemers nodig?’ :3

Haha, ik ging overal vragen of ze nog mensen moesten hebben om te werken.
En dan werd ik telkens afgewezen.
En toen kwam blijkbaar die moeder van die man -dus zegmaar een oma- me “een snoepje geven om te troosten”
Haha.
Maar ik heb nu nog steeds geen baantje. :S

dat was vorige week, en guess what; ik ben aangenomen :grinning:
dit deed ik;

mijn moeder zag een blaadje op de ramen. (bij Hema, voor vakkenvullen)
ik was toen 14 maar werd afgelopen zaterdag 15.
dus toen ging ik bij iemand vragen waar ik terecht kon voor een formulier.
toen moest ik die ophalen bij de kassa en thuis invullen en inleveren.

binnen een week werd ik gebeld en moest ik op gesprek komen (eng xD)
dus ik een stevige hand en voorstellen, moest ik boven in het kantoor wat vragen beantwoorden zoals; wat weet je van Hema (niks :’))? wat verwacht je van je baas (uh, wat?!? wat vind je leuk aan de Hema?
wat doe je als je niet met een collega kan opschieten?

blablabla
dus ik antwoorde gewoon eerlijk
en toen zei hij ‘ik kan je niet 123 aannemen omdat je 14 bent, maar gefeliciteerd je bent aangenomen! je mag volgende week vrijdag beginnen’
en toen heb ik maandag mijn sleutel & hema shirt & contract etc. gehaald en nu mag ik morgen beginnen :grinning:

(mijn overbuurmeisje en nog iemand die ik ken werken er blijkbaar ook! gezellig haha)

tips (van mijn vader, die doet soms ook de sollicitatie gesprekken xD)

• geen kauwgom
  • een stevige hand geven
  • eerlijk antwoorden
  • diegene aankijken als je tegen hem praat
  • beleefd zijn
  • laten merken dat je gemotiveerd bent en interesse hebt, en dat je zelf beslissingen kan nemen enzo

de meeste spreken voor zich :wink:
ik zou vooral kijken op winkelruiten of advertenties in krant enzo en idd anders naar binnen lopen en beleefd en zelfverzekerd vragen of ze iemand kunnen gebruiken.

good luck! :grinning:

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek bij de hema om 12:00
stikzenuwachtig xD
en als ze die vragen gaan stellen zoals hier boven dan weet ik daar geen antwoord op simpel zat. echt neit. suggesties?

Ik heb vorige week vrijdag mijn eerste sollicitatiegesprek gehad, en ik had gewoon eerst naar een sollicitatieformulier gevraagd. Die vulde ik in en gaf ik daar in de winkel af! Toen werd ik gebeld en moest ik daar komen voor een gesprek, en vanmiddag om half 4 (een uur geleden) zou ik worden gebeld om te horen of ik word aangenomen, maar ik heb nog steeds geen bericht gehad! Ben benieuwd. Maar on topic, ik zou gewoon een sollicitatieformulie vragen, dan kun je die invullen en dan zie je wel verder!

Eerste x was via mijn ma, ze had haar oude baas (goede kennis nu) gebeld en ik mocht solliciteren voor een baanje van 18+ -kom ik aanzetten met mijn 15 jaar. Het had gemogen, maar na een goed gesprek met haar (dan zou ik elk weekend van 8 uur in de ochtend tot 12 uur 'snachts , zonder uitzonderingen -geen feestjes, weekendjes weg, enz) moeten komen en dat is niet echt haalbaar) niet gedaan.

Daarna zag ik een advertentie voor een kinderpretparkje (kinderen tot en met 12 jaar), mensen gezocht voor de atracties. Solicitatieforumlier ingevuld en opgestuurd, toen kreeg ik een mail dat er een selectie was (erg gewild baantje). Belde zo’n vent dat ik door de selectie heen was en op sollicitatiegesprek mocht. Kwam ik daar aan, bleek dat 't een groepsgesprek was (meerdere sollicitanten in een kring, beetje babbelen). Toen werd ik gebeld dat ik was aangenomen, een dag om te komen inwerken, morgen contract ondertekenen en meteen aan de slag. 't Is echt suuuuper leuk en dichtbij en ik heb er zin in!! :grinning:

Zo ging het bij mij.