Gisteravond (zeg maar gerust nacht) had ik hier een heel filosofisch en diepgaand gesprek over met mijn moeder (en sindsdien weet ik wat ik als scriptieonderwerp moet nemen, jaja). Maar de vraag is te interessant om te laten liggen tot dan, hoewel ik 'm natuurlijk veel breder behandel.
Een deelvraag komt neer op de topictitel: hoe gevaarlijk zijn religies en ideologieën? Iedereen die sociologie heeft gehad, weet ongetwijfeld dat een religie en een ideologie meer op elkaar lijken dan we zouden willen. De ideologie van het moderne kapitalisme bijvoorbeeld, een ideologie die zo ingeburgerd is in onze Westerse maatschappij dat we vergeten dat 'ie bestaat. Religies hebben symbolen, ideologieën ook. Religies hebben een ideaalbeeld voor de wereld (of wat daarna komt), ideologieën hebben dat ook. Beiden reppen over een samenleving waar op dit moment iets nog niet goed in is, en spreken van de weg naar verlichting/vrijheid/vrede/whatever. Ze hebben leiders, of die nu tastbaar zijn of niet. Kortom; ze lijken stiekem best wel veel op elkaar.
Zowel religies als ideologieën leiden tot oorlogen (facisme, communisme, islam, jodendom, christendom, etc). Zowel religies als ideologieën sluiten mensen buiten, bevorderen hun eigen mensen, creëren een zogenaamde ingroup/outgroup-bias. Beiden zijn dus tot op zekere hoogte gevaarlijk. Gevaarlijk voor de vrijheid, de vrede, het leven van een ander. Gevaarlijk voor degenen die niet tot die in-group behoren.
Hoe gevaarlijk zijn religies en ideologieën? Zou het beter zijn als we in een wereld zouden leven waar beiden niet aanwezig zouden zijn? Is dat haalbaar, of duiken er dan nieuwe problemen op?
Ik ben heeeel benieuwd hoe jullie erover denken.