hoe geschiedenis leren?

Ik haal echt nóoit voldoendes voor geschiedenis, al leer ik heel lang…
Ik kan niet samenvatten dus dat is niet echt een optie…

Hoe kan ik het beste geschiedenis leren?
In grote lijnen of op de details…
Hebben jullie misschien een paar tips?:slightly_smiling_face:

Ik heb precies hetzelfde…

Ik schrijf altijd op een word document alle belangrijke dingen op en dan maak ik steeds een aansluitend geheel van. Eigenlijk samenvattend maar dan ietsje anders.
Bijv. 1945 > einde oorlog > etc > etc.

Precies hetzelfde …

ik doe altijd de paragraaf lezen, en het vervolgends hart op samenvatten. Of ik maak er een verhaaltje van en ga iemand er mee lastig vallen :’). Meestal als je het iemand kan uitleggen kan je het wel.

Bedankt!

@frogger, als ik dat probeer schrijf ik als nog de belangrijke dingen op, ofterwijl, het hele boek :l

Vriendin van mij maakte mindmaps voor geschiedenis, dat je door vertakkingen met daarin begrippen het verhaalt weergeeft. Als je alles met elkaar kon verbinden had je de stof al goed te pakken. Je kunt het op internet vinden. Ik zelf leerde uiteindelijk door een woordenboek erbij te houden. Dit vraagt meer tijd, maar woorden of termen die ik niet snapte las ik normaliter gewoon overheen waardoor ik de verhaallijn niet te pakken kreeg. Door alles op te zoeken wat ik niet snapte wist ik wat alles betekenden waardoor het verhaal me al snel duidelijk werd. En geloof me…ik had echt een bloedhekel aan geschiedenis!

Ik maak per paragraaf een samenvatting, lees het hard op, maak leervragen waarbij ik veel moet uitleggen, en dan geef ik antwoord op die leervragen. En als laatste maak ik op de site nog even zo’n oefentoets en een overzichtje met alle jaartallen. Ik haal altijd 8en :grinning: Ik vind geschiedenis ook leuk dus ja…

Ik maak altijd mindmappen met geschiedenis.

Ik leerde geschiedenis altijd door een aantal a4-tjes naast elkaar te leggen en daarop een tijdlijn te tekenen. Dan de gebeurtenissen daarop uittekenen (niet heel gedetailleerd ofzo, maar wel herkenbaar). Als er namen waren, even googelen hoe die persoon er uit ziet, dan tekenen en de naam er bij zetten.
Zo leer je het heel erg visueel en kun je het heel makkelijk weer voor je krijgen tijdens een toets.
En het is gewoon leuk om te doen, vooral als je er een beetje humor in tekend :wink:.

Mijn leraar geschiedenis maakt altijd zelf een samenvatting van de paragraaf die we behandelen, dus een samenvatting heb ik altijd al :slightly_smiling_face:. Behalve die samenvatting bekijk ik ook vaak nog eventjes bronnen, omdat die vaak gevraagd worden enzo. Stel dat je het bijvoorbeeld over de 80jarige oorlog hebt, kan je bijvoorbeeld op google eventjes op Filips 2 spotprent zoeken. En dan aan jezelf vertellen wat je ziet & wat de diepere betekenis kan zijn, de mening van de auteur, etc. Het is wel aardig om gewoon plaatjes te bekijken en tegelijkertijd ook nog wel leerzaam :slightly_smiling_face:

Heb je wel eens gedacht aan het maken van schema’s? :slightly_smiling_face:
Als je moeite hebt met de belangrijkste dingen onderscheiden (want je schreef te veel op toch?) kan je denk ik het beste eerste de gebeurtenissen opschrijven die jij het belangrijkste vind, puntgewijs. Alle voorbeelden laat je dan achterwege. Daarna kan je kijken welke van die nou het allerbelangrijkste zijn: stel de kern van de paragraaf vast. Je zou ze dan onderling kunnen verbinden, kijken of ze van invloed op elkaar zijn en dan pas kijken naar de andere dingen in de tekst: wat is er uit de paragraaf nou echt nodig voor deze gebeurtenis?

Een schema, afbeelding enz. leert voor sommigen beter dan alleen een lap met tekst, dus je zou dat kunnen proberen.

Ik noem altijd alle belangrijke dingen op en pen alle oorzaak-gevolg dingen uit zodat ik dat weet. Verder zorg ik dat ik een goed overzicht met jaartallen heb en het beleid van sommige leiders. Tijdens de toets ga ik dan altijd een heel lijstje van vragen af:

Waar gaat het om?
Wanneer vond deze gebeurtenis X plaats?
Wat gebeurde er in de jaren daarvoor en heeft dat daar invloed op gehad?
Om welke landen gaat het?
Welke leiders waren aan de macht in die landen?
Wat was hun beleid?
Eventueel bij sommige onderdelen: wat was hun religie?
Wat was hun ideologie?
Hoe gingen de landen met elkaar om?

Et cetera, et cetera. En bij vragen met spotprenten doe ik altijd hetzelfde.

En ik lees mijn samenvatting heel vaak door.

Heel erg bedankt allemaal!
Ik ga even wat dingen proberen die genoemd zijn!

hopen dat het lukt…

Ik heb zó’n hekel aan geschiedenis :l

Ik maak altijd een samenvatting en als ik dan iets niet onthoud dreun ik het op en spring daarbij, ja tis erg raar maar bij mij werkt het ;$

Ik leer gewoon door het hoofdstuk en de begrippenlijst door te kijken en dat over te pennen. Onze leraar laat meestal powerpoints zien in de les en die zet hij ook online, dus das wel handig bij het leren. Ook maak ik zo af en toe een oefentoets van het hoofdstuk. Die staat gwn online, dus lekker makkelijk en je ziet meteen of je het goed gedaan hebt. Jaartallen zijn niet echt van belang bij ons, zolang je maar de volgorde weet waarin de gebeurtenissen zich afspelen. Maar ja, ik zit nu pas in 3 havo. Ik ben overigens wel van plan in de bovenbouw met geschiedenis door te gaan. :wink:

ik schrijf de begrippen in een klein boekje op+ een korte samenvatting van waar de toets zo ongeveer over gaat en dat leer ik dan op de fiets:)

Voor mij is dit het enige wat werkt: een grote tijdbalk maken, en dan alle stof doorlezen en elk jaartal met een korte beschrijving op je tijdbalk zetten. Enorm tijdrovend, maar werkt supergoed (voor mij). Maar ik ben best wel visueel, anders kan zie ik e chronologie van het verhaal niet, en bijv. met de koude oorlog in vietnam lopen alle lijnen door elkaar, dus dan vind ik een tijdbalk errrg handig!