HÓE geef je bijles!?

Ik moet dus a.s. vrijdag bijles geven aan een jongen uit de 2e, bij mij op school. Het was via z’n ouders en z’n mentor gegaan, en
zijn mentor heeft dus gevraagd of ik dat wilde doen.
In het vak Duits, want daar is hij gewoon enorm slecht in, en ik best goed :woman_student:
En het levert wel weer geld op, dus ik dacht; mooi meegenomen.

Maar ik weet helemaal niet hoe ik bijles moet geven, ik heb het nog nooit gedaan :stuck_out_tongue: Die mentor zei: ja, je moet gewoon een beetje sturen, en uitleggen, makkelijk zat. Maar volgens mij kan ik dat helemaal niet!
Iemand tips?

(by the way: het is waarschijnlijk gewoon vast, voor de rest van dit schooljaar…)

ik krijg ook bijles, in wiskunde. hij legt dingen uit enzo (dat kan jij ook doen met bv woordvallen) en hielp mij met de opdrachten maken…

Nou sowiezo voor een beetje gezellige sfeer zorgen, dus niet heel stug gaan doen
en vragen wat hij moeilijk vindt (bijv. 3e naamval ofzo) en dan ga je dit zo goed mogelijk uitleggen met voorbeelden enzo en samen zijn huiswerk maken ofzo en tips geven over hoe hij zijn huiswerk goed kan maken/controleren ofzo

hoop dat je er wat aan hebt :wink:
xxx

ik bedoel naamvallen ipv woordvallen

Haha, okee :wink:
Thanks!

Maar ik heb ook wel eens, als ik het aan m’n vriendin uit probeer te leggen,
dan weet ze zelf niet wat ze niet snapt.
Wat nou als hij dat ook zegt? :stuck_out_tongue: Whaha.

Ojee; straks is het zo’n irritant kind.
Nouja, dat zie ik dan wel weer.

Ik geef bijles in Engels, en mijn bijlesleerling heeft dat ook een beetje. Dan zegt ze in het algemeen dat ze de werkwoorden niet snapt, terwijl ze het voor een deel wel gewoon goed doet. Het handigst is als je bijlesleerling een paar oude toetsen meeneemt en laat zien welke soort opdrachten hij/zij altijd fout doet, en daar moet je dan een beetje op baseren wat je kunt gaan uitleggen en waarmee je kunt oefenen. Bij mijn bijlesleerling bleek dat ze het verschil tussen de simple en de continuous niet echt snapte bijv.
Maar dat heb je allemaal snel genoeg door.

Ik heb ook Duits bijles gegeven. Ik had zelf wat stencils met grammatica uitleg gemaakt (als in de naamvallen bijvoorbeeld). Tijdens de les deden we opdrachten uit het werkboek en van de cd van het werkboek. Verder veel stapsgewijs werken, als ze t niet weten: ontleed de zin eens hardop, etc.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt :wink:

ik zou gewoon eerst vragen aan die jongen waar hij precies hulp bij wil hebben e.d. Als hij niet weet wat hij wil/moet leren, hoe kan jij dat dan weten?

Ik geef bijles voor Art.
Voor extra punten xD.
Maar vraag wat hij niet begrijpt, en als hij zegt: ‘Ik begrijp niets’, kan je vragen met welke hoofdstuk ze in de klas bezig zijn. En dan kan je over die grammatica vertellen?