Hoe gaat een narcose?

Heeee,

Hopelijk kunnen jullie me van mijn angst af helpen…
Ik heb al 3 weken een gebroken elleboog door een scooter ongeluk, nu gaan ze vrijdag dat stuk er met twee pinnen weer aan zetten. Ik ben totaal niet bang voor de operatie… maar wel voor de narcose. ik ben namelijk super angstig voor naalden! Kan je ook in narcose worden gebracht met een kapje ofso? en hoef je dan geen naalden? en hoe gaat dat dan, ben je snel weg?

kuss ’

Je wordt volgens mij altijd via een kapje onder narcose gebracht. Alleen als ze het plaatselijk gaan verdoven is het via naalden.

Je krijgt een kapje over je mond en neus met een beetje een rare geur (verschilt wel vaak) en dan “slaap” je eigenlijk binnen een paar minuten :slightly_smiling_face: Niks om bang voor te zijn!

Niet altijd met een kapje. Ik word aan mijn gezicht geopereerd en daarom gaat het bij mij wel via een naald. Maar aangezien het hier om de elleboog gaat denk ik inderdaad wel een kapje.
Maar als het goed is kan je deze vragen toch ook nog stellen aan de medewerkers in het ziekenhuis?

Ik ben 2x geopereerd aan mijn been dat gebroken was, één keer om een grote pin erin te zetten en een jaar later nog een keer om die eruit te halen. Beide keren kreeg ik een stof toegediend via een infuus, dus dat je altijd met een kapje onder narcose gaat is niet waar. Ik vond deze manier juist fijn, even snel het naaldje van het infuus erin, dan voel je de stof door je heen gaan en binnen een paar seconden vallen je ogen al dicht.

Bij een operatie hoort een infuus. Je zal sws geprikt worden. Als je dit aangeeft bij de verpleegkundige die je helpt zal ze was wel een middel hebben dat het minder pijnlijk is. De narcose kan gegeven worden via een infuus, of een kapje, maar omdat je toch al een infuus heb wordt zo alles toegediend waarschijnlijk, dus ook de narcose.

Heel veel sterkte met je operatie en herstel! En ga rustig slapen, want dan wordt je ook rustig wakker en geeft je een prettiger gevoel.

Bij mij hadden ze een infuus in mijn arm gedaan en daar zat dan een buisje aan of iets, vervolgens gaat er een stofje door dat slangetje heen er komt het in je bloedbaan. Je gaat je heel suf voelen en dan val je in slaap en wordt het zwart voor je ogen, het gaat allemaal heel snel! Je hoeft heus niet bang te zijn voor de naald, het doet misschien 2sec een beetje pijn daarna is het klaar

Ja.

Dat je altijd een kapje over je mond krijgt is niet waar. Ik werd in de zomer geopereerd aan m’n enkel en werd onder narcose gebracht zonder kapje.
Ik kreeg een paar uur van tevoren een verdovingspleister toegediend die ik op mijn hand moest plakken.
Ongeveer 1 uur vóór de operatie moest ik hem eraf halen.
Voor de operatie kreeg ik de naald met daarin de narcose toegediend op de plek waar die verdovingspleister werd geplakt, het was totaal pijnloos.
Die naald zit er niet de hele tijd erin. Ze halen hem er gelijk uit na het inspuiten en het toedienen van de narcose wordt gecontinueerd door middel van een dun buisje.
Je moet maar eens ff proberen om tot 10 te tellen, ik kwam niet verder dan 6. Zo snel viel ik dus in slaap :wink:

Ik ben ook als de dood voor naalden en heb dat destijds aangegeven bij de doktoren. Ze hebben mij eerst in slaap gebracht met een klein roesje, een kapje. Daarna hebben ze het infuus geprikt waar daadwerkelijk de narcose als vloeistof in ging, heb ik dus niets meer van gemerkt.

Je bent inderdaad zo weg, net alsof je gewoon heel snel in een diepe slaap valt.

Het verschilt een beetje per operatie. Ik heb 6 jaar geleden een grote operatie gehad en toen werd het slaapmiddel ingebracht via het infuus. Dit ging bij mij echt ontzettend snel, binnen 5 seconden denk ik. Je valt gewoon ineens in slaap.

Het infuus aanleggen gaat dus wel met een naald, maar als je echt bang bent voor naalden kunnen ze eerst de plek waar het infuus komt verdoven met een zalfje, of je inderdaad even een roesje geven met een kapje.

Zoals CALEDONIA zegt, geef gewoon aan dat je bang bent voor naalden. Je bent echt niet de enige.