hoe ga je hier mee om

Hallo dames!

De laatste tijd zit mij wat dwars over mijn beste vriendin…
Op de een of andere manier is ze misschien jaloers… zo vind ze bijvoorbeeld nooit mijn profiel fotos leuk,
Nou is dat natuurlijk ook helemaal niet belangrijk, maar het begint me op re vallen.
Zelf ben ik bezig met mijn eigen schoonheidssalon, en in plaats van dat ze zegt; goh wat leuk, zegt ze ik wil ook een eigen bedrijfje of iets anders voor me zelf, nooit als ze bij mij thuis is vraagt ze naar de salon, of dat ze even wil kijken hoe nee het is.
Zo ook als ik een nieuw shirtje heb, of ze zegt er niks over, en als ik vraag wat ze et van vind is het net of het haar moeite kost om iets positief te noemen.
Verhalen als ; jij bent knapper, en dunner… daar reageer ik al niet meer op.

Nou is ze een echte pessimist, en vaak negatief, maar als vriendinnen gun je elkaar toch alles.
Ik erger me steeds meer aan deze dingen maar vind het ook moeilijk om dit met haar te bespreken,
Omdat ze alles altijd verkeerd en negatief opvat.

Zie ik de dingen misschien verkeerd? En wat zouden jullie doen.

Ik denk dat je het beste met haar kan praten. Zoals je al aangegeven hebt, voelt ze zich minder mooi. En dan doe je het ook nog eens goed met het opzetten van je salon, al met al heeft ze misschien heeft ze misschien dat ze naast jou in het niets valt?

Een goede vriendschap kent niet zulke jaloezie lijkt mij…
Ik denk ook dat het het beste is om haar er over op aan te spreken.

Of misschien heeft het niet zo zeer met jou te maken, maar zit ze op het moment zelf niet zo lekker in dr vel… en dat ze daarom zo reageert.

Ik kan niet goed beoordelen of ze jaloers is of niet, maar ik kan zelf enorm slecht tegen mensen die alleen maar negatief en egoïstisch zijn. Deels omdat ik zelf ook enorm in die negativiteit word meegetrokken. Met zulke mensen houd ik het gewoon niet lang uit, óf de ‘vriendschap’ verwatert óf ik ben er klaar mee en verbreek het contact.

Maar ik zou gewoon eens even een goed gesprek met haar aangaan. Zeg dat dit je niet fijn laat voelen en probeer te kijken of dit komt door iets in het bijzonder of niet. Als het haar dan niets lijkt te kunnen schelen, zou ikzelf er klaar mee zijn, maar op dat punt ligt de keuze helemaal aan jou :slightly_smiling_face:

‘ik wil ook een eigen bedrijfje of iets anders voor me zelf’

Misschien dat je haar kan helpen met een bezigheid zoeken?
Iets dat speciaal voor haar is, iets dat haar eigen maakt.

Als je iets vindt, wat je goed kan en wat echt je ding is, dan neemt je zelfvertrouwen ook toe.
Dan neemt haar zelfvertrouwen misschien ook toe en hoeft ze niet meer zo op anderen te letten.

Even over je voorbeeld van een shirtje. Waarom moet iemand er wat over zeggen als je wat nieuws hebt? En als ze niks zegt ga je naar haar mening vragen? Je hoeft niet altijd complimentjes te verwachten. Kan best dat het haar misschien niet eens opvalt dat je wat nieuws hebt of dat ze het niet mooi vind en daarom niks zegt.

Ik ben zelf zo’n persoon die snel opkijkt tegen anderen, en zelf verdrietig kan worden van het succes dat andere kunnen hebben. Dat komt niet omdat ik het zelf niet heb, maar omdat ik het zelf niet zie en omdat ik weet dat ik geneigd ben om me op zo’n manier te gedragen zoals jouw vriendin, kan ik me er vaak wel op aanpassen. Misschien is ze zelf ook onzeker, is ze er zich niet bewust van haar gedrag en vind ze het daardoor ook gewoon moeilijk om bijvoorbeeld de salon te bespreken.

Misschien kun je haar eens vaker vragen, als je het over de salon hebt, wat ze er bijvoorbeeld van vind. Of in plaats van de vraag afwachten of ze een keer meewilt, vragen aan haar of ze een keer meewilt.

En anders zou je eens kunnen zeggen hoe jij je eronder voelt, want misschien is ze zich helemaal niet bewust van haar gedrag en hoe ze op jou overkomt, of vraag waarom ze altijd zo negatief is.

Tenslotte zou ik niet zo veel zoeken achter het niet geven van complimentjes of het niet liken van nieuwe profielfoto’s. Alhoewel ik begrijp dat dat natuurlijk soms vervelend is, zeker als jijzelf erg blij bent met bijvoorbeeld nieuwe kleding.

Ik zeg niet dat het zo is, maar stel je voor dat zei door iets waar jij niks van weet zich slecht voelt, en jij vraagt hier niet achter als beste vriendin en dan kom je aanzetten me “Eeh vind je mijn nieuwe tshirt niet heel mooi?” Dan zou ik ook zo beginnen te reageren.

^ Dat wou ik ook zeggen.

Ik herken het wel inderdaad!
Maar geeft ze je dan echt nooit een compliment?

Ik verwacht niks van haar qua complimenten of dat soort dingen, maar dit verwacht ze wel van mij en die geef ik haar dan ook zo veel mogelijk zodat ze zich wat zekerder voelt, daarom doel ik een beetje op de complimenten over kleding, en de likes van facebook, ook weet ik dat ze misschien niet zo in elkaar zit.

Op momenten dat ik iets afwijs, of ergens nee tegen zeg, negeert ze me(door niks te zeggen)
Ik heb aangegeven dat, dat heel rot voor mij voelt en dat ik bijna geen nee meet durf te zeggen om dat soort reacties te voorkomen.

Ze zegt dan wel dat ze het niet zo bedoeld, maar een volgende keer gebeurt het zo weer.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.