Hoe er voor mijn vriendin zijn?

Heee meisies, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ofja raad geven wat ik moet doen.
Mijn beste vriendin vertelde vanmiddag via facebook chat (telefoon kapot enzo blabla) dat haar vader weggaat omdat ie een ander heeft :frowning_face: echt super erg vind ik dit voor haar. Maar ik weet niet goed hoe ik haar moet helpen of er voor dr moet zijn, omdat ik dit zelf ook heb meegemaakt maar dan met mijn moeder. Ik weet dus hoe klote dit is en dat het niet meer goed gaat komen. Ze is nu aan het werk en ik ga haar straks ophalen. Maar ik weet nu niet wat ik tegen haar moet zeggen enzo… Hebben jullie tips enzo?

Alvast bedankt kuss

Nu naar de winkel, een pot Ben & Jerry’s aanschaffen en die vanavond op je bed lekker opeten terwijl je haar laat vertellen :slightly_smiling_face:

Neem even een moment om te bedenken wat jij graag wilde horen/fijn vond om te horen van anderen toen jij in deze situatie zat. Dan weet je misschien beter wat je kunt zeggen tegen haar :slightly_smiling_face:

Ben & Jerry’s is ook een goed idee ja!

Toen jij ditzelfde mee maakte, wat wilde jij toen het liefste?

En als je echt niet weet wat je moet doen of zeggen, kan je dat misschien ook gewoon tegen haar zeggen.
( bijvoorbeeld “Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen of zeggen. Weet wel dat je me alles kan vertellen, en ik er voor je zal zijn.” )

Inderdaad, thee, iets lekkers :slightly_smiling_face:
Het lost haar probleem natuurlijk niet op, maar zo weet ze dat jij er voor haar bent, en als ze zich er iets minder vervelend voelt is dat al heel fijn! Wat je tegen haar moet zeggen is altijd lastig. Ikzelf zou het bijvoorbeeld fijn vinden om eerst het verhaal te kunnen vertellen zoals het is gegaan en wat er nu gaat gebeuren, en daarna op een luchtige manier erover verder praten, en over andere dingen. Ik denk dat je gerust dingen erover kan vragen, dat maakt het voor haar makkelijker om erover te praten. En je merkt het vanzelf wel als ze het er liever niet meer over wil hebben. Succes!

Thee en koekjes. Of ijs. Of een megabrownie. Maar vooral de thee. En laat haar praten als ze daar behoefte aan heeft.

er gewoon zijn. Jij kan er niks aan veranderen. Toon haar gewoon dat je er bent. En inderdaad ijscreme kan daarbij helpen ga films huren of series kijken ? Laat haar weten als ze wil praten dat je er bent en als ze niet wil praten dat je er ook bent.

Ik vertel een vriendin dan altijd dat als ze me nodig heeft ze me kan vinden.
Bericht haar of ze wilt dat je langs komt of dat ze misschien behoefte heeft om naar jou te komen?
Laat haar weten dat ze alles bij je kwijt kan en dat je open staat voor haar gevoel.
Soms, of om de dag even vragen hoe het gaat kan ook al fijn zijn.

Dat ja. En als ze geen zin heeft om erover te praten, dan kijk je gewoon lekker een domme film :stuck_out_tongue:
Scheelt voor haar ws al veel als ze niet thuis hoeft te zijn, waar het ongetwijfeld niet echt gezellig is.