Hoe een jongen jou te laten vertrouwen?

Heyhoi,

Ik ben nieuw hier. Maar er knaagt wat aan me.

Sinds kort heb ik een jongen leren kennen en we gingen kijken of we een relatie zouden willen met elkaar, maar het probleem is: we hebben allebei gehad dat onze exen vreemd zijn gegaan en hij heeft moeite om weer dat vertrouwen te hebben (kan ik zelf ook wel begrijpen) maar ik heb die stap zeg maar al gezet om het toch een kans te geven.

Nou wil ik hem toch het gevoel geven dat ik niet ben zoals zijn exen ik ben zelf nooit vreemdgegaan in de relaties die ik heb gehad. Maar nou is mijn vraag aan jullie: hoe kan ik hem zeg maar het beste overtuigen dat ik niet zo ben??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :slight_smile:

Liefs,

Ik denk dat zoiets tijd nodig heeft, je kan iemand niet van de een op de andere dag jou laten vertrouwen

1 like

Nee ik snap ook wel dat dat tijd nodig heeft. En die tijd wil ik hem ook geven. Maar zelf heb ik nooit zoiets ervaren, maar ik dacht gewoon van misschien zijn er tips weetje

Ik ben zelf altijd van mening dat vertrouwen niet iets is dat je zomaar hebt in iemand, maar iets wat naarmate je met iemand omgaat groeit.

1 like

Niet anders doen dan je normaal doet. Je kan hem wel een of twee keer geruststellen, maar niet te vaak. Anders houd je zijn angst in stand.

Misschien komt het vanzelf goed, en krijgt hij snel door dat hij jou wel kan vertrouwen. Wat hier boven al werd gezegd, vertrouwen in iemand moet groeien.

Zijn wantrouwen is eigenlijk iets waar hij aan moet werken, en niet jij. Maar je kan hem er in het begin wel een beetje bij ondersteunen. In een normale gang van zaken zou het geen must moeten zijn, maar je kan bijv. (tijdelijk) je telefoonwachtwoord geven als je daarvoor openstaat. Of tijdelijk je locatie delen via Snapchat totdat hij zijn vertrouwen in relaties weer terug heeft bijvoorbeeld. Dit klinkt misschien een beetje toxic maar wellicht kan het bijdragen. Maar alleen als je dat zelf wil natuurlijk. En wel met de nadruk dat je dit puur doet om hem te helpen, en niet zodat hij jou kan bespioneren.

Of je betrekt je ouders of beste vriendin erbij. Zij kunnen als 3e persoon voor jou bevestigen dat je nog nooit bent vreemdgegaan en te vertrouwen bent. En mochten ze erop wonderbaarlijke wijze toch bij wijze van spreken achter komen dat je vreemd zou gaan, dat ze dat niet voor hem gaan verzwijgen. Maar dat ze jou dan aanmoedigen het zelf met hem te delen of dat ze het desnoods zelf aan hem vertellen in het geval jij het wel wil verzwijgen. Je moet er dan wel nadrukkelijk bij zeggen dat dit scenario uiteraard nooit gaat plaatsvinden, maar dat je dit puur zegt om zijn onterechte wantrouwen wat gerust te stellen.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn en hoe serieus het is tussen jullie maar hij kan in het uiterste geval ook gaan praten met een therapeut. Ook als het niks wordt tussen jullie kan het voor hem wel bijdragen aan zijn persoonlijke ontwikkeling om van zijn angst af te komen. Zijn wantrouwen is absoluut te begrijpen nadat zijn exen zijn vreemdgegaan, maar het is niet gezond voor hem. Hierdoor is hij nog steeds afhankelijk van die exen en houden ze hem nog steeds in hun greep. En dat komt zijn relatiebanden niet ten goede.

Het is aan jou of je dat over hebt voor die jongen. Zo lang hij niet continu jaloers gaat doen of je gaat stalken denk ik dat het goed moet komen. Als hij inziet dat zijn gedrag komt door zijn eigen onzekerheid en niet door jou is dat al een stap in de goede richting.

Eigenlijk twijfel ik over dat wachtwoord delen en locatie delen. Aan de ene kant lucht het hem waarschijnlijk op en kan het bijdragen aan zijn herstel, aan de andere kant is zoiets delen vanuit wantrouwen natuurlijk geen goeie basis voor een relatie. Ik zou zeggen, doe het rustig aan met elkaar en wordt eerst een tijdje hele goeie vrienden. En praat vooral met elkaar, maar ook met mensen uit jullie omgeving zoals jullie ouders en vrienden.