hoe een essay schrijven?

heee

Hoe moet je een essay schrijven, ik bedoel wat is de opbouw ervan?

Heb al op internet gekeken, maar kreeg niet echt een duidelijk antwoord.

Alvast heeel erg bedankt!

bij ons:
essay engels:
inleiding met stelling
3 argumenten voor
2 argumenten tegen
conclusie (met daarin alle argumenten in het kort)
en het moet neutraal, zakelijk zijn

nederlands
inleiding
argument 1
argument 2
argument 3
tegenargument 1/ ontkrachting of weerlegging
tegenargument 2/ontkrachting of weerlegging
conclusie/samenvatting
mag met eigen meningen maar ook feiten

Dat is volgensmij voor een betoog!?

thx voor reactie.

onze nederlands lerares zei dat je in het nederlands geen essay kan hebben ofzo? ik weet ook niet. maar die engels is zowieso een essay :wink:

Bij ons is een essay: introduction - body - conclusion.

De opbouw van de body hangt af van wat voor soort essay het is.

haha ok :wink:

het gaat over een stuk van william shakspeare

Volgens mij kan een essay verschillend in elkaar zitten. Ten minste ik moest er vorig jaar een voor filosofie maken en je kon toen kiezen uit veel verschillende soorten. Ik weet niet meer hoe het allemaal kon maar ik had gewoon: Inleiding, achtergrond onderwerp, verschillende meningen, slot en mijn eigen gedachten erover.

Ja ik denk dat je zelf moet gaan bepalen wat je wil gaan vertellen, en dan gewoon verschillende alinea’s voor elk onderwerp maken.

bijv. achtergrond informatie, meningen van anderen, eigen mening etc.

ok bedankt!

Ik doe denk ik inleiding-kern-conclusie.

pff heb er echt zo geen zin in :open_mouth:

hoi!

volgens mij heeft blablablafish gelijk,
als wij een engelse essay moeten schrijven moet er een duidelijke thesis (stelling instaan) en is het dus eigenlijk een betoog.

in je intro moet de thesis staan.

dan 3 argumenten die je kunt beginnen met woorden zoals first, second, moreover enz.

dan een tegenargument- counterargument dat je weerlegt (Nevertheless, there are still some people who think … but this is pure nonsense enz)

dan je conclusie die je kunt beginnen met: So, it is obviously that…

wij mogen trouwens ook nooit it’s, she’s, don’t en dat soort afkortingen schrijven, beetje raar want dat gaat eigenlijk al automatisch, maar mijn lerares zegt dat dat niet in zakelijk engels taalgebruik mag.

hopelijk heb je er iets aan :slightly_smiling_face:

bedankt voor je reactie! Ik heb toch de vorm inleiding-kern-conclusie gebruikt, ben er best lang mee bezig geweest, dus ga niet opnieuw beginnen. Weet neit of dit wel juist is maarja. toch bedankt :wink: