Hoe een betere vriendin zijn?

De laatste tijd gaat het een stuk minder tussen mijn vriend en mij. We hebben altijd een hele goede en stabiele relatie gehad, ondanks dat hij aan de andere kant van Europa woont, maar de laatste tijd gaat het alleen maar slecht. We zijn allebei erg gestrest, de onzekerheid van onze toekomst en het toe zijn aan samen een leven op kunnen bouwen is erg slopend. We wachten al maanden op antwoord of hij dichterbij kan komen wonen en hebben geen idee hoe lang dit nog gaat duren. Alles bij elkaar zorgt voor veel frustraties en kleine ruzies. Daarnaast kan ik soms heel needy en onzeker zijn. Ik heb verlatingsangst en de staat van onze relatie en zijn twijfels maken mij heel onzeker. Ik neem het mijzelf dan ook heel erg kwalijk en ik maak het zeker niet makkelijk om onze relatie goed te houden.
Mijn vriend heeft de laatste tijd steeds meer twijfels over onze relatie, soms vraagt hij zich af of het het nog wel waard is en omdat het de laatste tijd zo slecht vraagt hij zich af of het ooit nog wel beter wordt. Ik weet dat hij zielsveel van mij houdt, maar ik ben bang dat als er niet iets veranderd onze relatie zo kapot gaat dat het niet meer te herstellen is.
Ik wil er echt alles aan doen om een betere vriendin voor hem te zijn en onze relatie goed te krijgen maar ik heb geen idee hoe. Ik ga binnenkort naar hem toe en wil dan echt mijn best doen om hem weer in te laten zien waarom hij in eerste instantie verliefd op mij werd. Maar hoe kan ik dit doen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat onze relatie weer beter wordt?

Het is belangrijk dat je nog wel van je relatie kan genieten met hem, zonder continu bang te zijn voor de toekomst. Het is echter wel heel lastig dat hij zijn twijfels heeft geuit, want ik begrijp dat dat enorm veel angst kan aanwakkeren. Dat hij twijfels heeft, is niet zozeer dat jij iets fout doet. Hij onderneemt ook een grote stap in zijn leven en dat is ook spannend. Ik wilde eerst zeggen dat je aan je onzekerheid kan werken, maar ik denk dat het vertrouwen in jullie relatie enigszins aangetast is door de irritaties/ruzies.

Ik vind de titel van je topic daarom niet passend; het is niet zo dat jij ‘beter’ moet worden voor hem om hem te houden. Het kan jou helpen en indirect je vriend als je meer zelfvertrouwen krijgt, want die verlatingsangst en onzekerheden breken je anders op. Maar daarbij zou het zeker helpen als hij je het gevoel kan geven vertrouwen te hebben in jullie relatie. Voelt hij geen angst dat het voorbij kan zijn?