Telkens ik op een nieuw fotografie topic stuit, zie ik die prachtige foto’s en denk ik ‘wauw; als ik dat maar kon’. Ik vraag me vaak af: Bedenken ze vantevoren wát ze gaan fotograferen, en hóe en wáar? Of is dit allemaal toeval? Waar halen ze hun inspiratie vandaan?
Soms ga ik naar buiten en loop ik rond … en dan zie ik iets waarvan ik foto’s ga maken.
Lang niet alle foto’s zijn perfect, ik ben er ook lang mee bezig om de foto’s uit te zoeken.
Soms maak ik van tevoren ook plannen, maar dat ligt er echt aan wat ik wil fotograveren enzo.
Als ik een shoot doe met een vriendin bedenk ik meestal al dingen van tevoren.
ik heb precies hetzelfde
ik ga gewoon wat rond lopen, & als ik iets leuk zie maak ik er een stuk of 10 foto’s van &dan komt er soms wel wat leuks uit (;
up
aanleg. talent. oefening.
Voor de concertfoto’s word ik gevraagd, neem ik de juiste apparatuur mee en tja, daar moet je dan goed opletten op je instellingen. Het licht lijkt heel wat, maar het blijft moeilijk schieten vind ik. En daar is het gewoon de kijk op het beeld of het verder ook een mooie foto word.
De modellenfoto’s plan ik van te voren, ik zoek online voor inspiratie. En op het moment zelf kijk ik ook op de locatie wat er mogelijk is. En is het ook gewoon feeling erin.
Je kan op 2 manieren fotograferen, of je komt wat moois tegen, zoals een bloem of een voorbijganger, of je zet het in scene, dmv het regelen van een model, make-up of een verzameling van spullen. Fotografie is ook het vertellen van een verhaal dmv een foto, dat hoeft niet altijd maar het kan je wel inspireren.
Ik maak altijd een moodboard en kijk op internet naar inspiratie, ik denk dat elke fotograaf dat wel doet :-).
Ook als ik een idee heb dan speur ik op internet naar ‘inspiratie’.
Ik ga vaak gewoon rondlopen of rijden en dan kijk ik wel wat ik tegenkom en fotografeer. Maar ik heb ook op mijn iPad een heel groot document staan met random ideeën. Vooral voor (zelf)portretten vind ik dat handig, dan schrijf ik een heel ‘scenario’ uit van wat ik exact wil vertellen met de foto, wat bij het karakter past etc.
Just do it!
Je komt er vanzelf achter wat jou manier van fotograferen is.
En daarnaast heb je natuurlijk een beetje theorie nodig. Dus kijk eens op internet naar verschillende dingen. Sluitertijd, diafragma, etc.
Ik heb niet echt een goede camera.
Maar ik ken er wel wat mee.
En omdat in dit dorp niks boeiends is en ik zelf nooit aan het sporten toe komt, ga ik vrijdags meestal naar andere dorpen fietsen en beetje rond kijken.
Heb dan altijd m’n camera mee. Het komt gewoon vanzelf