hoe doen jullie het op jezelf wonen?

nee ikhad het niet over mijn zorgtoeslag maar over mijn stufi :stuck_out_tongue: en dat maakt wel degelijk uit :wink:

denk dat ik het evrkeerd getypt had sorry xD

Ik zou de regels omtrent de zorgtoeslag nog maar eens nalezen ‘:’)’. Nogmaals, het inkomen van je ouders heeft er geen klap mee te maken.

Kan ik zorgtoeslag krijgen?
Bent u 18 jaar of ouder, hebt u een Nederlandse zorgverzekering en is uw inkomen niet te hoog? Dan kunt u zorgtoeslag krijgen. Uw inkomen mag niet hoger zijn dan ¤ 33.743 per jaar, of ¤ 50.000 als u samenwoont.

@ frosted zoals ik boven jouw bericht al zei: ik zei het verkeerd, ik had het over stufi uitwonend, en dat heeft wel degelijk te maken met het inkomen van je ouders!

Ja, dat had ik gelezen. Ik reageerde ook niet meer op jou. :slightly_smiling_face:

oo okee sorry -.-’

blagh ben misselijk door de auto xD

Als je studeert, kun je volgens mij nog bij je ouders in de zorgverzekering. Ik weet niet of mijn vader daar extra voor moet betalen, maar als ik ga studeren hoef ik het iig niet zelf te betalen.
Als je wat je nu per maand binnenkrijgt te weinig vindt, kun je altijd nog bijlenen. Want als je het later niet kunt terugbetalen dan wordt de schuld kwijtgescholden en als je het wel kunt terugbetalen kun je het ook missen.

Dat is wel heel makkelijk gezegd :stuck_out_tongue:

als je het niet kunt missen wordt de schuld je kwijtgescholden. Het is ook niet zo dat je het in één keer moet terugbetalen of zo. Mijn zus is eerder gestopt met haar opleiding en moet al haar stufi nu terugbetalen, dat redt ze makkelijk terwijl ze toch echt niet heel royaal verdient.

Vanaf je 18e kan je niet meer bij je ouders in je zorgverzekering. Ik moet het nu namelijk zelf ook betalen, misschien dat jou vader gewoon alsnog jou zorgverzekering betaald.
En wat bedoel je in vredesnaam met die laatste zin? Als je het wel kunt terugbetalen kun je het ook missen? Dat is echt onzin. Je moet lenen zien als een investering. Superveel mensen hebben dat gewoon nodig omdat ze het anders niet kunnen redden met wat ze hebben. Wanneer je dan eenmaal bent afgestudeert en een baan hebt kun je het juist gaan terugbetalen.

Overigens, OT:
Ik heb loon, stufi voor uitwonend, zorgtoeslag en krijg 400 euro van mn ouders (zodat ik niet hoef te lenen). In totaal is dat iets van 800euro wat ik dan binnenkrijg. Verder heb ik elke maand zorgverzekering, huur en collegegeld, iets van 600euro totaal. Dan heb ik dus nog 200 om van te leven, gaat prima!

Ik weet hoe het zit, maar het is echt niet automatisch zo dat je het makkelijk kan missen. DUO kijkt enkel en alleen naar je inkomsten, er wordt geen enkele rekening gehouden met je uitgaven. Als jij dus bijvoorbeeld in een duurder huis wil gaan wonen omdat je wel uitgekeken bent op je studentenkamer, maakt dat voor de hoogte van wat je af moet lossen niet uit. De lening bij de DUO heeft gunstige voorwaarden, dat zeker, maar je moet er ook weer niet te makkelijk over denken.

Ehm, met mijn laatste zin bedoelde ik precies hetzelfde te zeggen als wat jij hieronder zegt? Als je later genoeg verdient, is het helemaal geen probleem om het terug te betalen. Als je allemaal dure spullen gaat kopen van je salaris is het wat anders ja, maar dat heb je zelf in de hand.
En mijn vader betaalt niet mijn hele zorgverzekering, ik kan er nog gewoon bij op m’n 18e. Als ik 18 word zit ik nog op de middelbare school, en als ik ga studeren kan ik met korting bij ze.
En ga ook even aan je Nederlands werken zeg, je voelt je waarschijnlijk ongelofelijk slim door mijn zin onzin te noemen (terwijl je hem zelf niet snapt ha-ha) maar met die spelfouten kom je niet bepaald zo over.