hoe doen jullie het op jezelf wonen?

als ik uitwonend ben krijg ik 250 euro, ik verdien 200 euro, dus dan heb ik genoeg centjes om te eten.

MAAR: er is natuurlijk ook nog een zorgverzekering etc,

ik wil gewoon echt graag uit huis, maar het lijkt wel praktisch onhaalbaar? Ik vraag me alleen af hoe anderen dat doen?

Ik krijg dan geld van mijn ouders,
en anders kan je ook geld lenen bij de IB-groep

Ik krijg stufi (¤266,-), salaris, kleine bijdrage van m’n ouders en zorgtoeslag (¤61,-).
En wat ik betaal is m’n kamerhuur, boodschappen, zorgverzekering en dan nog kleding/stappen/overig.

Mijn ouders betalen mijn huur en voor de rest moet ik alles zelf betalen.

ja ik moet dus alles zelf betalen, maar wat ik dus zo vreemd vind is dat ik qua zorg toeslag enzo maar heel heel erg weinig zou krijgen omdat mijn ouders veel verdienen? En mijn zorgverzekering is gewoon heel duur omdat ik veel naar het ziekenhuis moet enzo

Ik verdien een minimum van 300, met studifi en lening red ik het wel. Ik heb een lening van maar 100 euro per maand, dat is eigenlijk heel weinig maar je weet maar nooit wanneer je ineens iets moet gaan lopen betalen en je hebt het niet. Ik heb het dus als geld voor de hand en mocht ik echt veel hebben zet ik de lening weer op 0. Ik denk er ook over om er van op vakantie te gaan, ik ben er niet echt uit of ik dat het lenen waard vind.

Het inkomen van jouw ouders heeft geen enkele invloed op de hoogte van jouw zorgtoeslag.

Zit in de 250 euro die je krijgt ook je stufi e.d. ?
Ik zou nog eens heel goed rondkijken waar je mogelijk geld vandaan zou kunnen halen, misschien dat er nog dingen zijn waar je nog iets van krijgt of op kan vragen.
Je zou kunnen kijken of je misschien van baantje kan wisselen met iets dat beter verdient.
Natuurlijk moet dat wel goed samen gaan met je studie, dat heeft zeker de prioriteit.
Ik weet er niet zoveel van, maar is er niet een of andere regeling waardoor je zorgverzekering weer goedkoper wordt ofzo?
Er zijn zoveel van die regels…

Waar heeft het dan wel invloed op?
Er is inderdaad wel iets wat je minder krijgt afhankelijk van het inkomen van je ouders.

Lenen bij DUO

Ja, aanvullende beurs krijg je minder als je ouders veel inkomen hebben. Zorgverzekering wordt van verwacht dat je dat zelf kan betalen, met toeslag is dat op zijn goedkoopst namelijk maar 30 euro ofzo. Dat moet je dus gewoon betalen, je krijgt alleen geen of minder toeslag als je zelf een bepaald bedrag verdiend maar als student kom je daar wss niet voor in aanmerking (gelukkig).

ik weet niet of lenen een verstandige oplossing is, aangezien je (meestal) verder in de schulden erdoor raakt
verder heb ik er echt geen verstand van!

Dat ligt eraan toch.
Mijn ex zou een studieschuld van dik 15 000 hebben als hij niet zou slagen, er te lang over deed of zijn studie niet af zou maken.
Als hij het wel gewoon afmaakte, er niet te lang over deed en slaagde, hoefde hij het bedrag niet te betalen.
Dat zal vast verschillen bij iedere verzekeraar en waar deze voor dient.

Oh wacht, volgens mij haal ik nu 2 dingen door elkaar…
Studieschuld en de schuld die je moet betalen als je je studie niet haalt.
Sorry

Je zorgtoeslag is afhankelijk van je eigen inkomen. Iedereen boven de achttien heeft recht op zorgtoeslag, afhankelijk van hoeveel je verdiend.
Iedereen heeft ook recht op een basisbeurs studiefinanciering. De aanvullende beurs is echter afhankelijk van het inkomen van je ouders. Wanneer je ouders boven een bepaald bedrag per jaar verdienen, wordt er vanuit DUO verwacht dat je ouders bijdragen in de studiekosten (en daarbij komt dus ook kamerhuur e.d.) en heb je geen recht op een aanvullende beurs. Je ouders krijgen na aanvraag van de aanvullende beurs een brief thuis over hoeveel ze worden geacht bij te dragen.

Succes!

Studeren is een grote investering. Als je er serieus mee omgaat en je uiteindelijk je diploma haalt dan verdien je ook genoeg geld om het terug te kunnen betalen. Ik ken studenten die ook hun collegegeld zelf moeten betalen en dat al zitten te lenen, dat plus een kamer! Dan kom ik er nog goed mee weg, gezien mijn vader mijn collegegeld wilt betalen. Ach, je moet denken, zonder diploma kan je de rest van je leven achter de kassa bij de Appie blijven, ik vind het geen ramp als ik daar na mijn studie een paar jaar voor moet terugbetalen ik heb er namelijk de rest van mijn leven baat bij. Tuurlijk moet je niet meer lenen dan je wss nodig hebt, maar als je geen geld hebt om een broodje te kopen… ach :0

het is gewoon balen dat ik het allemaal zelf moet betalen! Ik kom echt net 100 euro te kort gewoon, wil ik nog kunnen eten -.-’ !! En een lening afsluiten doe ik gewoon echt niet! … dat vind ik gewoon echt niet verstandig …

maar we hebben:

stufie,
zorgtoeslag.
en mijn loon:p

aan verzekeringen en huur
huur
zorgverzekering,

is er nog een verzekering die je af moet sluiten omdat ik buitenshuis ga wonen?

Uh. Waar heb je het over? xD
Ik krijg geen zorgtoeslag omdat mijn ouders te veel verdienen hoor :’)

Ja het is wel handig om een inboedelverzekering en aansprakelijkheidverzekering te hebben, maar dat is niet duur hoor. Ik betaal daar 2,85 per maand voor.

Je zorgtoeslag gaat over wat jij verdient, en heeft niks te maken met wat je ouders verdienen. het is namelijk de bedoeling dat jij zelf je zorgverzekering betaald, tenminste als je 18 bent & dan gaat de zorgtoeslag op jou eigen loon. Ik zou dus maar snel gaan kijken of je zorgtoeslag kan krijgen :wink: