hoe denken jullie over het milieu?

Heej allemaal :slightly_smiling_face:
voor school ga ik een artikel schrijven over het milieu en de meningen van scholieren.
Het lijkt me leuk om ook echt de meningen van mensen hierin te betrekken, en ik hoop daarom dat jullie misschien deze vraagjes zouden willen beantwoorden:

1. Denk je dat het milieu belangrijk is?

2. Maak je je wel eens zorgen over het klimaat?

3. Doe je wat om milieubewuster te leven? en zo ja, wat?

Heeeel erg bedankt voor het invullen :grinning: :grinning: :grinning:

Ja, de bomen en planten zorgen voor een groot deel dat de organismen kunnen blijven bestaan. En zorgen voor zuurstof in de lucht. Dus het is zeker belangrijk.
    Ja, als je beelden ziet van smog in grote steden denk ik wel: waar zijn we mee bezig. Als we zo doorgaan, zitten we met alleen maar smog in lucht en zijn bijna alle bomen weg door kappen etc.
  3. Doe je wat om milieubewuster te leven? en zo ja, wat
    Wij hebben thuis spaarlampen. Ook scheiden we ons afval. De koelkast goed dicht doen, licht uit als je er niets aan hebt, watersparende douche kop. etc
  1. Ja, heel erg, zoiezo houd ik van de natuur, en iedereen en alles heeft planten nodig, voor eten, zuurstof, gasfiltering en opnemen van mineralen die in verotte dingen zitten,

2. Ja, best wel, je hoort er wel van alles over maar niemand trekt zich er iets van aan.
    Mensen halen riet weg omdat dat dan ‘netter’ staat! Hallooo??? daar leven dieren in en om!
    Ze leven er ook van!
    En ik maak me vooral zorgen dat iedereen nog steeds veel met de auto en vliegtuig reist, en dat veel fabrieken/bedrijven zich niks aantrekken van het feit dat de natuur er kapot aan gaat.

3. Wij doen er niet zo veel aan, ookal probeer ik zelf wel.,

Ja duh we leven erin… denk het wel vanzelf sprekent

Soms wel maar wat kan je eraan doen? ook al begin je bij jezelf, hoe wil je mensen daarmee bereiken?

Licht uit als het niet nodig is, dus bijv. gang licht laten aanstaan, terwijl je boven bent, afval gescheiden houden

Ja zeker wel!
    Ja, maar wil je het klimaat echt verbeteren dan moet je je met zn allen inzetten. In je eentje lukt het niet.
    Apparaten niet op standby, computer uit als ik hem niet gebruik, lampen niet onnodig laten branden, papier goed sorteren.
    Ja zeker wel!
    Ja, maar alleen kom je niet ver.
    Ik gooi na 1x drinken mijn flesje water niet weg maar gebruik hem nog een keer?
    Haha nouja niet echt veel ofzo.
    Minder vragen of ik kan gebracht worden met de auto enzo ook.
    Ja! Zonder dat bestonden we niet.
    Ja, er zijn teveel aoto’s met gevaarlijke uitlaatgassen, fabrieken, cosmeticasprays die het klimaat nog steeds aantasten.
    Thuis hebben we spaarlampen, we scheiden afval, ik probeer zo kort mogelijk te douchen en weinig plastic zakken te gebruiken.
    :wave:
    Ja zeker wel, het houdt ons in leven.
    Als ik er echt over ga nadenken wel ja, maar ik moet toegeven dat ik er niet zo heel hard mee bezig ben en het mij niet altijd zo hard aantrek dat ik er ook echt veel aan wil doen.
  3. Doe je wat om milieubewuster te leven? en zo ja, wat
    We sorteren hier thuis afval wel goed, ik laat bijna nooit onnodig lichten branden of probeer een beetje zuinig te zijn met water (maar ik blijf wel op mijn gemakje douchen enzo)

ja, je leeft erin :'D
ja, maar ik sta er niet echt bij stil. Dat als ik een blikje drinken
in de bosjes gooit -als ik op de fiets zit- het ook slecht is.
nee niet echt. misschien door het afval te scheiden, wat iedereen doet. met kliko’s. we hebben van de gemeente zakken waar we het plastic in moeten doen. maar da’s meer iets waar men ouders voor zorgen enzo.

Jazeker. De wereld is erg egoistisch, er zijn mensen die niet naar de toekomst kijken ( including me).

1. Maak je je wel eens zorgen over het klimaat?
    Ja

2. Doe je wat om milieubewuster te leven? en zo ja, wat?

Ik heb spaarlampen i.p.v. gloeilampen. Verder niet

Ja, natuurlijk wel.
Nee, eigenlijk niet. Het speelt gewoon niet in mijn hoofd. Ik denk er nooit aan en ik ben er nooit mee bezig en het interesseert me niet veel, ook al vind ik het milieu wel belangrijk.
Nee. Ik heb wel spaarlampen, maar dat is eigenlijk alleen om energie te besparen.

Ja, héél belangrijk zelfs!

Jep, zeker nadat we met de klas allemaal onze ecologische voetafdruk berekend hadden. De meesten hadden een ecologische voetafdruk van 6 ha, terwijl de draagkracht van de aarde (per persoon) maar 2,8 ha is!

Ik ben vegetariër, wat mijn ecologische voetafdruk een heel stuk kleiner maakt. Bij ons thuis hebben we een spaarknop op het toilet en zijn de muren geïsoleerd. We sorteren ons afval ook en we hebben spaarlampen. Maar verder doen we eigenlijk niets speciaals.

1. Ja, natuurlijk.
  2. Ja.
  3. Ik eet alleen biologisch vlees, wat niet helemaal milieu is, maar wel welzijn van de aarde over het algemeen. Ik heb geen rijbewijs en ben eigenlijk ook niet van plan er een te halen. Verder ben ik in bepaalde dingen (stroom- en waterverbruik oa.) niet erg ecologisch bezig, maar ik denk dat dat allemaal uitbalanceert doordat ik geen kinderen wil (een kind op de aarde zetten is het meest vervuilende wat je ooit in je leven kan doen).

Verder hoop ik vurig dat ooit de doelstellingen van VHMT uitkomen, dat zou pas goed zijn voor het milieu.

Oh je moet echt ‘Het aquarium van Walter Huijsmans’ van Bas Haring lezen (:

Wow, als wij nu allemaal uit zouden sterven zou het 200.000 jaar duren voor de aarde hersteld is. Dat is hoe erg wij roofbouw plegen op de wereld.

http://www.vhemt.org/timesline.jpg

1. Denk je dat het milieu belangrijk is?Ja
Niet echt zorgen, ik erger me wel eens omdat sommige mensen zich belachelijk gedragen.
Spaarlampen, afval scheiden, zo min mogelijk plastic tassen (wanneer je gaat winkelen ofzo), met boodschappen zelf een tas meenemen, tweedehands dingen kopen, overal het licht uit doen als het onnodig aanstaat, kraan uitdoen, stekkers uit het stopcontact, weinig vlees eten…

Ja, offcourse
    Hmm, niet bepaalt. Ik sta er nooit heel erg bij stil ofz. Ze zeggen er wel is dingen over, maar dat blijkt uiteinderlijk allemaal wel mee te vallen.
    Papiertjes in de prullenbak?
    Mijn ouders zijn denk ik wat meer met het milieu bezig dan ik. Afval scheiding, spaarlampen enz.

zal vast wel ik moet er nu een werkstuk over maken, en dan zie ik wel dat wij als mens het milieu echt heel erg vervuilen
nou nee
nee ik vind het al erg genoeg dat ik er een werkstuk over moet maken :pensive: vooral omdat het nog niet af is en morge ingelevert moet zijn

Ja, als we het nu verkloten, hoe moeten mijn kinderen dan leven haha misschien een beetje overdreven. Maar als we bijv. 1 keer minder vlees eten scheelt het al een hoop.

nja, k heb er geen nachtmerries van hooor, maar ik maak me wel zorgen.

Ik eet geen vlees&vis, ik koop van die biologische producten enzo. Of het veel helpt weet ik niet, maar elk beetje helpt!
    :couplekiss_man_woman:

1. Denk je dat het milieu belangrijk is? Ja, heel belangrijk.

2. Maak je je wel eens zorgen over het klimaat? Tuurlijk, maar ik probeer er niet teveel over na te denken.

3. Doe je wat om milieubewuster te leven? en zo ja, wat? Ja, ik ben vegetarier aangezien een groot deel van de problemen veroorzaakt wordt door het vele produceren van vlees altans koeienschijt haha.