Hoe denk JIJ pesten te kunnen stoppen? [discussie]

Hey dames,

Voor de zoveelste keer loopt pesten uit de hand.
Er is een jongen doodgestoken. Nederland zit met gemengde gevoelens. Ze hebben medelijden met de gepeste jongen maar vinden ook dat er NOOIT gestoken mag worden.

Wat denk jij dat de oplossing is en wat vind jij een enorme misvatting op het gebied van pesten?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat de grootste misvatting is, dat de gepeste maar voor zichzelf moet opkomen.
Vaak worden kinderen al op jonge leeftijd gepest door oudere klasgenootjes ( denk aan gemengde groepen)
Als klein meisje van 4 jaar kan je niet goed opboxen tegen een jongen die bijna 6 is.
Meestal is het ook niet maar 1 persoon. Ga maar eens als een hoopje onzekerheid naar school. Waar 8 klasgenoten je staan op te wachten. Terugslaan doe je niet zomaar als je weet dat de andere 7 achter de jongen staan die jou het eerste sloeg.
Pesten is niet zomaar 1x uitschelden en omschoppen in het fietsenhok.
Vaak zit dit er al jaren in. Mensen zeggen ook weleens: ja ik ben ook een paar x gepest. Zo ben ik een keer in de sloot gegooid. Heel vervelend hoor, maar dit was waarschijnlijk een plagerijtje. Je kan gewoon zeggen : Hea mam, Jan gooide me voor de grap in de sloot. Een gepest kind zegt : Ik verloor mijn evenwicht toen ik aan het fietsen was.

Hoe het volgens mij opgelost kan worden?

• vanaf de kleuterklas goed investeren in groepsgevoel. Veel les is er dan nog niet. Plan een middagje in waarin je samen spelletjes doet en respect voor elkaar leert hebben.

• Roep ouders op het matje en vertel wat hun kind doet.
    Als ouders 20x vanaf hun werk naar school moeten komen, zullen ze ooit wel hun kroost aanspreken
    ( ik ben jaren gepest door een meid, haar moeder dacht dat we dikke vriendinnen waren, tot de de mailbox van haar dochter zag… Toen was het feest)

• Niet het probleem bij de gepeste leggen. Het kind weerbaarder maken geeft het kind het gevoel dat hij/zij faalt. Dit krijgt hij/zij ook al dagelijks te horen van zijn/haar klasgenoten

Er moet inderdaad al op jongere leeftijd meer aandacht aan gegeven worden. Ze moeten mee krijgen dat pesten echt gewoon NIET kan. Ik denk dat het een goed plan is kinderen meer zelfverdediging les te geven (vechtsport), zodat ze sterker in hun schoenen staan als er toch een idioot grappig wil zijn te gaan pesten. Scholen moeten zwaardere straffen uitdelen als het om pesten gaat, dit is veel te mild.

precies, iemand gewoon compleet voor joker zetten. Want als je ze bijvoorbeeld laat nakomen is het misschien ook nog wel ‘stoer’ van ze.

Als een kind pest, komt dat geregeld vanuit de opvoeding voort. Als een leerling in mijn klas pest, ga ik bij de ouders ten rade waarom hun kind dat mogelijk zou doen. Vaak komt uit zo’n gesprek heel veel informatie. Een gesprek met de pester zou al uitkomst moeten bieden. Het lijkt een flauwe oplossing, maar zou op dit moment geen betere kunnen bedenken

Ik doe een docenten opleiding en ik moet zeggen dat het detecteren van pesterijen steeds moeilijker wordt. Het gebeurd niet altijd in de klas zelf maar vaak buiten school. Waar leraren dus geen grip op hebben. Ook gebeurd het steeds vaker online. Daar kun je als docent weinig van zien laat staan er niet iets van zeggen. Ik zeg niet dat docenten er niks aan kunnen doen maar het is voor hun ook lastig. Het is niet altijd zichtbaar of duidelijk genoeg om op te vatten als pesten. Ik vind zeker dat de straffen op scholen voor tegen pesten wel wat harder mogen.

Ik ben heel erg van het groepsgevoel versterken in de klas en dat doe ik dan ook regelmatig door bepaalde spellen en opdrachten. Maar vergeet niet dat de docent het niet altijd ziet. Daar wordt echt te makkelijk over gedacht. Het échte pesten gebeurd namelijk niet op school, maar erna. Buiten opwachten na schooltijd en via internet. En dat is zoveel moeilijker te achterhalen.

De gepeste is vaak ook te onzeker om het toe te geven. Wél vind ik, dat zoals bij dit geval aangezien het is aangegeven op school, dat de school er iets aan moet proberen te doen. Maar dat is vaak nog heeeeel lastig. Want hoe zorg je ervoor dat het gepest dan niet juist érger wordt?

Verder vind ik het ook moeilijker om een gepaste straf voor het pesten te vinden. Ik loop nu nog stage (wel bezig met afstuderen) en heb gelukkig nog geen gepest (voor zover ik dus weet) in mijn groepen meegemaakt. Maar ik denk wel dat ik voor een dilemma kom te staan als ik een klas krijg en erachter kom, want hoe ga ik daar dan goed mee om. Ik wil het niet erger maken voor de gepeste, maar wel de pester een straf geven die helpt.

Maar het begint denk ik allemaal met de groepsdynamica van de groep (toevallig net over aan het lezen voor een verslag) en daarmee moet je aan de slag gaan.

Ik ben 8 jaar lang gepest dus heb wel wat ervaring.

Ik ben het eens met wat hierboven geschreven wordt. Ik denk dat het een combinatie moet worden uit voorlichting en repressie.

Voorlichting, van de hele maatschappij en niet alleen van een aantal betrokkenen. Omdat het overal gebeurt, en vaak heel subtiel. En omdat het probleem vaak onderschat wordt, en velen denken dat het in hun omgeving toch niet gebeurt.

Repressie, omdat je beginnende pesterijen meteen de kop moet indrukken. Voor het te laat is, en met maatregelen die ervoor zorgen dat het niet meer gaat gebeuren. Vaak begint het onschuldig maar als je dan niet vooruitziend bent en hard genoeg optreedt staat er soms geen grens meer op.

Hoe we dat allemaal kunnen organiseren, geen idee. Maar alle plannen die ik tot nu toe heb gehoord, gaan gewoon niet ver genoeg, zowel op gebied van voorlichting als op gebied van repressie.

Ik ben er uiteindelijk van af geraakt door uit Nederland weg te vluchten en mijn leven helemaal opnieuw op te bouwen in het buitenland.

Wat niet geholpen heeft:

• mijn ouders inlichten (“stel je toch niet zo aan”)
  • mentor inlichten (“probeer eens wat meer voor jezelf op te komen”)
  • met pester en ouders in gesprek gaan (word je in je gezicht uitgelachen)
  • geweld gebruiken (word je alleen maar zelf voor gestraft)
  • van school veranderen (gaat het elders verder)
  • aangifte doen (“we schrijven het wel op hoor, maar we kunnen niets doen”)
  • zelfmoordpoging (vinden sommigen grappig)

Niet citeren

Ik vind sowieso eigenlijk dat leraren en scholen er veel te weinig aan doen. Voel je niet aangevallen als je zelf in het onderwijs werkt hoor, maar ik heb persoonlijk nog nooit gemerkt dat een leraar er ook maar iets tegen deed.
Sterker nog, toen ik op de middelbare school een keer opkwam voor een jongen die gepest werd, heb ik daarna zelfs nog lullige opmerkingen gehad van de lerares die daar bij was. Die jongen werd echt duidelijk in de klas gepest, leraren deden dus zelfs nog mee. Ik vind het echt ziek dat alle leraren die we in die twee jaar hebben gehad (het gepest van die jongen duurde ongeveer twee jaar, tot het bijna verplaatst werd naar mij) het allemaal geweten moeten hebben, maar nooit iets hebben gedaan. En het zijn zeker wel iets van 20 leraren die daarbij betrokken waren.

Was ik nog vergeten ja. Fijn dat je voor die jongen bent opgekomen!

We mogen natuurlijk niet veralgemenen. Niet alle leraren zijn zo. Maar ik ken er een paar, die pesters van de ergste soort zijn. Want autoritair en nog vééél subtieler dan iemand van je eigen leeftijd.

EDIT bij mij waren het vooral de oudere leraren, weet niet of dat toeval was of niet

Wij discussiëren nu over pesten onder de jeugd of basisschool, maar pesten gebeurt ook heel veel op de gewone werkvloer. Bijbanen, gewone banen en op clubs. Nu ik hierover nadenk, is een juiste oplossing al eens getoond in het programma: Gepest. Daar lieten ze de pesters zichzelf confronteren met de beelden wat ze aanrichten.

Uiteraard lijkt voorlichting me redelijk belangrijk. Maar ook zou er veel sneller opgetreden moeten worden naar mijn idee. Pesten=nultolerantie. Nu wordt het vaak nog wel eens door de vingers gezien als het ‘enkel’ een lullige opmerking is, maar dat is wel een mogelijk begin naar iets ergers. Als zoiets gebeurt, zou de pester meteen een straf moeten krijgen een verplicht naar de schoolpsycholoog gestuurd moeten worden om duidelijk te maken wàt de gevolgen van zijn daden kunnen zijn. En ja, dat mag best schokkend zijn voor die persoon. Er moet een omgeving gemaakt worden waar zowel de pester als de gepeste duidelijk weten dat pesten niet oké is en dat daar gevolgen aan vasthangen. Dan zullen mensen ook sneller aan de alarmbel trekken als ze gepest worden, want dan voelen ze zich gesteund door de maatschappij.

Leerkrachten die niets doen, bazen die niets doen enz. Mogen van mij meteen een ontslagbrief krijgen en zoiets op hun cv zetten. Dan wil ik nog wel eens zien wie er een oogje gaat dichtknijpen.

Ook al was het niet zo fijn voor mij zelf haha. Maar ik ben wel trots op mijn 13-jarige ik :’)
En nee, niet alle leraren zullen zo zijn. Maar als er van de 20 leraren niet één leraar heeft ingegrepen en er zelfs een hoop oprecht meededen, krijg je niet echt een positief beeld van leraren.

Respect hebben, erover praten, bespreekbaar maken, opvoeding, tv programma’s.

dat kan niet, er zal altijd wel iets blijven hangen qua hoe mensen je aankijken, ook al praten ze niet tegen je. Het is bijna onmogelijk om pesten helemaal te laten stoppen.

Pesten is voor diegene die gepest wordt erger dan alle omstanders er om heen. Even een voorbeeldje: de basisschool. Op die plek loopt er in elke klas wel een gepest kind rond. Mijn zusje werd ook altijd vreselijk gepest en wanneer zij of mijn ouders dat aangaf bij de juf was het: “oh maar ik zie het wel hoor, maar zo erg is het niet.” Er werd nooit wat aan gedaan omdat het zogenaamd “niet zo erg” was. Toen mijn ouders de ouders vam de pesters opbelden kregen ze te horen “mijn kind doet zoiets niet”
Pesten is in mijn ogen iets wat je niet tegen kan gaan. Maar ik vind dat er op scholen veel meer voorlichting over gegeven moet worden. Filmpjes laten zien hoe ver pesten kan gaan en hoe de gepeste kinderen zich er onder kunnen voelen. Het is misschien miet veel maar het zet kinderen aan het denken. Ik vind dat het onderwijs te weinig aandacht besteed aan pesten. Zelf hadden we er op de basisschool er wel eens over, maar op de middelbare is er nooit over gesproken. Als je dan zelf naar de mentor ging was het “tja wij kunnen er niet zo veel aan doen” en er werd vervolgens niks aan gedaan. Dit ligt ook aan de school zelf natuurlijk…

Helemaal stoppen niet, nee. Maar we kunnen wel proberen het te verminderen. Als we er niets aan gaan doen zal er ook niets veranderen.

En ik ben echt bang dat het mijn kindje ook gaat overkomen, dus ik hoop dat “we” toch iets gaan vinden dat werkt!

fijn dat er nu meer aandacht aan wordt besteed dan vroeger ( alhoewel ik zat op een zeer slechte basisschool, als een leerling zei dat ik beter dood kon gaan omdat niemand om me gaf, stond de leraar en keihard bij te lachen en zei… ah daar wordt ze hard van)

Op mijn basisschool waren we gewoon hele dag aan het blokkenbouwen enzo :hammer:

Op basisscholen gebeurt het vaak wel in de klas. Zelfs een kleine rotopmerking als -heb je haar weer- moet je oppikken en bespreekbaar maken. Het is idd iets heel groots wat zich overal afspeelt. Maar vaak begint het toch in de klas/op het schoolplein. Kijk naar leerlingen die liever niemand in het team willen dan de “zwakste” van de klas. Dat is zo vernederend. Veel leraren zeggen dan: Tja, misschien moet je wat meer buitenspelen, je hebt geen conditie.

Ik denk niet dat pesten ooit op houd, er blijven altijd dingen die we raar vinden aan anderen of waar we juist jaloers op zijn

Ik denk niet dat het te stoppen valt. Je kan er wel voorlichting over geven en extra opletten op scholen, maar kinderen kunnen keihard zijn. Hebben ze iemand als pispaaltje, dan treiteren ze die wel na schooltijd. Hoe kut het ook klinkt, je kunt kinderen niet overal voor behoeden en te beschermend opvoeden is ook niet goed. Maar als een kind jarenlang gepest word, en praten helpt niks, dan zou ik hem naar een andere klas of zelfs andere school doen. Soms valt iets gewoon niet te bespreken en op te lossen.