Hoe combineren jullie school, werk, hobby's, sociaal leven en er leuk uitzien?

Misschien is er al een topic hierover, geen idee eigenlijk, maar ik vraag me altijd af hoe andere mensen dit doen. Ik doe een opleiding die aanzienlijk wat tijd en energie kost, maar ik ben vast niet de enige ambitieuze Girlscener, dus wellicht zijn er hier meiden die kampen met het probleem om alle ballen in de lucht te houden. Ik wil eigenlijk graag een baantje erbij, ik moet het nu doen met 100 euro stufi en 60 euro zakgeld, opzich kan ik daar wel een maand leuke dingen van doen maar om er nou ook nog flink mee te shoppen wordt lastig. Goed, laten we van het positieve uitgaan en zeggen dat ik binnenkort een baantje heb, dan moet ik dus een studie en bijbaantje onderhouden en dan wil ik nog hardlopen, af en toe een boek lezen, Girlscenen, winkelen, met vriendinnen afspreken…
Ik ben een ramp met planningen, ik kan opzich wel een dag een beetje logisch en handig indelen maar op de lange termijn plannen vind ik echt lastig. Ik heb geen idee hoe je de balans in je leven houdt. Wanneer moet je echt even aanpoten voor je studie en wanneer kun je jezelf wel belonen op een middagje shoppen en een avondje in de kroeg?
Hoe doen jullie dat? Denken jullie over dit soort dingen na?
Brand maar los met jullie geniale planningen en plantips. :slightly_smiling_face:

ja euhm… ik vind het ook heel lastig eerlijk gezegd.
Ik heb dit zelf met school, stage, bijbaantje & sporten.

Ik ben redelijk goed in plannen. Voor mij is het meestal geen probleem, maar af en toe moet ik ook echt even goed kijken wat ik allemaal moet doen.

Het is sowieso makkelijk als je een aantal vaste punten in je week hebt zodat je een routine krijgt. Je schooltijden behoren hier meestal bij. Natuurlijk kan dit wel wisselen, maar over het algemeen kun je dit ‘vastzetten’. Daarnaast is werk, in de meeste gevallen, ook op een vaste dag en tijd. Hier kun je dus rekening mee houden. Zelf loop ik ook hard en ivm school, stage en werk heb ik hier alleen zondag tijd voor. Ik zorg dat ik dus (bijna) iedere week op zondagochtend hard ga lopen zodat ik die beweging nog krijg. Meestal ga ik rond een uur of 9/half 10 zodat ik de rest van de dag nog heb.

Dan krijg je de dingen die je niet standaard kunt inplannen: huiswerk, vriendinnen en dingen voor jezelf doen. Je weet je normale planning en rond die ‘strakke’ planning kun je de losse dingetjes plannen. Voor mezelf heb ik een vaste avond waarop ik mijn huiswerk kan maken. Zo niet, dan heb ik alsnog een heerlijk avondje voor mezelf. Het is fijn om deze losse dingen op te schrijven voor jezelf in bijv. je agenda. Ook als je een avondje gepland hebt voor jezelf. Of het nou een verwenavondje is of als je gewoon rustig een boek wilt lezen.

Dit werkt in ieder geval voor mij het beste, maar je moet voor jezelf uitvogelen wat voor jou het beste werkt!

Wat ik al jaren doe, werken in het weekend. Nu heb ik zondag gewoon vrij dus kan ik leuke dingen doen of ga ik naar mijn ouders of huiswerk maken etc. Op dit moment heb ik vier dagen school. Overdag school en 's middags/'s avonds huiswerk maken, eten koken, afwassen etc. Probeer huiswerk zoveel mogelijk op school te doen. Tegenwoordig houd ik dus een dag over om te sporten en huiswerk te maken. Een keer in de zoveel tijd ga ik ook lekker uit op een donderdag, vrijdag of zaterdag. Als ik de dag er op school of werk heb, dan slaap ik het een andere dag wel weer bij haha.

Maar ik heb eerlijk gezegd niet echt tips? Op een of ander manier gaat het bij mij altijd vanzelf… Het helpt wel als je dingen ook echt gaat doen en niet gaat uitstellen.

Ik snap precies wat je bedoelt. In mijn loopbaan inmiddels 5-jarige loopbaan als student ben ik hierover al heel wat te weten gekomen en heb ik het inmiddels (hoop ik) onder controle.

Kimberoen geeft al wat hele goede tips. Wat vast staat, staat vast. Schrijft dit op. Hierdoor weet je welke moment je nog vrij hebt en ben je dus eigenlijk al aan het plannen. De vrije tijd kan je natuurlijk zelf indelen, maar ga na bij jezelf wat je belangrijk vind. Is dat een bijbaantje, zoals ik hierboven op maak? Is dat sport? Ook deze twee dingen zijn makkelijk op een vast dagdeel te plannen. Ook dit schrijf je op, waardoor er (helaas) minder vrije tijd over blijft, waar je je minder belangrijke prioriteiten kan invullen.

Dit is mijn planning:
Maandag tot en met vrijdag overdag besteed ik aan mijn studie. 2 avonden in de week heb ik sport en hierdoor blijven er 3 vrije avonden in de week over. Wanneer het nodig is spendeer ik deze aan studie, anders kan dit besteden aan vrije tijd. Lees: lekker niets doen, met vriendinnen afspreken, shoppen, beauty-avondje, etc. In het weekend besteed ik mijn zaterdag aan werken en 's avonds ga ik lekker met vriendinnen de kroeg in. Zondags mag ik dan uitslapen en heb ik tijd voor sport. De rest van de dag kan ik dan nog zelf inplannen. Wanneer ik me aan dit schema houd, heb ik tijd voor alles en hou ik vaak nog tijd over :slightly_smiling_face: Succes ermee!

Ik loop nu fulltime stage, werk en sport maar als ik een keer vrij ben ben ik zo moe dat ik alleen maar wil slapen.

Op de middelbare school kon ik het allemaal heel goed handelen maar nu ik op de universiteit zit heb ik geen werk meer en eigenlijk geeft dat ook wel rust. Het is dus eigenlijk gewoon prioriteiten stellen; op dit moment heb ik liever wat meer rust in m’n leven dan veel geld en op de middelbare school had ik liever veel geld en geen vrije tijd :’)