Hoe boek oud laten lijken?

Hee =).

Voor mijn beeldende vorming opdracht op school (5v) heb ik een heel dik boek voor 1 euro bij de bieb gekocht. Mijn doel is om hier een vak uit te snijden en om daar een soort doosje in te maken, als het ware. Maar nu mijn vraag:

Hoe kan ik dat boek er oud en mysterieus uit laten zien? Niet de voorkant/achterkant, maar de bladzijdes bijvoorbeeld vergeeld, etc. Is er een speciale techniek om de bladzijden oud te laten lijken? Van die brandplekken is geen optie, in verband met de rest van de opdracht.

Liefs

Volgens mij in de zon leggen…

bladzijden boven een kaars houden. Worden ze droog en bruin van. Maar niet te dicht bij een kaars, dan vatten ze vlam haha.

Thee inderdaad

Ik heb het laatst ook gedaan met een stuk papier,
ik heb het eerst in een soort ‘badje’ met thee gedoopt,
met een nat theezakje eroverheen kan ook, maar dat gaat langzamer.
Toen heb ik het verkreukeld, zodat het ook met kreuken opdroogt.
Daarna heb ik de randen nog verbrand (:

Ah tof, dank jullie wel!

Wij gingen ooit heel even een aansteker eronder houden en daarna nog met thee erover heen.

met thee idd!
en je kan ook de randen van de bladzijden met schuurpapier of vijltjes ‘‘zacht’’ maken! dan voelt het ook oud!!

neem een kwast.
dompel hem in de thee en succes haha.
hopen dat je geen boek hebt van 300 blz xddddd.

As eroverheen wrijven(?), stinkt wel :’)

Moet het dan met hete thee of met koude?

Ja gewoon met een nat theezakje eroverheen! Geeft echt een leuk effect.

Ik zweer bij Buisman koffie!

@ BitchPink: Ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt… Ik heb 't nog nooit geprobeerd, maar papier wordt toch altijd nat? Of het water nou koud is of niet? En het gaat toch erom, dat het thee is en heen normaal water?

Engelse thee/ wat donkere thee.

je kan het ook met maggie insmeren :slightly_smiling_face:

Ik heb een keer een ‘oud uitziende’ kalender gemaakt, wij hadden de blaadjes ‘geverfd’ met koffie zegmaar haha. En daarna met aansteker de randen verbrand.

idd met thee:) en als het dan nat is met de fohn erop. klinkt gek maar dan gaat het kreukelen!

Papier insmeren met een of andere olie en dan een kaars bij houden. Dat deden we vroeger eens op de basisschool. Maar ik weet het niet meer precies.
Maar met thee werkt het ook prima en is niet brandgevaarlijk haha.

Met een strijkijzer er overheen gaan, niet te lang :grinning: