Je hebt verschillende wetten van Newton.
De 1e, de 2e en de 3e wet.
Zo luidt de Eerste wet van Newton:
Voorwerpen met een eenparige beweging - dat is een beweging met een constante snelheid - houden deze snelheid⦠Om de snelheid te veranderen is er een netto-kracht van buitenaf nodig
En de Tweede wet:
F = m x a
Met deze formule kun je berekenen hoeveel kracht ervoor nodig is om voorwerp met een bepaald gewicht een bepaalde versnelling te geven. De m in de formule staat voor het gewicht in kilogram. Met de a geef je de versnelling in meter per seconde kwadraat aan. Als je deze 2 getallen met elkaar vermenigvuldigt, krijg je de kracht (F) in newton. Je ziet dat 1 newton de kracht is om van 1 kilogram in elke seconde de snelheid te verhogen met 1 meter per seconde.
En de Derde wet van Newton:
Als een voorwerp een kracht uitoefent op een ander voorwerp, dan oefent dat andere voorwerp ook dezelfde kracht uit op het eerste voorwerp. Maar dan in tegengestelde richting. In het voorbeeld van de computer is het gewicht van de computer - de kracht op de tafel - de actiekracht en de kracht van het bureau op de computer - de normaalkracht - is de reactiekracht.
Ik weet niet met welke jij te maken hebt, maar als je het intypt op Google of Youtube krijg je al heel wat informatie.
Ik snap overigens ook de connectie tussen biologie en de wetten van Newton niet maar dat zal dan wel aan mij liggen haha.
Succes!