hoe bepaal ik wat ik wil met mijn tussenjaar?

Hoi, ik heb volgend jaar hopelijk m’n vwo diploma, maar heb nog niet echt veel zin om te gaan studeren(ook al weet ik wel wat ik wil studeren) en wil misschien een tussenjaar nemen.
Dan wil ik het liefst gaan reizen en daar vrijwilligerswerk doen, in Zuid Amerika bijvoorbeeld. Alleen voor hoe lang doe je zoiets? Ik zie het niet zitten om echt 9 maanden weg te gaan en dit durf ik niet, geloof ik, maar is bijvoorbeeld 3 maanden niet erg kort omdat je dan nog bijna een half jaar hebt voor je weer naar school moet? Ik ben ook gewoon bang dat ik nu beslis om 5 maanden weg te gaan, en dat over een jaar, als het dan ook echt moet, ik misschien niet meer durf.

Heeft iemand misschien ervaring met reizen/vrijwilligerswerk in een tussenjaar en hoe heb je bepaald hoe lang je weg durft/wil?

Als ik jou was, zou ik gewoon gaan studeren. Studeren wordt steeds duurder en je weet toch al wat je wilt studeren. Reizen is echt ontzettend duur, en thuiszitten is ook geen pretje. Je kan altijd nog een stage lopen in het buitenland of na je studie alsnog gaan reizen.

^ dat kan, maar ik heb nu het gevoel dat ik nog niet klaar ben om al op kamers te gaan en het hele studeer gedoe, ik heb gewoon een jaar rust nodig maar wil natuurlijk niet alleen maar thuis zitten.
En stufi loop ik sowieso al mis dus veel slechter kan het toch niet worden, lijkt me :stuck_out_tongue:

Ga gewoon werken, lekker geld verdienen voor je studie.

Inderdaad, dan kan je het beste gewoon gaan werken om je studie te kunnen betalen etc

Na je examens ben je vanaf juni t/m september vrij en geloof me, dan heb je het ook wel weer gehad. Ga desnoods in die periode reizen.
Ik dacht hetzelfde als jij, maar ik ben nu werkeloos en ik weet nog steeds niet wat ik wil. Op dit moment denk je waarschijnlijk dat je het heel fijn zou vinden om gewoon een langere periode geen verplichtingen te hebben, maar dat is het echt niet :’) Niemand denkt dat hij/zij klaar is om op kamers te gaan en te gaan studeren.

En als je nog steeds niet overtuigd bent, ga dan nu al sparen voor je tussenjaar, zodat je dan gewoon fulltime kan reizen. Maar als je je niet het hele jaar bezig kan houden met die reizen, moet je je wel echt bedenken dat thuiszitten echt niet leuk is en er bijna geen werk is.

Werk is er echt nauwelijks.

Ik snap heel goed dat je na 6 jaren middelbare niet direct staat te springen om weer 4 of 5 jaar te studeren.
Maar je vergeet dat je van mei - september vakantie hebt, wat echt best lang is. Dan kun je weer even op adem komen en fris weer beginnen.
Je weet zelfs al wat je wil studeren, waarom zou je een jaar vertraging oplopen omdat je geen ‘zin’ hebt?
Ik denk dat je je een tussenjaar te rooskleurig voorstelt. Zoals polyethylene al zei: als je geen geld hebt of iets te doen, duurt een jaar echt heel lang.

Wat ik zou doen is me toch inschrijven voor een studie, lekker genieten van je vakantie en dan kun je je altijd nog uitschrijven in september als je het toch niet ziet zitten.

En zorg dat je vast werk hebt als je wel een tussenjaar gaat doen, mijn vriend heeft ook een tussenjaar genomen en had pas in maart een vaste baan. Hij heeft echt spijt want hij heeft september tm maart dus niets te doen gehad.
Bijbaantjes zijn echt moeilijk tegenwoordig, zeker als je ouder dan 16 bent.

hm tja jullie hebben ook wel gelijk ja, nu twijfel ik nog meer haha :grin:

Dit x100 ik heb een soort van tussenjaar gehad. Reizen was zo duur dat het niet kon pas na een half jaar heb ik werk gevonden voor 3 uur in de week wat gelukkig steeds meer werd. Maar je zit sowieso voor een groot deel thuis want je zegt zelf al dat je niet het hele jaar weg wilt. Als je de kans hebt om te studeren doe het!

Geen geld hebben om te reizen is niet echt het probleem, ik spaar namelijk al zo’n 6 jaar voor dit tussenjaar en reizen is ook echt mijn passie, en ik was er sinds te brugklas al zeker van dat ik dit wilde, maar ik begin de nadelen nu ook wel echt te zien ja…
Hm moeilijk, gelukkig heb ik nog wel even om erover te denken!

Ja wat moet je anders? Reizen? Waar moet je dat van betalen? En als je het wel kan betalen, hoe ga je je studie + kamer dan betalen?

Of ze moet op dr papa en mama teren.

Door te sparen. Stufi wordt afgeschaft, dus lenen moet sowieso dus dan maar iets meer.
Ik teer absoluut niet op mijn ouders.

Dat is echt totaal niet wat ik zei, ik zei dat werk zoeken (als ze dat nog niet heeft) bijna hetzelfde is als thuiszitten. Werk vinden is echt ontzettend moeilijk momenteel, als je 18+ bent in ieder geval. Dus ze kan er niet vanuit gaan dat ze even kan gaan werken in haar tussenjaar.

Nou, wat een enorm lullige manier om dat te zeggen zeg. Sommige mensen krijgen nu eenmaal financiële steun van hun ouders bij de studie en andere weer niet. Ik zelf niet, mijn ouders zijn begonnen aan een potje maar moesten dat helaas uitgeven toen we naar Nederland verhuisden, en hebben daarna nooit meer genoeg geld opzij kunnen zetten, waardoor ik zelf mijn kamer, studie en boeken moest betalen (want we waren wel weer te rijk voor aanvullende stufi). Maar áls mijn ouders me hadden kunnen helpen, dan hadden ze dat zeker gedaan! Dat is geen teren op, dat is gewoon ouders die van je houden en je willen steunen en dat ook kunnen.

En begrijp me niet verkeerd, reizen is inderdaad ontzettend leuk en leerzaam. Maar de periode na je examens is waarschijnlijk al genoeg om een aantal van je plannen waar te maken. Dan ben je geen heel jaar kwijt en ben je toch wat ervaringen rijker.