Hoe ben jij zelfstandig geworden?

Hallo allemaal!

Ik zit momenteel (eigenlijk al een jaar) een beetje vast met mijn leven.
Ik woon nog thuis, ik ben bijna 19, en ik studeer in een stad die anderhalf uur reizen is.
Nu maakt dat reizen me niets uit, maar meer het feit dat ik me voel alsof ik hier vast zit.
Ik zit er aan te denken om uit huis te gaan, omdat het niet zo lekker loopt tussen mij en mijn gezinsleden. Ik heb het gevoel dat ik de sfeer verpest en ik wil sowieso uit huis om zelfstandig te worden.
Maar ik weet niet hoe.

Ik heb angst dat ik me eenzaam ga voelen, ik ben sowieso geen sociaal persoon.
Maar hier thuis wonen we met z’n zessen, dus er is altijd iemand thuis en dat verschil is heel groot.
Maar ik durf het ook niet aan om samen met anderen in één huis te wonen, omdat ik mijn eigen ruimte nodig heb.
Verder zou ik het wel met vriendinnen willen, maar ik heb eigenlijk amper vriendinnen.
Het klinkt zielig maar het is gewoon zo.

Ook heb ik op de een of andere manier iets tegen de stad. Ik studeer in Amsterdam maar ik hou van de rust en van de natuur… is het dan wel zo slim om in A’dam te gaan wonen? Zijn er andere opties of isoleer ik me dan nog meer? Zijn er mensen die in een dorp/kleine stad zelfstandig zijn gaan wonen? (evt. terwijl je in een grote stad studeert)

Ik heb geen baan en niet veel geld, maar ik wil wel binnenkort een bijbaan gaan zoeken zodat ik deze verhuizing evt. kan financiëren. Maar nu sta ik dus voor de keuze of ik hier in de omgeving iets moet zoeken of dat ik moet wachten totdat ik een ander plekje heb gevonden en daar vervolgens solliciteren…

Nu ben ik dus benieuwd, hoe hebben jullie de stap naar zelfstandigheid doorlopen?
Zijn er misschien mensen in dezelfde situatie/met het zelfde gevoel?

Op kamers gaan is goed. Het is absoluut geweldig, hoe eng en niet leuk het soms ook is.
Er zijn een paar dingen belangrijk:

• zorg dat je geld hebt. Kijk of je een baantje kan nemen of geld kan lenen bij DUO. Je moet vaak ook nog borg betalen, naast huur. Eten en drinken kost ook gewoon geld. En als je ook nog meubels nodig hebt kan je zo 1000 euro kwijt zijn de eerste maand (maar dat is minder als je gewoon naar de kringloop gaat of de meubels van thuis meeneemt).
    *Bedenk wat je belangrijk vind aan een huis of kamer. Wil je rust of liever wel huisgenoten? En waar wil je precies wonen? Zoek eens naar huisjes of kamers op internet zodat je ongeveer weet wat je voor jouw budget kan krijgen.
  • Bedenk wat je gaat doen om je sociale leven te onderhouden. Kijk of er iemand is met wie je bijvoorbeeld elke week samen kan eten. Je kan sowieso naar je ouders in het weekend (als je dat wil tenminste). Dan heb je ook contact. En een studentenvereniging is ook heel leuk. Maar ik merk bij mezelf dat juist de rust van niemand om je heen en niets hoeven ook heel fijn is.

Succes!

Ik snap wel een beetje hoe je je voelt, had een totaal andere situatie maar ook voor mij zou een studentenhuis niets zijn. Maar je moet weten dat er tussen in je eentje wonen, en in een druk studentenhuis wonen, heel veel dingen in zitten die van allebei een beetje hebben.
Er zijn bijvoorbeeld veel studentenhuizen waar je maar met 3 of 4 woont, dus is het niet heel druk. Ook is het in lang niet alle huizen zo dat je veel samen “moet” doen. Zeker in sommige die geen gezamenlijke woonkamer hebben, doet iedereen gewoon z’n eigen ding, en kun je dus prima je eigen ruimte hebben - maar ook een leuk praatje maken op de gang.
Ook hoef je zeker niet in het centrum van Amsterdam te gaan wonen. Ik weet niet hoe het daar precies is, maar hier in Utrecht wonen er bijvoorbeeld ook erg veel studenten in Zeist. Is een dorp, vlakbij bos, niet druk, en toch maar een halfuur (? misschien ietsje meer) fietsen naar Utrecht centrum! Zulke dorpen/plekken heb je vast ook wel rond Amsterdam.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ingeschreven op studentenwoningweb, maar daar kun je toch geen studentenhuizen vinden, of wel? Op wat voor andere manieren zijn deze te vinden?

Kamernet.nl, studentenmakelaars, oproepjes op Facebook…

Ik heb mijn kamer gevonden via een makelaar. Is iets duurder (meestal één maand huur die zegmaar naar de makelaar gaat), maar je bent wel verzekerd van een kamer en het zijn meestal rustigere/nettere huizen dan echte studentenhuizen. Ik woon bijvoorbeeld met twee anderen op de bovenste verdiepingen van een herenhuis (benedenverdieping is een apart appartement van een particulier). Eigen keuken, eigen badkamer, maar wel lekker betaalbaar. Voordat ik op kamers ging kon ik niks zelf, zelfs een ei bakken ging niet, maar je wordt er heel snel zelfstandig door.

Herkenbaar. Ik ben 23 en door mijn studie woon ik nog steeds thuis. Gelukkig ben ik over een half jaar klaar en kan ik eindelijk een appartementje gaan huren.
Als je opzoek bent naar rust (en natuur) zou ik niet in een studentenhuis gaan wonen, maar je kunt zeker wel in Amsterdam wonen hoor. Je kunt dan gewoon in de buitenwijken gaan kijken wat er daar aan aanbod is.

En verder over het zelfstandig zijn/ worden; ik was al heel snel zelfstandig mede omdat ik ook weinig vrienden heb (die in de loop der jaren alleen maar minder zijn geworden) en ik eigenlijk bijna alles alleen doe. Doordat mijn broer en zus allebei een paar jaar ouder zijn, lieten mijn ouders me ook alles snel alleen doen. Ook woonde ik op jouw leeftijd in het buitenland (alleen) dus dan moet je wel zelfstandig zijn :wink:

meer ervaringen/tips?

ik wordt in april 19, doe dit jaar eindexamen vwo (eerst havo gedaan) en ik voel me een stuk onvolwassener dan mijn vriendinnen die al studeren, maar daar zit ik niet zo mee. mijn vriendinnen op school zijn jonger dan ik, maar dat maakt me niet uit, ik voel me niet ouder of volwassener ofzo. ik ga volgend jaar ook niet op kamers. vind het wel makkelijk dat ik dan thuiskom en het eten op tafel staat en het huis schoongemaakt wordt. en ik heb een ontzettend sterke band met mijn moeder, dat speelt ook wel mee.