Hoe ben jij zelfstandig geworden?

Hallo allemaal!

Ik zit momenteel (eigenlijk al een jaar) een beetje vast met mijn leven.
Ik woon nog thuis, ik ben bijna 19, en ik studeer in een stad die anderhalf uur reizen is.
Nu maakt dat reizen me niets uit, maar meer het feit dat ik me voel alsof ik hier vast zit.
Ik zit er aan te denken om uit huis te gaan, omdat het niet zo lekker loopt tussen mij en mijn gezinsleden. Ik heb het gevoel dat ik de sfeer verpest en ik wil sowieso uit huis om zelfstandig te worden.
Maar ik weet niet hoe.

Ik heb angst dat ik me eenzaam ga voelen, ik ben sowieso geen sociaal persoon.
Maar hier thuis wonen we met z’n zessen, dus er is altijd iemand thuis en dat verschil is heel groot.
Maar ik durf het ook niet aan om samen met anderen in één huis te wonen, omdat ik mijn eigen ruimte nodig heb.
Verder zou ik het wel met vriendinnen willen, maar ik heb eigenlijk amper vriendinnen.
Het klinkt zielig maar het is gewoon zo.

Ook heb ik op de een of andere manier iets tegen de stad. Ik studeer in Amsterdam maar ik hou van de rust en van de natuur… is het dan wel zo slim om in A’dam te gaan wonen? Zijn er andere opties of isoleer ik me dan nog meer? Zijn er mensen die in een dorp/kleine stad zelfstandig zijn gaan wonen? (evt. terwijl je in een grote stad studeert)

Ik heb geen baan en niet veel geld, maar ik wil wel binnenkort een bijbaan gaan zoeken zodat ik deze verhuizing evt. kan financiëren. Maar nu sta ik dus voor de keuze of ik hier in de omgeving iets moet zoeken of dat ik moet wachten totdat ik een ander plekje heb gevonden en daar vervolgens solliciteren…

Nu ben ik dus benieuwd, hoe hebben jullie de stap naar zelfstandigheid doorlopen?
Zijn er misschien mensen in dezelfde situatie/met het zelfde gevoel?

Op kamers gaan is goed. Het is absoluut geweldig, hoe eng en niet leuk het soms ook is.
Er zijn een paar dingen belangrijk: