Hoe, als 16-jarige, nieuwe vriendinnen maken?

Hoi,

ik zit met een klein probleempje. 6 September begint school weer, en ik ga naar 4VWO. Vorig jaar heb ik 4Humane gedaan in België (Humane en VWO zijn vergelijkbaar qua niveau.). En ik heb het afgelopen jaar niet gehaald, dus ik kon kiezen: Blijven zitten, ander niveau, nieuwe school.

Het werd voor mij dus nieuwe school. Helaas moet ik het 4de jaar toch over doen. Maar ik ben daar dus helemaal nieuw. En zoals sommigen hier waarschijnlijk wel zullen weten, zijn Nederlandse scholen en Belgische heel verschillend. Hier wordt ik heel onzeker van, want ik ben hele strikte regels gewend, en dat vind ik ook fijn.

Maar die onzekerheid zie je, en merk je heel snel aan mij. Hierdoor kom ik arrogant op andere mensen over, terwijl dat helemaal niet mijn bedoeling is. Ik vind het ook heel moeilijk om op een paar vreemde meiden af te stappen, en een gesprek te beginnen. In de brugklas heb ik hier namelijk slechte ervaringen mee gehad, en dat blijft me achtervolgen.

Ik denk heel negatief, en ik ben ervan overtuigd dat als je negatief denkt, het ook negatief zal zijn. Het probleem echter is dat ik het erg moeilijk vind om toch positief te denken op zo een moment. Dan begin ik allemaal dingen te verzinnen, zoals ‘‘Ze gaan me weer niet leuk vinden. Ik heb stomme gewoontes. Mijn kleren horen hier niet.’’

Heeft er iemand tips voor mij om toch, als 16-jarige, een goede indruk te maken op onbekende mensen? Want ik kan er heel goed inkomen als meiden al een paar jaar vriendinnen zijn, en dat ze een nieuw persoon niet echt op prijs stellen enzo.

Mijn excuses voor het lange verhaal.

Dit is niet wat je wil horen, maar ik zou, gezien je het jaar niet gehaald hebt, me richten op school en niet zo op vriendinnen maken.

Dus ze mag geen nieuwe vriendinnen maken omdat ze met school bezig moet zijn?

Nee, ze moet dat niet als prioriteit hebben. Dat bedoelde ik.

Ik denk dat de meeste mensen het juist wel leuk zouden vinden als ze een nieuw meisje in de klas hebben. Ik zie iig bij mij in het jaar, dat er voor iedereen die nieuw zou komen, wel een groepje zou zijn waar hij/zij zo bij in kunnen rollen, omdat elk groepje heel verschillend is met een bepaald soort mensen. Ik denk dat er sowieso wel mensen zijn die op jou af zullen stappen. Ik zou dat tenminste wel doen als je bij mij nieuw was, en niet superarrogant zou overkomen :stuck_out_tongue: En als je dan gewoon vrolijk terug praat, vangen ze je zo op hoor! Ik denk namelijk dat de meeste mensen wel snappen dat het spannend enzo voor jou is.
Probeer dus gewoon niet té arrogant over te komen, maar gewoon naar mensen te glimlachen die je aankijken enzo. En gewoon te antwoorden op hun vragen, en een gesprekje te voeren… Komt vast wel goed allemaal :slightly_smiling_face:

nu ga je naar nederland naar school? of begrijp ik het verkeerd?
weet niet of je dan ook meteen verhuist bent maar ga anders op een sport, daar leer je nieuwe mensen kennen (vooral bij teamsport) en iedereen heeft een andere stijl maar er is toch wel iemand in die school die je wel mag ofnietdan. zo raar zal je wel niet zijn hoor. probeer gewoon te denken dat het wel gaat lukken. nieuwe start, fris begin :slightly_smiling_face: dus laat het maar komen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil me ook op school richten, maar om nu elke pauze alleen te staan lijkt me ook maar niets.

@ skippyy: Ik ga nu naar een school in Nederland. Ik woon op 5 minuten fietsen van de grens, dus ik heb altijd een keuze gehad. Het is niet dat ik ga verhuizen.

Mensen vinden het leuk om een nieuw iemand in de klas te hebben.
En ik en heel veel meiden zijn ook met een gothic bevriend geweest, terwijl je dat van ons niet zou verwachten. x]
Nooit van het ergste uitgaan.
En je maakt nooit snel vrienden, ze zullen eerst wel denken van, hmmm raar kind of wow apart en misschien kom je wel bij mensen in de klas die heel geïntresseerd in je zijn.
En naja na een paar dagen of een week ga je toch wel met bepaalde mensen om, en voila je hebt vrienden :’] *naja niet dat je dan alles van elkaar weet en alles bespreekt maargoed het is een begin*

Toen ik hier (waar ik nu woon) voor het eerst naar een nieuwe school ging, dacht ik echt van, ze gaan me zo lelijk vinden en raar en anders.
Maar toen ik op die school kwam, kwamen allemaal mensen naar me toe!
Hartstikke leuk! Naja er zijn veel mensen daaruit waarmee ik veel omga.
En anders krijg je vast wel vrienden uit andere klassen. =)

Veel mensen hebben me al gezegd dat ik het vanuit een andere hoek moet bekijken: Hoe zou jij het vinden als er een nieuw meisje in de klas komt.
Ik zou persoonlijk op haar afstappen en een gesprekje proberen te beginnen. Maar ik vind het moeilijk om me in te beelden dat andere mensen ook zo tegenover mij zouden kunnen doen.

Misschien, ben je niet de enige die nieuw is in de klas. Dan is het ook al makkelijker om iemand aan te spreken denk ik.

Er zou nog een nieuw meisje komen, maar er zijn 3 4VWO klassen, dus ik ben er niet zeker van dat ze bij mij in de klas komt. Maar het is zeker mogelijk, en dat lijkt mij ook gemakkelijker!

Weetje wat je gewoon moet doen?
Gewoon naast iemand gaan zitten.
Het punt is dat je denk ik niet te verlegen moet opstellen enzo.
Ik denk niet dat ze je gaan uitlachen ofzo.
Je kan ook achter mensen gaan zitten en dan ook beetje praten ofzo.
Ik weet niet of je een beetje ad rem bent (zegmaar dat je snel een ‘gevat’ antwoord kan eh. dingen. geven.) maar dat is ook wel handig.
Ik hoop voor ej dat je iig een paar leuke mensen leert kennen :]!

x

ik vind nieuwe mensen altijd leuk! ik zou gewoon naast iemand gaan zitten en jezelf open stellen en ook laten zien dat je open staat. vrolijk zijn enzo dat soort :grinning:

Waar in Nederland ga je? Ik woon dicht op de grens dus misschien kom je wel op mijn school:p maarja zal wel niet.
Ik zou gewoon mezelf zijn. Je bent Belg, dus dan vinden ze het vast wel grappig als je ze Vlaamse woorden leert ofzo. En in Nederland kom je in de 4e ook bij verschillende mensen (elke les met andere mensen), dus er zijn er vast wel meer die nog niemand kennen.

.

Hahaha, even voor de duidelijkheid: Ik ben geen Belg, maar een Nederlander^^ Ik woon gewoon aan de grens, en ik heb er voor gekozen om in België naar school te gaan.
Ik had op mijn rapport slechts 1 onvoldoende, dat was wiskunde. Maar de regeling op die school in België is gewoon dat als je 1 onvoldoende hebt, je niet over gaat. Best naaiend eigenlijk. En ik ga in Maastricht naar school nu^^

Toen ik naar een andere school ging was ik ook heel bang. Ik kende al 1 iemand maar daar was ik niet bepaald nog lang vrienden mee dus had wel een tijdje alleen gestaan in depauze maar uit eindelijk ging het heel geleidelijk aan en heb ik nu weinig maar leuke vriendinnen :slightly_smiling_face:

Ik had eerst ook helemaal geen vriendinnen omdat ik nieuw was op school, en toen ging ik naast een paar meiden zitten en vroeg een pen omdat ik er geen had, en nu zijn we zo’n beetje beste vriendinnen :slightly_smiling_face:

Hahaha, zo iets zou echt een droom zijn voor mij!

Het klinkt sukkelerig, en je vindt me vast niet aardig als ik dit zeg:
Meestal loopt het allemaal vanzelf wel! Als je eenmaal je een beetje op je gemak voelt, heb je zo je draai gevonden!

Ik zit in 6vwo, ben gezakt vorig jaar en ik was ook zenuwachtig. Ik ken nog steeds bijna niemand, maar opzich is het helemaal niet zo erg als dat ik dacht dat het was.
En ja, ik kan ook arrogant overkomen als ik onzeker ben.