hoe afvallen?

Hey,
Ik weeg 48 kilo en ben 1,57 m.
Volgens de bmi calculator zit ik op goed gewicht.
Maar als ik in de spiegel kijk dan vind ik me gewoon te dik. En daarom wil ik afvallen. Hebben jullie tips? Xxx

Als je jezelf op dat gewicht te dik vindt, gaat afvallen niet helpen om je beter in je vel te doen voelen. Het beeld van jezelf dat je in de spiegel ziet klopt niet, en dat is hetgene waaraan je moet proberen te werken.

Ik denk dat je eerder mentaal hulp nodig hebt dan fysiek. Beter ga je daarin hulp doen en niet bij het afvallen want dat is inderdaad echt niet nodig.

Hoe oud ben je? Afvallen op jonge leeftijd is niet goed voor je. Je hebt een goed gewicht… en afvallen gaat niets aan je zelfbeeld veranderen.

Ik ben 12 jaar

Dat is een prachtig gewicht. Echt waar.
Wat je wel kunt doen is wat krachttraining. Dan val je niet zozeer af, maar krijg je wat meer spier waardoor het ook allemaal iets strakker lijkt.

Als je je lengte neemt. Daar een meter van af haalt dan heb je ongeveer een indicatie van wat je maximaal zou kunnen wegen om nog gezond te zijn.
(Natuurlijk zijn ook hier een hoop uitzonderingen op.)

Dus je zou nog gewoon 10 kilo meer mogen wegen en dan nog steeds een mooi gewicht hebben.

Dan is het zelfs heel gevaarlijk om nu te gaan afvallen, je lichaam is volop in de groei en zich aan het ontwikkelen. Als je nu je lichaam niet genoeg voedingsstoffen geeft kan het zijn dat die ontwikkeling niet goed verloopt, waar je nog je hele leven last van kunt hebben.

Misschien moet je eens met je ouders/vriendinnen praten over hoe je je voelt?

Ik vind dat persoonlijk geen goed advies om aan een twaalfjarige te geven, een strak lichaam krijgen is niet iets waar ze op die leeftijd naar hoort te streven…

^ Tja, maar het beeld van een 12jarige is toch echt veranderd in opzichte van jaren geleden. Ik speelde op 12 jarige leeftijd nog buiten en wist niet eens hoeveel in woog, maar dat is tegenwoordig niet meer zo.
Dan kun je beter het advies geven om te gaan sporten en wat spieren te kweken ipv het advies om af te gaan vallen.

Je gewicht is precies goed!
Daarnaast krijg je waarschijnlijk nog je groeispurt. Dus waarschijnlijk zie je er over een jaar heel anders uit. En ook als dat niet zo is, dan hoef je nog steeds niet af te vallen.
Je kunt beter proberen om blij te zijn met je lichaam. :slightly_smiling_face: Heb je er al eens met je ouders over gepraat?

Dat wat traveler zegt inderdaad.

Ik zeg niet dat ze opeens elke dag in de sportschool moet gaan staan en een six pack moet gaan opbouwen, maar als zij niet tevreden is met haar lichaam dan kan ze beter wat krachttraining doen dan afvallen. Aangezien afvallen bij haar momenteel echt niet goed is.

Advies te geven om te sporten vind ik niet slecht, maar dan als doel om voldoende te bewegen en zo gezond te zijn. Maar om te gaan sporten om een strak lichaam te krijgen (als kind), vind ik eigenlijk heel misplaatst.

Dat is toch wat ze wilt? (’:
Als zij zich daardoor beter voelt. Het leven van een 12 jarige is tegenwoordig heel anders.
Toen ik 8 jaar geleden was had niemand het over je gewicht.

Ze nu gewoon beter wat krachttraining oppakken waardoor ze hetzelfde gewicht blijft en toch alles wat strakker krijgt dan echt fanatiek cardio gaan doen bijvoorbeeld.

^ Blijkbaar is TS niet tevreden met haar lichaam dus aan adviezen zoals ‘je moet gewoon tevreden zijn met jezelf’ heeft ze niets aan. Dus dan zou jouw advies over voedingsstoffen ook misplaatst zijn voor haar nietwaar?

Ik heb nooit gezegd dat ze “gewoon maar tevreden moet zijn met zichzelf”, enkel dat ze waarschijnlijk een fout beeld van zichzelf heeft en beter aan haar onzekerheden kan werken door bv eens met haar ouders of vriendinnen te praten.
En mijn “advies van voedingsstoffen” was enkel dat ze nu ze in de groei is zeker genoeg voeding moet binnenkrijgen, dus dat afvallen geen goed idee is.

Maar goed, meningen verschillen duidelijk, ik heb niet veel zin er verder op in te gaan.

Je misinterperteert het geloof ik gewoon compleet verkeerd

Ik zeg nergens dat ze dan maar niet met mensen moet praten en ik zeg nergens dat ze wel moet gaan afvallen.

Het enige wat ik zeg is dat als ze iets wilt doen ze beter een klein beetje krachttraining kan doen waardoor alles strakker wordt dan afvallen

Dankjewel voor de tips​:ok_hand::+1:

Mag ik hierbij aan toevoegen dat spieren wel degelijk wat wegen en dat de kans bestaat dat de TS wel strakker en dunner word door krachttraining maar het gewicht kan omhoog gaan.

Verder is de TS 12, en als ze krachttraining zou doen is het aangeraden om dit onder professionele begeleiding te doen want anders is krachttraining op die leeftijd schadelijk.
AKA het is belangrijk dat ze niet thuis gewoon wat gaat doen.

Voor een 12jarige is het ook niet goed voor het lichaam om aan krachttraining te gaan doen.

Wow, meen je dat nou? :’)

Iig, wat krachttraining kan inderdaad geen kwaad. Je kan gewoon je ‘probleemzones’ trainen, zodat dat idd strakker wordt.