Hij wilt in Nederland gaan wonen! Hoe?

[i]Ik heb een vriendje, en hij is bijna 18. Hij woont in Brazilie, en ik in Nederland. We hebben al lang een vaste relatie, enzo en hij wilt heel graag bij mij wonen, omdat ik hier niet wegga voordat ik mijn diploma filosofie heb… hahah, in ieder geval gaat hij, wilt hij, dus in Nederland gaan wonen. Máár dat gaat dus volgens mijn ouders niet zomaar. Je moet dit en dat doen enzo… en ik heb geen idee, dus kunnen jullie misschien eventjes zeggen hoe en wat dat moet? Want ik heb geen idee… En hij wilt het heel graag weten. Hij neemt al een paar jaar engelse lessen, zodat ij zich wel gaat redden in Nederland, dus ik denk dat het met taal wel goed komt. Als hij hiernaatoe komt heeft hij geen diploma, is dat ook een probleem? Ik heb geen idee, dus… helps?

xxx nieuwschierige mij… (l)[/i]

Je moet toch een inburgeringscursus volgen ofzo? Dan moetie denk ik het een en ander over nederland weten denk ik…
Of niet?

Ik weet het niet , sorry.
Het gaat tegenwoordig wel HEEL moeilijk.
Een kennis van mij heeft zn vrouw in een ander land ontmoet, en zelfs na hun huwelijk duurde het jaaaaaren voor ze hier mocht komen wonen…

Als je geen zin hebt in heeeel veeeel gedoe zou ik het als ik jou was maar even laten.
Want 1. hij is pas 17 en 2. het is een vrij aparte reden om te komen, op die leeftijd.

Je kan hier echt niet zomaar komen te wonen als je alleen nog maar een paar jaar engelse lessen hebt :'D

Mijn ex-schoonzus is ook uit Brazilië hierheen gekomen, en ze moest de taal leren en zo’n examen doen. En het kost vast ook wel heel wat geld…

Kan hij niet eerst even voor een paar maanden komen, ik denk dat een tijdelijke verblijfsvergunning veel makkelijker te krijgen is, en dan kunnen jullie kijken of het überhaupt werkt, zo lang bij elkaar…

Een eerste stap voor hem is om in ieder geval contact op te nemen met de Nederlandse ambassade in Brazilië. Zij kunnen hem waarschijnlijk het beste adviseren.
Het zal moeilijk zijn, maar het is zeker mogelijk.

bedankt allemaal!

het is heel moeilijk
maar als julile getrouwd zijn gaat het stukke makkelijker

Maar hij is pas 17… ben ik de enigste die dit jong vind om naar een ander land te gaan voor zn vriendin?

Vind ik ook, misschien wacht de TS best nog even af, wie weet gaan jullie alsnog over een tijdje uit elkaar. Nu wil ik natuurlijk niet deprimerend doen, maar je moet er rekening mee houden.

Ik zou 'm inderdaad ook eerst voor een tijdje laten komen. met een tijdelijke verblijfsvergunning of gewoon als vakantie.
Dan kun je eerst kijken of 't in 't echt wel klikt. want om nou meteen te emigreren voor je (internet?) vriendinnetje, nah. zou ‘t niet doen :’)

hoe heb je hem eigenlijk leren kennen? en hoelang hebben jullie al een relatie?

Toen ik en mijn moeder van Brazilië naar Nederland emigreerden moesten wij
eerste een verblijfsvergunning aanvragen. Kost veel geld + tijd. En toen mocht mijn moeder een inburgeringscursus doen,en als je die haalt krijg je de Nederlandse nationaliteit + paspoort. Maar dat heeft dus zo’n 8 jaar geduurd. Dus als ik hem was zou ik goed erover nadenken.

Met alleen engelse lessen haal je het niet xd.
hij moet een deel Nederlands kunnen volgens mij.

En hoelang hebben jullie een relatie? hij is 17…
Sorry maar,
zijn jullie niet een klein beetje naïef?

Dit. :3

@iedereen die zaagt over zijn leeftijd: so what, het is hun beslissing.

ja maar die leeftijd maakt het in nederland komen wonen moelijker haha.

veel gedoe met papieren lijkt me

Vanaf hij 18 is (en dat is binnenkort) is hij volwassen, dus dan zou leeftijd niet meer mogen uitmaken. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat het niet hebben van een diploma het grootste probleem wordt. Als hij in Nederland niet eens kan werken, wat heeft hij hier dan te zoeken?