Hij vindt vakanties niet leuk

De titel zegt het al, mijn vriend zegt dat hij er niks aan vindt om op vakantie te gaan.
Hij wil daar niks ondernemen, maar vindt alleen beetje rondhangen ook saai.
Hij zit liever thuis als hij vrij is, maar ja dan doet hij ook niks. En hij is nu al tijden 4 dagen per week gewoon vrij, dus lijkt me genoeg tijd thuis.
Hij vindt vakanties stom en saai. Waarom weet hij niet.
We gaan ook maar paar dagen weg deze zomer, ook uit financiële overweging.
Maar überhaupt ergens heen gaan was al heel iets voor hem om aan toe te geven.
We zijn bijna 2,5 jaar samen en beide 19, hij bijna 20.
We hebben het dus ook wel is over samenwonen en ‘‘later.’’
Hij zegt dat hij een midweek lang genoeg vindt als compromis.
Ik wil later gewoon lekker 2 weekjes weg kunnen en niet hoeven doen alsof een weekje weg oooh zo fijn is.

What to do?

Ben je al eerder met hem op vakantie geweest?

Zo niet zou ik proberen er een echt gave vakantie van te maken waardoor hij misschien wel enthousiast wordt nog eens te gaan.
Als dat niet lukt moet je accepteren dat hij zo is. Niet iedereen houdt van op vakantie gaan, sommige mensen zijn gewoon erg gehecht aan hun thuis en hoeven niet zo nodig weg. Wat je dan kan overwegen is dus bijvoorbeeld zo’n midweek met je vriend en nog een weekje met een andere vriendin of vriendengroep? Zo heb jij wel de vakanties die je wil en kan je vriend ook doen wat hij leuk vindt. :slightly_smiling_face:

Dit is de eerste keer dat we samen onderweg gaan.
Heb ook al wat dingen opgezocht die we kunnen doen en die ook binnen zijn interesses vallen.
Maar hij staat er nu al echt met zo’n houding in van ik ga mee omdat je wil dat ik mee ga maar ik ga niks doen daar. Had echt zoiets van waarom ga je mee dan… Ik ga niet op vakantie om me te vervelen en elkaar op een gegeven moment aan te zitten staren omdat we niks doen.

Ik zou het eerder omdraaien. Wees blij dat hij het wil proberen in plaats van je daaraan te irriteren. Tuurlijk is het niet leuk als hij meegaat met tegenzin, maar hij had ook kunnen zeggen: “Zoek het uit, ik wil niet.”
Voor mij is het ook moeilijk voor te stellen dat mensen liever in de vakantie thuiszitten dan op vakantie gaan, maar ze zijn er wel. Ik denk ook dat hoe begripvoller je naar hem toe bent, hoe meer hij er voor open gaat staan.

En misschien handig, maak van te voren afspraken. Mijn vriend wil ook van alles doen op vakantie, terwijl ik ook best een dagje op een ligbedje kan liggen niks doen. Als je dat van elkaar weet moet je geven en nemen. Doe dus bijvoorbeeld een middagje niks, en ga er 's avonds op uit. Of laat hem een dag beslissen wat hij wil doen, en de andere dag mag jij beslissen.

Klopt, maar het lijkt mij gewoon zo heerlijk om samen leuke vakanties te hebben. Naar mooie bestemmingen enzo.
Ik ben gewoon bang dat hij als een chagrijn daar steeds gaat zeggen van ja ik moest mee.
Ik snap ook niet waarom thuis niks doen prima is, maar hij denkt dat hangen op vakantie saai is,
Ik zei tegen hem; dus je mis de computer? Want verder heb je daar hetzelfde als thuis… Nee daar lag het ook niet aan… Ik snap het niet.

Iets ondernemen is niet goed. Niks doen is niet goed. En ik vind beide heerlijk.
Thuis zijn is wel goed…

Wacht het gewoon even je vakantie af voordat je conclusies trekt met hoe hij wel/niet gaat doen. Kijk gewoon hoe het gaat en maak afspraken. Ik snap dat als jij de halve wereld wel wil zien en hij liever thuis best dat dat lastig is, maar zoals Impolite al zei: Er zijn nog genoeg andere opties om op vakantie te gaan, ook zonder hem. Je kan niet van hem verlangen dat hij wel mee moet op vakantie omdat jij per sé wil. Dat is hetzelfde als dat hij van jou verlangt dat jij constant thuis zit omdat jij niet weg wil. Je moet beide water bij de wijn doen en als jullie beide dat niet willen dan moet je gaan nadenken of jullie als relatie wel bij elkaar passen.

En jij kan het wel niet snappen, maar het is waarschijnlijk gewoon omdat hij zich prettiger voelt thuis dan op vakantie, dat is nu eenmaal zo, dus probeer daar in ieder geval begrip voor op te brengen en het te accepteren. En nogmaals, wacht het af, wie weet denkt hij dat het helemaal niet leuk is, en valt het hem reuze mee of vinden jullie iets wat jullie gezamenlijk leuk vinden. :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat jullie daar allebei anders instaan. Sommige mensen houden er juist van om in hun eigen omgeving lekker niks te doen (ik val daar ook onder). Zoals hierboven al gezegd is, een compromis sluiten lijkt me de beste oplossing. En het is idd al heel wat dat hij dit jaar meegaat.

Iemand tips hoe ik hier het beste met hem over kan praten?
Hij zegt alleen maar ‘‘gewoon’’ of ‘‘geen idee’’ als ik een happy medium probeer te vinden…

Hij gaat al een paar dagen met je mee, terwijl hij er van houdt. Dat vind ik al een compromis. Je kunt ook met iemand anders op vakantie, niet leuk om bij hem te blijven zeuren hierover. Zo belangrijk is het nou ook weer niet vind ik.

Ik zou eerst nog eens benadrukken dat je blij bent dat hij alsnog een midweekje met je weg wil en dat je hem ook graag tegemoet wil komen/iets wil doen wat hij ook leuk vindt. En dan hem vragen wat hij absoluut niet wil doen en als jij dat dan wel wil doen, vragen of jullie daarin een compromis kunnen sluiten door hem een dag iets te laten kiezen en jij bijvoorbeeld.
En als hij nog steeds zo kortaf reageert zou ik hem laten weten dat je er over wil praten om het ook aangenaam voor hem te maken, maar dat je op deze manier niet weet wat hij wel/niet wil.

Ik denk niet dat je er veel aan kunt doen. Probeer gewoon met hem af te spreken dat jij er voor open staat om thuis te blijven samen met hem, als hij ook een keertje mee gaat op vakantie. Je hoeft niet gelijk heel ver weg ofzo

Ik zou voor de rest dan lekker met een vriendin op vakantie gaan

Hier ben ik het mee eens.
Daarnaast als jij later twee weken weg wil kan je ook met vriendinnen gaan. Ik snap dat dat anders is maar twee weken met iemand op vakantie die er de pest in heeft is ook niet leuk.