Hij vindt mij zwaar

Hey Girls, ik zit ergens mee…
Ik ben altijd zwaar geweest en dit heeft mij over de jaren heen alleen maar onzekerder gemaakt. Ik ben ruim 6 jaar met dezelfde jongen. Hij hemelt me altijd op en claimde me perfect te vinden zoals ik ben, sterker nog, ik hoefde absoluut niet af te vallen. Ondanks dat hij mij dit allemaal vertelde en probeerde te laten voelen, voelde ik me toch onzeker over m’n buik en onderkin bijvoorbeeld. Maar goed, ik hield altijd in gedacht ‘hij vindt me goed zoals ik ben.’ Afgelopen weekend heeft hij verteld dat ie mij te zwaar vindt en me mooier en knapper vond toen ik een paar kilo lichter was (afgelopen zomer). Ik voel me nogal in de maling genomen nu… De ene dag voel ik me namelijk best lekker in m’n vel en accepteer ik mezelf, de andere dag vind ik mezelf echt walgelijk. Ik wil niet gaan afvallen omdat híj zegt dat ie me dan mooier vindt, maar aan de andere kant weet ik dat ik in het algemeen ook niet lekker in m’n vel zit. Nu durf ik ook niet meer te eten in zijn bijzijn en er naakt bijlopen? Nope. Ergens denk ik ‘stik erin, je accepteert me maar zoals ik ben! :hammer:’ maar ik weet ook dat ik m’n lichaam niet mooi vind. Als ik het zo typ, spreekt het antwoord voor zich ahaha, maar iemand tips/ideetjes? xx

Afvallen doe je voor jezelf. Als jij ontevreden bent over je lichaam, heb je de kracht en de middelen om er verandering in te brengen. Ik kan me goed voorstellen dat het je kwetst dat hij dat zegt, maar aan de andere kant; hij maakt het wel bespreekbaar en hij is wel eerlijk met je. Zelfvertrouwen en lekker in je vel zitten zorgen ervoor dat je ook aantrekkelijker bent (dat straal je dan uit), misschien helpt het als je kleine doelen voor jezelf stelt. Niet denken in termen van: nu ga ik 6 kilo afvallen, maar meer van: vandaag ga ik even een kwartiertje wandelen of vandaag pak ik een keer de trap ipv de lift/roltrap.

Niet jezelf walgelijk vinden of iets, hij is niet zomaar bij je en zeker niet na al die jaren. Als je aan jezelf wilt werken, dan doe je dat voor jezelf, niet voor hem. Maak het wel bespreekbaar met je vriend, het is wel belangrijk dat hij begrijpt wat het met je doet en hoe jij er tegenaan kijkt.

Eens met hierboven. Het is niet gek dat je er onzeker van wordt en het moeilijk vindt jezelf mooi te vinden als je vriend dat zegt. Aan de andere kant voelde je ook al onzeker zonder dat hij bevestigde dat het minus een paar kilo er toch mooier uit zag. Het zijn geen leuke dingen om te horen, maar hij is eerlijk en bevestigt eigenlijk alleen wat je zelf ook al een beetje vond?
Afvallen doe je inderdaad voor jezelf, maar hij heeft toch ook niet gezegd dat hij je nu compleet onaantrekkelijk vindt, of bij je weg wil nu je wat bent aangekomen? Ik denk dat realistisch blijven belangrijk is. De meeste mensen vinden plat en strak nu eenmaal mooier dan wat molliger, zou jij het zelf ook niet jammer vinden als je vriend opeens een x aantal kilo’s aankomt terwijl je hem mooi vindt zoals hij nu is? Ik denk dat daar niks raars aan is. Waarschijnlijk bedoelt hij het goed. Als hij je gaat verplichten af te vallen of je de put in praat wordt het anders.
Probeer het positief te bekijken, jij voelde je ook al niet zo goed in je vel, hij zou het liever ook iets anders zien, dus wie weet kan hij je motiveren en helpen met je doelen te bereiken om bijv wat gezonder te leven door ook niet naast jou te snacken of gezellig samen eens gezond te koken/te sporten.

Meestal zijn dit soort dingen not done om tegen je vriend/vriendin te zeggen, maar ik vind het zelf naïef om te denken dat ik perfect zou zijn aldus mijn eventuele vriend. Ik heb liever dat hij zegt waar het aan schort dan dat hij me ophemelt en ik het niet vertrouw. Eerlijkheid is belangrijk en nu je weet hoe hij er over denkt kan het misschien wel een stukje motivatie geven om het samen te doen.
Niet te negatief over jezelf denken, hij is inderdaad niet voor niks bij je en een paar kilo extra maakt je niet opeens een ander persoon. Hoe beter je in je vel zit, hoe zekerder je wordt en dat is meestal ook erg aantrekkelijk, dus dan maken die kilo’s al minder uit. Praat met je vriend over hoe jij je er bij voelt en zie dat je jezelf gelukkig gaat voelen met jezelf. :slightly_smiling_face: