Hij heeft twijfels.

Normaal gesproken zet ik mijn berichtjes altijd in het ‘Lucht je hart’ topic, maar omdat misschien niet iedereen daar leest en ik graag wat meningen/tips zou willen horen, open ik toch maar een topic. :slightly_smiling_face:

Nou goed, ongeveer ruim een maand geleden vertelde mijn vriend dat hij twijfels had. Daarbij vertelde hij wel dat hij eraan wilde werken, gelukkig. Sindsdien werken we er dus ook samen aan, door meer leuke dingen te doen en blijven communiceren. Vanaf het moment dat hij het vertelt heeft gaat het eigenlijk alleen maar beter tussen ons. Hij is weer liever en leuker naar mij toe geworden, minder kortaf etc. Zijn twijfels zijn daarin ook veranderd, namelijk naar alleen nog maar twijfels als we niet samen zijn. Gisteren heb ik hem er naar gevraagd, hoe het nu zit. Hij vertelde me dat zijn twijfels minder zijn geworden, maar nog wel aanwezig. Voor mij was dit best wel een klap omdat het de laatste tijd zo goed gaat en ik niks aan hem merk dat hij twijfelt. Ik was er dus eigenlijk al een beetje vanuit gegaan dat zijn twijfels bijna over zouden zijn. Ik weet op dit moment dus niet zo goed wat ik moet doen… Ik weet bijna wel zeker dat zijn twijfels kwamen doordat we weinig leuke dingen deden en dat hij dus in een sleur is beland. Maar wat kan ik doen aan de overgebleven twijfels? Leuke dingen doen helpt en dat blijven we ook doen, maar we kunnen helaas niet heel vaak wat leuks doen ivm dat we beide (nog) geen rijbewijs hebben en we wel echt moeten reizen willen we ergens komen. Ik snap dat er openbaar vervoer is, maar dat wordt na een tijdje ook best wel duur. Het zijn nu vooral de twijfels als we niet samen zijn en dat vind ik wel lastig. Het is namelijk zo dat we elkaar 1x in de week zien en soms 2x. Hij heeft dus de meeste tijd toch last van wat twijfels. Hebben jullie tips?

Blijf zoveel mogelijk leuke dingen doen, en spreek elkaar bijv op app/via skype als je elkaar niet in het echt kan zien! Verder is het denk ik heel belangrijk dat je blijft praten, en open naar elkaar toe bent. Meer kun je helaas niet doen denk ik, hoe naar het ook is…

Inderdaad, net als al hierboven is gezegd: blijf leuke dingen en communiceren! Ik weet niet wat jullie doen qua leuke dingen, maar je kan ook kijken of er gratis of op loop/foetsafstabd iets te doen is? Of verzin zelf iets leuks: een picknick, boswandeling of zoek eens op internet!

Misschien is het voor je vriend een idee om op de momenten dat hij twijfeld en het gelijk aan te geven aan jou, in plaats van zo achteraf, of juist een boekje te maken zodat hij kan ontdekken wanneer hij twijfelt of waarom hij dan twijfelt. Veel werk, maar wie weet ‘red’ het jullie relatie.

Bedankt voor jullie reacties!
Helaas zijn de meeste dingen om te doen toch wat verder weg. Maar we hebben wel een mooie plek om te wandelen met mijn hond, dus dat doen we ook wel eens. Ik ga zeker nog wat dingen proberen te verzinnen, ook voor de keren dat we wel thuis moeten blijven. Skype vindt m’n vriend niet zo heel fijn omdat hij het idee heeft dat mensen mee kunnen luisteren, maar ik ga het nog eens vragen.

Dat idee van jou @geurkaarsjes kan ik wel voorstellen aan m’n vriend. Of hij alles zou willen opschrijven weet ik niet, maar vertellen zou hij denk ik wel willen doen.

Weet je zeker dat zijn twijfels niet komen door de sleur, maar door zijn gevoelens? Dat dat misschien toch wat minder oid is geworden?

Ik vind het altijd heel dubbel als er twijfels aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er momenten in een relatie dat er dipjes zijn, maar zelfs dan zou er een verschil moeten zijn tussen twijfels en een dipje. Als je twijfels hebt, zit je dus meestal op een punt of je een relatie wilt beëindigen of laten doorgaan. Als je snapt wat ik bedoel. Ook denk ik dat twijfels ontstaan omdat het gevoel voor de ander niet meer optimaal is, en dan kan je nog zoveel van iemand houden, soms raak je gewoon op iemand uitgekeken of is het uiteindelijk toch niet wat je wilde van de relatie. Daarom ben ik van mening dat als je eenmaal twijfels hebt, dit heel moeilijk weg gaat. helemaal als je nog jong bent. (ik spreek ook uit eigen ervaring). Zo heb ik zelf ook een lange tijd met twijfels rondgelopen in mijn vorige relatie, soms meer en soms minder. uiteindelijk heb ik het uitgemaakt omdat je op twijfel geen relatie kan laten slagen en ik hem, maar ook mezelf het geluk ontneem om een betere relatie te vinden.

Het advies wat ik je wil geven is dat je ook voor je eigen gevoel moet opkomen. Jullie staan gelijk aan elkaar en jij hoeft je niet kwetsbaarder op te gaan stellen omdat hij twijfelt. zorg dat je je op dit moment vooral op je eigen leven focussed en als jullie relatie bestemd is om te slagen dan zal dat ook gebeuren. maar hou je vooral sterk en laat hem zien dat je ook zonder hem kan. :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de reacties!
Ik weet bijna wel zeker dat het niet komt door zijn gevoelens. Hij vertelde mij ook dat hij alles zo gewoon/hetzelfde vond en daardoor twijfelde. Voor mij klinkt dit dan als een sleur, omdat we een hele tijd geen leuke dingen hadden gedaan en eigenlijk altijd hetzelfde deden. Het lijkt me ook wel dat hij anders wel had gezegd dat het aan zijn gevoelens ligt.

Misschien is twijfels dan ook wel een te heftig woord. Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat hij op het punt stond het uit te maken. Hij gaf vrij snel al aan er wel aan te willen werken, dus dan lijkt het mij niet dat het zo erg was dat hij het eigenlijk uit wilde maken. Ik zal me in ieder geval wel op m’n eigen leven focussen en me zo sterk mogelijk houden in de hoop dat het wel gewoon goed komt.

Ik denk dat het ook wel tijd nodig heeft, dus gewoon doorgaan met leuke dingen doen :slightly_smiling_face:
Neem hem anders ook een keer mee voor iets leuks als verrassing, zonder t te zeggen? Misschien kan hij dat waarderen en voelt t voor hem dan nog meer alsof jullie iets anders doen haha

Succes in ieder geval :hugs:

Twijfels in een relatie zijn nooit iets goeds, en ik ben het wel eens met wat Demi zegt. Ik denk dat zodra iemand twijfels begint te krijgen, deze eigenlijk vrijwel niet meer weg zullen gaan en dat zeg ik uit ervaring. Bij mij hebben twijfels ook tot het eind van de relatie geleid, ookal gingen die twijfels over het verschil in geloof.

In het begin was er niks aan de hand, alles leuk en aardig maar toen het echt serieus werd zette hem dat wel aan het denken en dat kreeg hij niet meer uit zijn hoofd. Door die twijfels zijn uiteindelijk zijn gevoelens ook minder geworden en doordat hij mij geen zekerheid kon geven over wat hij wilde dus ging ik er ook aan onderdoor. Uiteindelijk samen besloten om er mee te stoppen, omdat het beter is zo voor ons beide.

Ik zal als ik jullie was wel leuke dingen blijven doen samen, en dat hij eraan wil werken zegt veel (ook dat, zoals jij zegt, zijn gevoelens nog net zo sterk zijn) maar dat garandeerd je niet dat de uitkomst uiteindelijk positief zal zijn. Waaraan twijfelt hij precies? Gek dat als jij er niet bent hij dan begint te twijfelen, net alsof hij geconfronteerd moet worden met je om te beseffen dat zijn gevoel nog zo sterk is.

Jij zit nu ook wel redelijk in onzekerheid en ik weet dat dat verschrikkelijk naar kan zijn. Misschien moet je met hem afspreken om er bijv. 2 maanden vol aan te werken en hem daarna een beslissing te laten maken over wat hij nou precies wil ookal is dat natuurlijk niet wat je wil. Ik denk dat zodra iemand begint te twijfelen, hij niet meer 100% voor je gaat terwijl dat wel het geval hoort te zijn toch? Ik probeer je niet te ontmoedigen hoor! Ik probeer alleen maar realistisch te zijn.

Hej :slightly_smiling_face:

Wat in zo’n geval kan werken is denken dat de relatie nog gloednieuw is.
Leer je net iemand kennen, dan ben je ook nog niet zeker wat je ervan wil dus dan heb je in zekere zin ook twijfels.
Maar wat doe je dan?
Je laat de beste kant van jezelf zien, je maakt je mooi, je loopt niet achter hem aan want je wacht af of hij het waard is en je wil niet wanhopig overkomen.
Maw je werkt aan je eigenwaarde en wordt als het ware iemand waar je zelf fier op bent.

Probeer dat.
Werk aan je eigenwaarde.
Maak je klaar voor de relatiemarkt ookal zit je in een relatie.
Denk even terug als single en gun jezelf het beste.
Want dat is véél aantrekkelijker en geeft een betere boost dan onzeker zijn. :slightly_smiling_face:

Al is het niet evident, dus absoluut niet slecht of verwijtend opnemen aub!! :wink:

Het is fijn voor jou dat hij er aan wilt werken, en fijn dat jullie veel leuke dingen doen. Jij kan niet meer doen als dat je nu doet, in een relatie moet het namelijk van beide kanten komen en niet alleen van jouw kant! Als zijn twijfels echt blijven moet hij je niet aan het lijntje houden… Ik hoop voor je dat het snel beter gaat…

Bedankt voor de reacties meiden, ik waardeer het heel erg!

Ik vind het een heel leuk idee hem eens als verrassing ergens mee naartoe te nemen @Rictumsempra!

Ik geloof best dat het fout kan gaan wanneer er twijfels in het spel komen, maar het lijkt me wel dat dit over kan gaan. Ik probeer nog altijd zo realistisch mogelijk te blijven door er niet meteen vanuit te gaan dat alles wel gewoon goed komt. Het kan ook zijn dat het niet goed komt. Maar hij geeft mij zoveel redenen om er bijna wel vanuit te gaan dat het goed komt. Het is op dit moment best wel even zwaar, maar ik waardeer de kleine dingen in onze relatie des te meer en over het algemeen ben ik er niet ongelukkig door. Het was even een klap en daardoor voelde ik me wel rot, maar verder ben ik niet ongelukkig en dus vind ik ook niet dat ik het dan moet opgeven.
Waaraan hij twijfelt weet hij niet en dat maakt het moeilijk. Als ik hem vraag of ik misschien iets fout doe is dat het niet, als ik vraag of het aan zijn gevoelens ligt is dat het ook niet. Dus het is niet makkelijk om nou uit te vogelen waar zijn twijfels vandaan komen. Misschien is het wel even een ‘meh’ momentje om het zo te noemen?

@Marie jouw advies vindt ik trouwens ook heel handig! Op dit moment is mijn zelfvertrouwen behoorlijk laag doordat ik me niet 100% goed voel bij de opleiding die ik nu doe en het gedoe eromheen en wie weet is dat voor hem ook (onbewust) wel een dingetje.

@Impolite ik studeer inderdaad en ik reis gratis doordeweeks, maar m’n vriend natuurlijk niet. Hij heeft het verder ook doordeweeks te druk om elkaar dan te zien of iets leuks te gaan doen en dus is het altijd in het weekend als ik niet gratis reis. Fijn om te horen dat het bij jouw twijfels goed is gekomen en lief wat je zegt. :slightly_smiling_face:

Dat lijkt me een logische verklaring.
Als je jezelf niet goed voelt, lijd je relatie hier automatisch onder.
Dus steeds proberen jezelf gelukkig te maken alvorens je het van een ander verwacht (is voor mezelf ook niet altijd zo makkelijk)

Ik heb alle berichtjes in het andere topic gelezen/gevolgd en ik vond het echt positief klinken, denk dat het wel goed komt! Misschien haf hij laatst ook een dipje waardoor hij niet zo ‘goed’ reageerde op de vraag hoe het met zn twijfels ging.

Lekker leuke dingen blijven doen en dan komt het echt wel goed!

Misschien is het leuk om met je gratis OV wat vaker naar hem toe te gaan en samen te studeren en aansluitend even iets leuks, als in wandelen/koken/spelletje.
Wel lastig hoor, twijfel… Ik heb het nu ook in mijn relatie en weet echt niet hoe ik ermee moet omgaan!

Ik ga ook zeker aan mezelf werken, want dat is nu gewoon even een probleem.

@fietsyou het kan inderdaad een dipje geweest zijn of daf hij mij niet meteen heel veel hoop wilt geven als het ware. Maar fijn om te horen dat het wel positief op je overkomt :slightly_smiling_face:

@Kerstkindje dat kan ik inderdaad wel voorstellen aan hem of hij dat fijn vindt!
Twijfel jij zelf of je vriend? Het is inderdaad iets lastigs…