Hij denkt dat ik vreemd zal gaan

Ik probeer het zo kort mogelijk te houden…

Vanaf mijn 16e heb ik het uitgaan ‘ontdekt’ en heb ik regelmatig jongens ontmoet, waar ik mee gezoend heb, tot aan mijn 17e ongeveer. Toen vond ik het wel genoeg geweest en was ik toe aan iets serieus. Een tijd daarna heb ik een jongen leren kennen, inmiddels 3 maanden mijn vriend (ik ben al een halfjaar 18). Hij weet van hoe ik was tijdens het uitgaan in die tijd.

In augustus ga ik met een vriendin 2 weken op vakantie, hij weet ook dat we uitgaansplannen hebben. Via WhatsApp maakte hij een aantal opmerkingen waaruit bleek dat hij dacht dat ik vreemd zou gaan… Nu beweert hij dat hij toen niet serieus was en gewoon mijn reactie wilde weten. Nou, ik vond het echt niet grappig, hij blijkbaar wel. Toen vroeg ik vanavond wat hij nou echt bedoelde, toen zei hij: ‘Niks, laat maar’. En toen ging het gauw over naar een ander onderwerp. Ik heb echt het idee dat er wél iets is, maar dat hij het niet wil zeggen.

Het uitgaan wat ik op mijn 16e en 17e deed, is echt verleden tijd, nu al helemaal omdat ik een vriend heb. Weet iemand hoe ik dit uit zijn hoofd kan krijgen?

Ik zie hem niet eerder weer dan maandag maar ik wil dit zo snel mogelijk uit zijn hoofd krijgen… Volgende week vrijdag ga ik weg en daarvoor zie ik hem ook niet meer (op maandag na).

misschien kan je hem bellen, het erover hebben. dat je toen zo was omdat het spannend en leuk was en je geen relatie had, maar je daar nu geen behoefte maar aan hebt en je relatie wel echt serieus neemt. misschien kan je ook afspreken dat je elke avond ofzo (ligt eraan wat je zelf wil natuurlijk) even met hem belt? dat je een beetje laat weten hoe het is enzo.

Hij gaat volgende week donderdag zelf ook weg, naar Kroatie. Het liefst wil ik hem niet storen door te bellen. Maar sowieso vind ik het geen fijn idee dat ik hem elke avond moet bellen om te laten weten dat ik nog niet vreemd ben gegaan…

Ik zou nog 1x vragen of er echt niks was, en zeggen dat je hem dat nooit aan zou doen. Ik zou er persoonlijk gek van worden als ik mij zou moeten laten controleren, hij heeft je maar te geloven. Maar probeer het hem nog eens duidelijk te maken. Heb jij het gevoel dat hij dan nog twijfelt, is het jammer, heb jij je best gedaan hem gerust te stellen.

Dit ja. En als hij dan blijft twijfelen, geeft dat ook niet echt blijk van vertrouwen in jou… Vind ik dan.

Ik begrijp het best wel. Hij is als de dood dat je iemand tegenkomt op vakantie die leuker is dan hij. Vertrouwen moet groeien, dat is er niet meteen. Jullie hebben pas 3 maanden een relatie. Hij wil graag horen dat hij de leukste is en dat je hem echt niet opeens dumpt voor een ander en dat vindt hij waarschijnlijk lastig om uit te spreken.

Ik ga nog wel eens uit, en zegt hij altijd veel plezier etc. Dan lijkt er niets aan de hand te zijn. Dit is de eerste keer dat hij laat merken dat hij het helemaal niet leuk vind…

Maar ik ga inderdaad nog even een keer vragen of er echt niets was…

Misschien is dat het ja… Maar het doet me best wel pijn dat hij zulke opmerkingen heeft gemaakt. Is inderdaad een kwestie van vertrouwen. Zodra ik hem zie zal ik hem proberen duidelijk te maken dat hij echt geen zorgen hoeft te maken.

Dankjullie wel voor de reacties!

Praat erover, stel hem gerust.

Ik denk dat hij gewoon bang is dat je vreemd zal gaan. Ik herken mezelf hier heel erg in, maar dan ben ik je vriend, en mijn vriend is jou. Heb best moeite om mensen te vertrouwen… dus als hij alleen naar een feest gaat maak ik daar ook grapjes over van ‘niet vreemdgaan éh.’ vang het gewoon luchtig op, hij wil je gewoon niet kwijt en maakt je gewoon duidelijk dat je het écht niet moet doen.

Ik zou hem bedanken om het feit dat hij zo over je denkt en gewoon lekker plezier gaan maken op je vakantie.

Een beetje kort door de bocht niet?

Jullie hebben pas 3 maanden wat en jij gaat op feestvakantie, ik snap het wel dat hij zich zorgen maakt. Het is niet zozeer dat hij denkt dat je vreemd zou gaan, maar meer dat hij het spannend vindt. Ga naar hem toe, praat face to face met hem en stel hem gerust dat je echt niks van plan bent omdat je dolgelukkig bent met hem. Dat is wat hij wil horen, meer niet. Vertrouwen moet groeien, jullie hebben pas 3 maanden een relatie… hij heeft nog een beetje bevestiging nodig. Niks mis mee.

Gewoon laten gaan en er verder geen woorden aan vuil maken. Als hij zegt dat het niks is, niet verder over praten en het laten rusten. Vertrouw hem dat jij jou vertrouwt. Last but not least: veel plezier op vakantie!
Overigens vind ik het apart dat mensen zeggen dat in die drie maanden het vertrouwen nog niet helemaal op peil is. Vertrouwen zie ik toch echt als fundering van je relatie. Anders zit je een huis te bouwen op een crappy ondergrond dat zo kan instorten, om 't spreekwoordelijk te zeggen.

Vertrouwen moet groeien, dat is er niet meteen. En voor sommige groeit het snel, terwijl andere er langer nodig hebben. Het ligt ook deels aan hoe anderen met jouw vertrouwen zijn omgegaan.
Wanneer ik iemand leer kennen moet hij eerst laten zien dat hij mijn vertrouwen waard is. Dus ik zie het eerder als cement dan de fundering voor een huis.