High Sensitive Person

Je bent vrolijk en stapt een trein/tram/bus in. Opeens krijg je een raar gevoel, word je chagarijnig of verdrietig. Wat je ook bedenkt dat het zou kunnen zijn; je kunt geen verklaarbare reden ervoor vinden. Bedenk je dan dat het niet jóún gevoel is, maar die van iemand anders…

Bron: http://youtu.be/Qds48zfDj-Q

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen: Ik ben Rachel en ik ben 14 jaar.
Mijn vriendin en ik vertellen zoals velen (bijna) alles aan elkaar.
Zo ook onze gevoelens, onder andere onze gevoelens in bepaalde situatie’s.
Ongeveer een jaar geleden kwam ze met een test op internet aanzetten:
Test hier of je een hooggevoelig persoon bent. We maakten de test voor de grap.
Alle gebeurtenissen die ze in de vragen hadden verwerkt herkenden we,
en volgens die test van internet zouden we een HSP-er zijn: High Sensitive Person.

Nu is de test niet ‘officieel’, maar van internet.
We werden nieuwschierig en we hebben op internet dingen opgezocht.
Eigenlijk weten we het zelf bijna wel zeker dat we een HSP-er zijn,
maar omdat het niet officieel bevestigd is noem ik het maar ‘schijn HSP-er’.

Nu is de bedoeling van dit topic dat mensen hier gaan praten over verschijnselen,
bepaalde situatie’s met de gevoelens die ze toen hadden en veel meer dingen.
Als een soort steun voor elkaar, het elkaar duidelijk maken.

Ik hoop dat we het leuk in dit topic zullen hebben,
veel ‘plezier’! (:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hooggevoeligheid is geen aandoening en zeker geen ziekte, het is een karaktereigenschap die met al zijn voordelen gebruikt kan worden. Zolang je nog geen gebruik kunt maken van deze voordelen kun je het natuurlijk wel als een last ervaren. Je ervaart uiteraard geen last van je eigen karakter, maar veelal herken je pas een last als je jezelf niet in je eigen directe omgeving herkent.

Er zijn twee soorten HSP’s:
De eerste groep heeft problemen met depressiviteit en angst. Indien dat het geval is komt dat meestal vanuit een problematische jeugd. De tweede groep hooggevoelige personen zijn diegenen die daar geen herkenning in hebben. Deze personen blijven wel een HSP in andere kenmerken.

Een aantal kenmerken van een HSP-er.
Zie voor alle kenmerken en meer informatie de bron.

# Vaak weet een HSP niet welke gevoelens of emoties eigen zijn of een ander toebehoren.
# Hoog gevoelige personen houden van rust en stilte en kunnen slecht tegen drukte en lawaai.
# Ze zetten zichzelf vaak op de laatste plaats.
# Ze kunnen indien ze erg moe zijn, van de moeheid niet slapen. Ook heeft men sneller last van jetlags.
# Ze zijn authentiek en origineel. Er is een grote rijkdom aan plannen en nieuwe ideeën. Als er op een werksituatie vaste taken en rollen zijn, presteren ze duidelijk minder. Ze willen alles te goed, te diep en te perfect.
Het woord ‘te’ is de grootste valkuil.
# Er is veel stimulatie van buitenaf zoals geluiden, gesprekken, geuren, drukke straten etc.
Dit (tezamen met piekeren en malen in het hoofd) kan vrij snel leiden tot vermoeidheid.
# Een hooggevoelig persoon is sneller stressgevoelig. Zo presteren ze minder onder werkdruk en als ze geobserveerd worden.
# Een hoog sensitief persoon is gevoelig voor prikkels van de omgevingsfactoren. Blozen, trillen, een snelle hartslag, niet kunnen nadenken zijn voorbeelden van symptomen. Niet te verwarren met angst.
# Indien een hooggevoelig persoon wordt bekeken, gemeten of wordt geëvalueerd dan functioneert hij niet voor 100%.

Hooggevoeligheid heeft niets met paranormale eigenschappen te maken, al zijn er ook HSP’s met een meer ontwikkeld zesde zintuig.

Bron: http://www.eszenzz-centre.nl/HSP.html

http://forum.girlscene.nl…onen/list_messages/114151

Graag beter zoeken de volgende keer.