High school exchange

Hoii allemaal! Ik ben Anne, 13 jaar en ik zit in HAVO 2. Ik wil na HAVO 5 super graag een jaar naar Amerika voor een high school exchange year. Ik weet dat ik nog wel even heb, maar ben even obsessed :slightly_smiling_face:
De organisaties Travel Active en EF spraken me het meest aan, maar er zijn er nog veel meer! Hebben jullie ervaring met high school year, (goede of slechte)?
En nog een vraagje, stel nou dat er geen gastgezin is die je in huis wil hebben, kan je dan gewoonweg niet naar Amerika?
Alvast bedankt!

Wauw, ik herken mezelf zó erg hier in :slightly_smiling_face: :flushed: :upside_down_face:
Ik zat ook in de 1ste/2de toen ik het High school program ‘ontdekte’. Ik zit nu zelf in de 3de dus dat was eigenlijk ook niet heel erg lang geleden haha.

Ik vond het echt g-e-w-e-l-d-i-g. Als ik havo deed dan had ik dat trouwens ook nog eens willen doen haha. Je mag namelijk niet ouder dan 18,5 jaar oud zijn (geloof ik) om deel te mogen nemen aan het progamma? (In dit geval jammer dat ik vwo doe haha).
Echter lijkt het mij niet heel chill om een tussen jaar te nemen als je het vwo doet tho.

Prom, graduation, theater (waar Amerika verdomd erg om bekend staat), cheerleading whatever haha noem maar op. American dream.

Je hoeft je trouwens absoluut geen enkele zorgen te maken over het gastgezin. Er zal altijd een (geschikt) gastgezin voor je worden uitgezocht. Als jij bijvoorbeeld al zelf een gastgezin hebt gevonden (doordat je kennis in Amerika hebt wonen of iets dergelijks), dan kan je dat echter ook laten weten en dan kan de organisatie daar verder naar meewerken.

Weet je trouwens zeker dat je dit echt zou willen doen? Het is (vind ik persoonlijk) wel erg duur.

Een high school jaar is eigenlijk wel puur voor je plezier. Je leert daar als het ware eigenlijk geen nieuwe dingen (behalve Engels uiteraard haha). Ik heb daarom zelf besloten om misschien later tijdens mijn opleiding een stage te doen in Amerika.

Ik begrijp trouwens wel dat je alle stages en opleidingen misschien niet ziet zitten. Je wilt natuurlijk de American football games en de gele bussen ervaren :slightly_smiling_face:.

Dat is daarom inderdaad wel een ontzettende nadeel van alles NA high school. Je hebt daar al die leuke activiteiten niet meer haha).

Als bijlage :slightly_smiling_face:
Waarschijnlijk heb je dit vast al uitgevogeld maar een Youtuber genaamd Kortom heeft dit allemaal mogen beleven. Dus als je deze nog niet gezien hebt haha, dan kan je zijn “draw my high school” bekijken :slightly_smiling_face: xoxoxo

*Ik ken trouwens een meisje (via -via-via-via :wink: ) die ook een High School progamma deed, zij is echter na een paar maanden thuis gekomen omdat haar heimwee ontzettend in de weg zat*.

Hii, ik ben Anna, 13 en zit nu in Havo 3. Ik zit er de laatste tijd ook heel erg over na te denken om na 5 Havo met EF een High school exchange year te doen, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik dit wil aanpakken. Mijn ouders doen er heel luchtig over, alsof het maar een ‘fase’ is (terwijl ik er toch al 2 jaar over denk) en ik weet nog niet hoe ik zoiets wil betalen. Weet jij misschien hou ik mijn ouders een beetje kan overtuigen? En weten jou ouders al hiervan?
xx

Jaaaa!

Ik ben met de organisatie YFU (Youth for Understanding) een jaar naar Zweden op uitwisseling geweest en kan het zeker aanraden :slightly_smiling_face:)

Het fijne aan YFU vond ik dat ze heel persoonlijk zijn. Het is een vrijwilligersorganisatie en het draait dus niet allemaal om geld, maar echt om de ervaring en het delen van deze ervaringen. Ik vond EF echt een beetje te commercieel. Ben naar beide infodagen geweest en had bij EF het idee dat ze gewoon een verhaaltje ophielden om zo geld binnen te krijgen terwijl bij YFU echt je uitwisseling centraal stond en dan werd er later wel over geld gepraat.

Hoii!
Ik heb ongeveer het zelfde als jij, mijn ouders weten het wel maar ze denken ook dat het een fase is.
Ik ben nu aan het sparen en als ik oud genoeg ben ga ik werken. Mijn ouders betalen namelijk een kwart tot de helft, als ik het dan echt nog wil. Ik denk dat je als je je ouders wil overtuigen wel een keertje naar een bijeenkomst kan gaan :slightly_smiling_face:

Hey!
Omg zweden lijkt me ook super gaaf! Heb je daar ook zweeds geleerd ofzo :slightly_smiling_face: YFU leek me inderdaad ook een goede organisatie, ik zal er nog eens naar kijken straks. Bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face: