High school / college Amerika

Ik zit nu in 5VWO en weet nog steeds niet echt wat ik wil gaan studeren. Misschien wil ik er wel eerst een jaartje ‘tussenuit’. Een jaartje High School of College in Amerika lijkt me echt geweldig, heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Zo ja, dan hoor ik het graag (:

Een vriend van mij heeft dat gedaan, en was hem goed bevallen. Het niveau schijnt alleen zo laag te zijn in verhouding met hier maar dat is misschien puur persoonlijke ervaring

dankje voor je reactie (: volgens mij klopt dat wel, het niveau schijnt inderdaad een stuk lager te zijn dan hier!

Ik heb vorig jaar een jaar highschool gedaan in de USA. Met precies hetzelfde verhaal als jou, mijn havo gehaald en wist niet wat ik wilde dus dat maar gedaan.
Het niveau is er heel laag, maar je moet ook zeker niet om t schoolniveau gaan en om echt iets te leren op school, maar echt om de ervaring!

Ik wilde het gaan doen. Had me ingeschreven etc. maar ben uit eindelijk niet gegaan.

Mijn tegens:

• Je ‘mist’ een jaar school en het is niet dat je het verspilt want je doet daar natuurlijk ook super veel ervaring op. Maar de meeste HBO’s en WO’s hebben wel stages in het buitenland dus dan kun je alsnog school doen in het buitenland terwijl je geen jaar ‘verspilt’. (Lees: Ik noem het verspillen maar dat is het natuurlijk niet. Ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet verwoorden.)
  • Het kost ontzettend veel geld.
  • Bij de organisatie STS (en bij meer organisaties) mag je bijna geen contact hebben met thuis omdat je anders te veel heimwee zou krijgen. Er mag ook niemand op bezoek komen van thuis. Zelfs niet als ze zelf een slaapplek regelen. Dit vond ik een beetje onzin omdat ik juist meer heimwee krijg als ik ze niet spreek. Maar daar hadden ze geen begrip voor. (Contact dat je mocht hebben: 1x in de week (sommige organisaties 1x in de 2 weken) een uur computer om te mailen, msnen etc. Een keer in de 3 maanden bellen.)
  • Ik heb hier een heel lief vriendje wat ik niet achter wil laten. (Als dit de enige reden zou zijn zou ik natuurlijk wel gaan omdat je er anders als het uit gaat super veel spijt van krijgt. Maar het telde wel mee.)

Edit: Je moet er ook van uit gaan dat de USA niet zo is als in de films. Meestal kom je in een dorp. Er is geen openbaar vervoer en je hebt geen rijbewijs dus je kan niks zelf. Plus, het ligt maar net aan het gezin waar je komt. Bij sommige gezinnen mag je alles en is het gezellig. Bij anderen zitten ze midden in een scheiding, zijn ze arm of mag je helemaal niks.

Edit Edit: Toch vinden veel mensen het een superervaring! Ik wil je niet ontmoedigen of dingen afkraken ofzo. Ik wil je gewoon de andere kant ook laten zien.

Ik wil het ook gaan doen als ik over anderhalf jaar klaar ben met m’n vwo! Lijkt me zó leuk

Ahh echt waar joh? Dat vind ik echt onzin, ik zou het liefst elke dag mijn moeder mailen om te vertellen wat ik heb gedaan enzo. :’) Argh alleen daarom zou ik al enorm gaan twijfelen. En ik heb er geen geld voor, anders had ik het misschien wel gedaan.

echt heel erg bedankt voor jullie reacties!
ik heb ook goed nagedacht over de tegens, en ik ben het dan ook helemaal met @Huppeltrut eens. al vind ik het ook grote onzin dat je amper contact mag hebben met je ouders, dat zou voor mij ook juist een manier zijn om heimwee te verminderen / voorkomen.
het klopt natuurlijk ook dat je altijd in een dorp terecht komt en erg afhankelijk bent van je gastouders. daarom denk ik ook sterk na over een jaar college, dan kun je wel kiezen voor bijvoorbeeld New York of LA en zit je dus wel in een grote stad. En dan zit je op een campus en niet bij een gastgezin. Heeft iemand daar misschien ervaring mee? (:

Dit is echt grote onzin, misschien is dat bij STS zo, maar daar hoorde ik al zoiezo geen goede verhalen over. Ik ben met Travel Active gegaan en nog nooit zoiets gehoord. Oke ze raden het wel een beetje af om je familie vroeg in t jaar te komen maar als jij dat graag wil, ze houden je echt niet tegen hoor. En al helemaal niet om geen contact met je familie en vrienden te hebben.

Dat lijkt mij ook heel leuk. Maar High School kan geloof ik niet als je vwo hebt gedaan…?

Jawel je mag alleen geen 18 zijn ofzo iets… weet niet wat precies de regel is maar t is iets met 18. volgens mij mag je niet ouder dan 18,5 zijn als je aan t jaar begint.

Ooh, wilde ik ook ^^ Maar ik ga uiteindelijk toch maar niet. Indd, wat hierboven al is gezegd, is het duur en enorm onder je niveau. Ik ben naar een info-avond gegaan, en was daarna niet echt heel enthousiast.
Er was een meisje, wat enorm was aangekomen omdat ze daar ergg veel eten, ik geloof dat het iets van 15-20 kilo was ofzo.

En als je een opleiding kiest op universiteit na VWO, kan je soms ook weg. Ik ben bij een voorlichting geweest van een universiteit waarbij je 3 maanden naar Kopenhagen ging, 3 maanden naar Parijs en nog drie maanden ergens anders naar keuze. Dan doe ik dat liever, eigenlijk ^^ Dan leer je meer, doe je iets wat wel op je niveau is en kun je ook nog contacten opbouwen om er misschien later een echte vaste baan te vinden! Je betaalt bij zo’n high school year veel aan reiskosten terwijl je er niet veel voor terugkrijgt. Je moet alsnog zakgeld elke maand, en schoolboeken, en je kan er behalve the experience niet heel veel mee.

En als mijn opa of oma dood zou gaan, mocht ik NIET terug. Dan moet je gewoon blijven en het daar maar verwerken O_O Mijn oma is niet echt heel gezond, dus de kans was er best dat er iets fout zou gaan. Nou, dan zit je daar lekker maar nietheus

Hoop dat je er iets aan hebt!! Niet om je helemaal om te praten, het lijkt mij ook supergaaf,… alleen heb ik heel goed naar de nadelen gekeken. Ik zat trouwens ook (nu nog) in V5 toen ik naar die voorlichting ben geweest!

Liefs

pardon, niet terug mogen als je oma overlijdt? dat vind ik echt belachelijk zeg!

het klopt wel dat het moeilijk is na vwo6, soms ben je ouder dan 18,5 en bij sommige organisaties kan het niet na je vwo, omdat je dan al teveel jaren onderwijs hebt gehad, is iets met de Amerikaanse wetgeving ofzo… maar er zijn gelukkig wel een aantal organisaties waarmee dat wel kan.

dan ben je vast niet naar Travel Active geweest, want er was toen ik ben gegaan een meisje en t ging slecht met haar opa en die is een week terug geweest…

lol

Bij veel organisaties mag dat niet. Dan is jouw organisatie eerder een uitzondering. Maar dat is dus gewoon een kwestie van de goede organisatie vinden :slightly_smiling_face:

Dat hoeft helemaal niet. Vooral Amerika heeft genoeg buitenschoolse sporten die je kunt beoefenen. Dat doet bijna iedereen daar.

Tips voor als je wel gaat:

• Ga er niet van uit dat het zo is als in de film.
  • Houd er rekening mee dat je misschien minder mag dan thuis. (Amerikaanse jongeren onder de 21 mogen niet uit en vaak ook niet naar feesten zoals je in de film wel ziet.)
  • Er is geen openbaar vervoer. Alles is super ver uit elkaar en je mag geen auto rijden. Je bent dus afhankelijk van anderen.
  • Ga een buitenschoolse activiteit doen. Iedereen doet het en je maakt er sneller vrienden door.
  • Geniet van je tijd en probeer alles wat je tegen komt.
  • Ga er van uit dat je in een dorp geplaatst word waar niets te doen is. Dit is namelijk gewoon hoe het grootste deel van Amerika er uit ziet. Die palmbomen en grote winkelcentra vind je alleen in grote steden. Het grootste deel van Amerika is platteland en de meeste gezinnen die zich aanmelden komen daar dan ook vandaan. Californië en Florida ga je meestal niet heen omdat daar andere regels gelden met visum. New York wordt je ook bij bijna geen een organisatie geplaatst omdat het daar voor een tiener op een high school nogal gevaarlijk is.

Als je gaat zal ik ook zeker bij Travel Active gaan kijken, daar was ik heel blij mee.
En je hoeft inderdaad helemaal niet aan te komen, ik was ook niks aangekomen…
Kijk anders maar op mijn site die ik toen heb bijgehouden misschien dat je daar wat aan hebt:
www.heramericandream.web-log.nl

oh zo’n vehalen vind ik echt leuk om te lezen, dankje voor de link!

en het aankomen zal bij mij niet zo’n probleem zijn, ik kom ontzettend moeilijk aan en kan best wel een paar kilo extra gebruiken :stuck_out_tongue_winking_eye:

het lijkt mij juist veel leuker in een dorp dan in een stad . Ik denk dat het in la ofso vee moeilijker vrienden maken is , en dat je bij heel ander soort mensne komt. En dat je ineen dorp meer van de amerikaase cultuur mee krijgt en sneller vrienden maakt . Je kan er altijd nog een week aanknopen om naar la te gaan ofso

maar dat is mij mening