Heupgewricht schiet soms uit de kom.

Ik ben nooit goed geweest in biologie en dus weet ik lang niet alle benamingen van alle botten/gewrichten etcetera in mijn lichaam. Toch probeer ik het even uit te leggen…
Ik heb nu al een lange tijd (misschien al wel een halfjaar) last van het gewricht boven mijn dijbeen. Dus het gewricht dat de dijbeen met je bekkenbeen verbind. Las dat dit het heupgewricht was, maar dat weet ik niet zeker. Als ik gewoon een normale beweging maak, heb ik het gevoel dat het gewricht er al uitschiet. Heel snel, heel kort, maar het doet wel veel pijn. Daarna heb ik gewoon het gevoel dat 'ie er weer in zit. Dit is al wel een miljoen keer gebeurd en het is erg vervelend. Maar ik heb geen idee wat het nou steeds is en wat ik er tegen kan doen.

Heeft iemand hier ook last van of ervaring mee gehad? Wat hebben jullie er tegen gedaan? Bijvoorbeeld een bepaalde oefening of iets dergelijks. Ik hoor het dan graag!

Dit is trouwens alleen zo bij mijn rechterbeen.

Lijkt het je niet eens handig om een bezoekje te brengen aan de huisarts?

Heb je echt het gevoel dat ie er echt uit gaat of dat je alleen een knak hoort?
Ik heb namelijk heel vaak dat mijn heup op slot zit. Als ik dan draai dan hoor ik een hele harde knak en dan voelt het weer normaal. Mijn chiropractor heeft dit uitgelegd. Omdat vrouwen bredere heupen hebben dan mannen, hebben vrouwen er last van. Er zit zeg maar een pees die je heup verbindt, die zit als het ware over je heup heen. Omdat vrouwen brede heupen hebben zit die pees ‘krapper’ dan bij mannen. Als je bijvoorbeeld opstaat en die pees gaat heel ‘strak’ staan dan hoor je een enorme knak.

Ik probeer het een beetje makkelijk uit te leggen maar dat is best lastig aangezien m’n chiropractor veel moeilijkere woorden gebruikte :p.

Ik heb trouwens ook soms het gevoel dat m’n heup soms in en uit de kom gaat, maar dat is een heel klein beetje. Als ik m’n hand op m’n heup leg als ik loop voel ik het alleen. Ik denk dat dat ook met bovenstaande verhaal te maken kan hebben.

Hopelijk heb je er wat aan! x

Dank je wel voor je reactie!
Ik heb nog nooit een knak gehoord. Het is gewoon echt dat ik het gevoel heb dat 'ie even er uit schiet en er een best wel erge pijn volgt. Dit komt het meeste voor wanneer ik zit en al zittend een beweging maak. Bijvoorbeeld benen even wat anders leggen. Dus juist het tegenovergestelde als staan en lopen. Maar dat neemt niet weg dat de oorzaak misschien dan toch dat bredere-heupen-verhaal is.

Ik zelf heb iets met mijn gewrichten (moeilijke namen, val ik jullie niet mee lastig) waardoor dingen ook snel uit de kom gaan.

Maar geloof mij, als het echt elke keer uit de kom gaat was je allang naar de dokter geweest want dat doet vreselijk veel pijn. vooral bij je heup.

Dus wss kraakt het gewoon iets.

Ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik verwacht niet dat het uit de kom gaat!

Ja ik denk dat het er mee te maken heeft! Ik kan het nu even niet voor je tekenen maar je heupen zijn zeg maar een stuk breder dan je benen. Als je meisjes ziet opstaan of gaan zitten zie je ook vaak dat ze hun benen bij elkaar houden. Dit zorgt ook voor die extra spanning op die pees van je heup. Als ik jou was zou ik je er niet al te druk om maken als het niet heel erg pijn doet. Als het toch vervelend voor je is zou ik naar de dokter gaan en van daaruit naar een fysio. Ook kun je naar een chiropractor gaan. Ik hoop dat ik je wat verder heb kunnen helpen!

Kraken/knakken of iets dergelijks doet het niet. Nog nooit iets gehoord. En ik heb ook het gevoel dat 'ie uit de kom gaat. Of dat ook echt zo is, geen idee. Ik heb wel het idee dat 'ie een beetje verschuift. Maar ik wil er in ieder geval graag achterkomen wat het wel is en hoop dat mensen dit ook al is hebben gehad of iets dergelijks.

Dan lijkt het me het beste om een keer naar de dokter te gaan!
Want wij kunnen vanaf ons computerscherm nou ook niet precies zien wat er aan de hand is…

Ik heb regelmatig voor dat mijn heup klikt als ik stap… enkel aan de linkerkant. Mijn dokter noemt het een snapping hip, hij zegt dat het komt omdat ik wat slanker ben dan een doorsnee persoon en wat minder vet tussen mijn gewrichten heb. Er is niet echt iets aan te doen.

Het is onwaarschijnlijk dat je heup er echt uitschiet, je heup is namelijk niet als je schouder (de kom is veel groter en steviger) dus dat gebeurt echt heel zelden, en dan klikt ie er ook niet zo maar weer in. Maar er kan natuurlijk wel wat anders aan de hand zijn… Maar de enige die je daarmee verder kan helpen is je huisarts!

Ik weet niet of ik hetzelfde heb, maar als ik zo ga leunen op mijn heup verplaats de heupkop ofz ineens, dit doet niet zo veel pijn maar dan is mijn been ineens wel minder soepel en het blijft zo tot ik mijn heup terug ‘normaal’ zet. Wat wel pijn bij mij doet is al ik mijn benen opendoe ofz, dan voel’k weer de heupkop verplaatsen en dan doet het echt wel pijn en zit mijn heup en/of been weer vast. Zijn er idd oefeningen ofz? Want in het begin vond ik het niet erg maar het begint steeds lastiger te worden.