Het zwaar relaxte YOGA-TOPIC

Hallo!

Ik zat een tijdje te zoeken naar een yogatopic, maar dat kon ik niet echt vinden. Goed, ik lieg: Ik heb geen ‘tijdje’ zitten zoeken, ik heb gewoon de zoekfunctie gebruikt en klaar. Maar daar gaat het niet om!

Daarom leek het me een leuk idee om een topic te hebben waarin je oefeningen kunt uitwisselen, tips kunt geven, leuke plaatjes kunt plaatsen en hulp kunt vragen.

Om eventjes een idee te geven van wat yoga precies inhoudt:
Yoga is veel meer dan alleen een paar oefeningen!
Hoewel yoga een goed middel is om leniger en strakker te worden, is dat niet het grootste doel. Yoga is een hindoeïstische filosofie waarin het er om draait dat je je geest, je lichaam en je gevoel kunt beheersen en in balans brengen, om zo in contact te kunnen komen met een hoger bewustzijn. Dit doe je niet alleen door jezelf in de knoop te leggen, maar ook door bijvoorbeeld te mediteren, goed adem te halen en gezond te eten.
Nu snap ik het best als dit als een hoop zweverig gemekker klinkt.
Punt is wel dat je yoga zo aan je eigen leven kunt aanpassen dat het altijd wel ergens tussendoor past. Zelfs rechtop op je stoel zitten tijdens de les is een vorm van yoga!
Op de lange termijn zul je niet alleen aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant verschil merken: Je wordt minder snel gestrest, je krijgt meer concentratie en je voelt je minder vaak down.

Bij yoga is het wel belangrijk dat je een paar punten in je achterhoofd houdt:

• Wanneer je niet de tijd neemt voor yoga, heeft het geen effect. Je kunt denken: “Oh, ik moet vandaag nog even yoga doen!” en vervolgens tien minuten lang wel je oefeningen doen, maar met je hoofd ergens anders zijn. Dit helpt niet! Ook niet voor je lichaam!

• Forceer niets! Probeer langzaam de houding aan te nemen en goed te blijven ademen. Wanneer je niet zo ver komt als je zou willen, hou de houding dan even vast op je verste punt.

• Draag gemakkelijke kleding. Prima dat je er op je allerleukst uit wilt zien wanneer je je been in je nek ligt, maar daar gaat het uiteindelijk niet om.

Misschien is het wel leuk als iedereen even vertelt hoe lang ze al met yoga bezig zijn en wat de reden is dat ze het doen (lenigheid, rust)?

Ik ben benieuwd!

De zonnegroet:

http://fc01.deviantart.net/fs71/f/2010/286/3/8/sun_salutation_yoga__by_dogyjoe-d2jbq68.jpg

http://data.whicdn.com/images/23658486/Yoga-Anonymous-Green_large.jpg

http://data.whicdn.com/images/23242431/grass-nina-osenar-yoga-Favim.com-150228_large.jpg

http://data.whicdn.com/images/23106295/tumblr_ljls8qgVuA1qig1y5o1_250_large.png

UPDATE!
Ik dacht, ik zet eventjes wat sites/apps/filmpjes neer. Mocht er iemand nog iets nuttigs hebben, laat het weten!

Yoga
Dit is een serie afleveringen van de NCRV, waarin achtergrondinformatie over yoga wordt afgewisseld met fragmenten van yoga-instructrice Myrna van Kemenade. In principe kan iedere beginner hieraan meedoen. Voordeel is dat je ook uitleg krijgt over het gebruik van ademhaling.
Yoga op uitzendinggemist.nl
Tip: Gebruik de zoekfunctie om nog meer programma’s over verschillende soorten yoga te vinden.

Yoga apps
Dit is een site met de tien beste yoga-apps voor op je telefoon, zowel voor iPhone als voor Android. Erg handig voor yoga ‘on the go’ (in het park, op het strand, bij iemand thuis, in de sportschool).
Yoga-apps op bezielen.nl

YOGA VOOR BEGINNERS!
Zit je eindelijk op je matje, weet je niet waar je in vredesnaam moet beginnen!
Vandaar een aantal handige linkjes om een idee te krijgen van eindeloze mogelijkheden (:

Dit is wel een handige link met duidelijke plaatjes. Veel dingen die je bij bijvoorbeeld dans of gymnastiek als stretch-oefeningen doet, zijn ook yogahoudingen. Wanneer je deze oefeningen rustig doet en er de tijd voor neemt, zul je zien dat je vrij snel vorderingen boekt.

Mocht je Engels wel een beetje kunnen, dan is dit ook wel een goeie. Een lijst van yoga-oefeningen met duidelijke plaatjes en stap-voor-stap beschrijvingen.

Voor de crazy YouTubers onder ons en eigenlijk ook voor andere mensen die graag naar filmpjes kijken om iets van te leren:
De ExpertVillage Yoga for Beginners playslist! :grinning:

Meer volgt!

goede beginpost :]

dit topic ga ik even volgen want ik vind yoga wel interessant! :slightly_smiling_face:

Ik ga dit ook volgen! Ik doen nu sinds een maandje of 5 aan yoga :grinning:

Ik wil ook echt heel graag yoga doen, en heb ook wel eens een bodybalance (half yoga, half pilates) les gevolgd. Maarja, met een gebrek aan tijd wordt dat lastig.

mijn moeder is yoga lerares :'DDD

Doordat er “zwaar relaxte” in de topictitel staat, heb ik haast de neiging om in caps-lock te gaan typen :wink:.

Ik wil ook al een tijdje beginnen met yoga, maar ik ben echt totaal niet lenig (no way in hell dat ik mn tenen aan kan raken zonder mn knieën te buigen).
Misschien een idee om hier wat beginnersposes of oefeningen te plaatsen?

^ dat maakt echt niet uit (:

je hoeft echt niet een van de beste te zijn als je met yoga begint.
Daarbij is er in een groep echt geen competitiestrijd of iets dergelijks,
je bent gewoon oefeningen te doen en iedereen let op zijn eigen lichaam (:

de titel is zo leuk :grinning:. ik lees hier even mee!

Yoga lijkt me wel iets voor mij eigenlijk (:
Ik ben opzich best soepel, maar ook nogal snel gestrest en vaak down…
zou het een goed begin iets zijn als ik zou proberen iedere ochtend sun salutation te doen? (:

Ik zou zelf pilates willen gaan doen, maar moet er meer tijd voor vrij maken.

Doe zelf wel af en toe eens mediteren en dat vind ik echt fijn haha :grinning:

Fijn dat ik niet de enige yoga-geek hier ben! :slightly_smiling_face:

@Ichdrasil: Als je niet lenig bent is het júist handig om te yoga’en! Het is een leuke manier om stukje bij beetje soepeler te worden. Het is geen wondermiddel, je kunt na twee dagen niet ineens met beide benen in je nek op je handen door de kamer rennen, maar stukje bij beetje zul je zien dat je leniger wordt! Ik zal zo even wat met beginposes doen, coming up!

@LauraJasmijn: Dat is zeker een goed begin! Mijn moeder is yoga-instructrice en die doet hem altijd even 's ochtends. Zij doet hem dan vaak in de richting van het raam als het al licht is, daar wordt ze wakker van zegt ze. Gewoon even je hoofd leeg maken zodat je rustig de oefening kunt doen en daarna lekker ‘leeg’ aan de dag kunt beginnen.

Overigens is het sowieso handig om iedere yoga-sessie eventjes met de zonnegroet te beginnen, dan heb je even de tijd om alles opzij te zetten. Bovendien is het een soort mini-warming up voor de rest.

Ik heb gisteren voor het eerst een les power yoga gehad…
Mijn buurvrouw van 68 was er ook, en ze is enorm soepel en lenig zeg! Dat allemaal dankzij de yoga.
Ik heb veel last van stijve spieren en gewrichten, ondanks dat ik hypermobiel ben. Dus ik denk dat ik power yoga wel ga doorzetten! :slightly_smiling_face:
Heb nu wel ontzettende spierpijn hahah.

wat leuk!

mijn ouders hebben een eigen yoga centrum en geven ook les erin, maar ik doe er zelf eigenlijk niet zo veel aan…

Wat een leuk topic!
Deze ga ik zeker in de gaten houden!!

Ik zou nog wat beginnersoefeningen posten, maar ik werd ineens opgeroepen. Soortvan.

In ieder geval, beginnersoefeningen dus!
Dit is wel een handige link met duidelijke plaatjes. Veel dingen die je bij bijvoorbeeld dans of gymnastiek als stretch-oefeningen doet, zijn ook yogahoudingen. Wanneer je deze oefeningen rustig doet en er de tijd voor neemt, zul je zien dat je vrij snel vorderingen boekt.

Mocht je Engels wel een beetje kunnen, dan is dit ook wel een goeie. Een lijst van yoga-oefeningen met duidelijke plaatjes en stap-voor-stap beschrijvingen.

Voor de crazy YouTubers onder ons en eigenlijk ook voor andere mensen die graag naar filmpjes kijken om iets van te leren:
De ExpertVillage Yoga for Beginners playslist! :grinning:

Ik zal dit ook nog wel even in de beginpost zetten :slightly_smiling_face:

Ik doe af en toe op woensdagochtend aan yoga, dat is een groepsles bij ons op de sportschool. Helaas kan ik de laatste tijd niet zo vaak gaan omdat ik op die tijd naar school moet. Ik merk wel dat als je het vol blijft houden dat je er wel echt leniger van word!

Ik ga vrijdag een proeflesje bodybalance doen (: is volgens mij niet echt yoga maar gaat misschien wel een beetje die richting op? (:

Heeft iemand ook tips om thuis yoga te doen? Want in de les gaat het bij mij altijd prima, maar zodra ik het thuis probeer, dus zonder iemand die zegt hoe lang ik in welke houding moet staan, ben ik veel te gehaast.

Eindelijk een yoga topic!
Ik zit op yoga, het heet critical alignment yoga. Ik probeert naast lessen thuis ook yoga te doen. Voor jezelf beginnen met yoga (gewoon thuis) is nogal lastig, ik kan iedereen aanraden om eerst een yogaschool te zoeken en gewoon eens een paar lessen te volgen!