Het wij-willen-15minuten-achterelkaar-kunnen-hardlopen topic.

Er zijn vast net zoals ik meiden die *shame* nog geen 15 minuten normaal kunnen hardlopen. Zonder pauze’s.

Daarom ga ik beginnen een dit schema van runnersworld.
http://www.runnersweb.nl/Schema/Hardloopschema-beginners/Beginnersschema-1.htm

Dit topic is voor iedereen die dit ook wilt leren/kunnen. Dus laten we elkaar motiveren. :upside_down_face:

Ik ben afgelopen zomer aan een ander schema begonnen.
Helaas liep ik een blessure op in mijn schenen die zo veel pijn deed dat ik niet meer mocht.
Maar ik ga onderstaand schema in de lente weer proberen op te pakken!
Is ook nog wel te doen om 2x per week te gaan, haha!

http://www.runinfo.nl/schemabeginners12weken.htm

^ xsusie93 dat schema ziet er ook fijn uit!
Ik ga denk ik eerst een schema voor 15 minuten doen, en dan proberen verkort… in 8 weken ofzo. En daarna 12 weken 30 minuten :slightly_smiling_face:.

tof topic ik doe mee
kon het afgelopen zomer met moeite, ben toen weer gaan minderen en mijn conditie houdt het nu niet langer dan 5 minuten uit…

Bluelion, dat heb ik dus ook… hoe rustig ik ook hardloop, na 5 minuten is het genoeg… helaas. Maar daar gaat verandering inkomen. :grinning:

Jeeej ik wil ook mee doen!!! Vroeger kon ik een half uur, nu is het veel te koud en na 7 minuten moet ik echt gaan wandelen…

En dan kom ik aan met m’n halve marathon :flushed:

In ieder geval heel veel succes meiden! Joggen is hartstikke gezond en ik vind het een goed initiatief van jullie.

Nog even wat tips die kunnen helpen:

• Joggen met een app motiveert
  • Met muziek in je oren loop je langer/harder
  • Gezond eten heeft invloed op de sportprestaties
  • Neem voldoende rust. Om de dag lopen is beter dan elke dag lopen. Het lichaam heeft namelijk tijd nodig om te herstellen en om spieren aan te maken.
  • Eet niet teveel voordat je gaat joggen. Als je dit doet zul je sneller een ‘‘steek’’ krijgen.

Wauw succes allemaal! Ik kan ondertussen makkelijk een kwartier rennen, omdat ik een tijd geleden van de fysiotherapeut moest gaan hardlopen. En boos dat ik was, ik haatte rennen echt en nu vind ik het zo lekker! Dus het komt echt wel. Ik dacht ik geef ook nog wat tips die mij helpen, net als be Yourself!

Ik vind het altijd lekker om in een park of bos te rennen, dan ga ik veel verder dan alleen langs huizen en door woonwijken enzo. Dus als je die mogelijkheid hebt, zeker doen!

Bepaal van tevoren je route, dan kun je tegen jezelf zeggen: ik ben al op de helft, ik ben al op 3/4, en weet je ook zeker dat je niet een veel te klein of veel te groot rondje maakt.

Ik ren eigenlijk juist minder fijn met muziek op! Dus dat is heel persoonlijk denk ik, ik vind het fijn om gewoon om me heen te kijken, luisteren naar dingen om me heen enzo in plaats van muziek. En ook al koop ik speciale oortjes voor hardlopen, ze vallen altijd uit en dan ben ik constant bezig met m’n oortjes terugstoppen, haha.

Haha ik kan ook echt niet een kwartier hardlopen, als er iets is dat ik niet kan is het hardlopen echt! Ik zou het best willen, maar ik weet niet waar ik hier in de buurt kan gaan hardlopen zonder er uit te zien als een gek die nog geen kwartier kan hardlopen :’)

Bedankt allemaal! :slightly_smiling_face:
Ik vind het raar dat ik wel makkelijk 10km in een half uur kan skeeleren en schaatsen. Maar hardlopen… 15 minuten, no way haha.

@embetant dat heb ik ook wel een beetje… al zijn er hier wel enoeg hardloopplekken in de buurt. :slightly_smiling_face: Maarja, iedereen die hardloopt heeft het ooit geleerd, dus als ik voorschut sta is dat maar zo…

Dit, dus echt precies dit! Ook ben ik ‘bang’ dat ik bekenden tegen kom ofzo. Ik moet me er gewoon maar overheen zetten en écht gaan beginnen.

Ik heb zo’n ontiegelijke hekel aan rennen. Ik snap niet waar het vandaan komt, maar ik vind rennen echt vreselijk. Eigenlijk zou ik het moeten doen om m’n conditie te verbeteren, maar ik weet van mezelf dat ik me er toch niet aan kan houden haha.

Ik moet ook maar weer gaan hardlopen, moet alleen even de juiste schoenen halen :grinning:

Dit was voor mij ook echt een probleem in het begin. Ik woon in een wijk waar een hele grote middelbare school staat, dus overal bekenden en van die kinderen die je uitlachen :’) Helaas ben ik gezegend met een stel genen die ervoor zorgen dat ik na 1 km al paars met witte vlekken ben, dus dat uitlachen is ook wel gegrond:p

maar op een gegeven moment ging de knop om: want hé, wij lopen tenminste! En al is het maar 10 minuten, of wandel je meer dan je rent, wij zitten niet op de bank maar doen het, en je moet toch ergens beginnen (: Dus nu loop ik gewoon met mijn lelijke uitgeputte hoofd door de wijk, en het maakt me weinig meer uit wat andere mensen daarvan denken!

Ik ben ook nog steeds aan het opbouwen, maar dat heeft meer met lichamelijke klachten te maken. Ik heb wel een paar tips:

• als je van plan bent echt vaak te gaan lopen, dan is het echt aan te raden goede schoenen aan te schaffen. Dit kan een hoop leed besparen + het loopt veeeeel lekkerder en makkelijker
  • adem evenveel passen in (door je neus) als uit (door je mond)
  • verander vaak je route, anders herken je op een gegeven moment de punten en weet je hoe ver je nog moet (en dat is niet chill)

Veel succes allemaal!

@irlijn, thanks voor de tips! :slightly_smiling_face: Ik ga volgende week beginnen met 2x in de week lopen. Sport hiernaast sowieso nog 1x in de week namelijk haha.

Met pauzes kan ik dat nieteens -fail-

Ik kan nauwelijks anderhalve minuut achter elkaar hardlopen met zo’n programmatje. Nou, dat wel, maar niet het gehele programma (30/40 minuten). Dus ik wil het ook weer gaan opbouwen. In de vakantie moet ik geen excuses meer gaan zoeken en gewoon tijd gaan maken om te gaan hardlopen. Dus ik ga meedoen hier haha!

Morgen ga ik beginnen, en ik doe het samen met mijn moeder. Dat vind ik iets minder ongemakkelijk, dan kan ik altijd nog zeggen wanneer ik bekenden tegen kom dat het niet mijn idee was en dat ik mee moest van haar :’)

Ik werd vroeger uitgelachen door boeren in een tractor die schreeuwden dat ik harder moest lopen (ik begon echt heel traag). Maar dat moet je gewoon negeren, de meesten beginnen zo.