Het vriendje van mijn vriendin

Heyyyy!!
Dit wordt waarschijnlijk iets waarbij jullie me niet kunnen helpen, maar ik moet gewoon even mijn ei kwijt :slightly_smiling_face:. Sinds vier maanden heeft mijn beste vriendin een vriend, die twee jaar jonger is dan zij is. In het begin vond ik hem wel aardig, maar na een aardig meningsverschil ben ik nogal op hem afgeknapt. Zijzelf begrijpt dit niet en blijft volhouden dat hij zelf niks aan zijn gedrag kan doen (ja liefde maakt helaas echt blind :frowning_face:). Nu weet ik zelf ook wel dat hij een aantal dingetjes heeft (een vorm van autisme en ADHD volgens mij?), maar dit elke keer als excuus gebruiken? Kom op zeg. Ik hoop niet dat ik hiermee mensen boos maak, maar dit is gewoon hoe ik het zie.
Een paar voorbeelden van wat hij bijvoorbeeld allemaal doet: Hij wordt snel boos. Iets waar hij inderdaad waarschijnlijk niks aan kan doen, maar ik blijf dit erg vervelend vinden. Laatst nog, na een discussie, liet hij via de app weten aan mijn vriendin dat hij van plan was mij te vertellen dat hij me nooit meer wilde zien. Erg kinderachtig van hem, want van ruzie was er geen sprake geweest. Gewoon een klein meningsverschil, waarin ik hem duidelijk maakte hoe ik tegen sommige dingen (in hun relatie) aankeek. Hij was het hier niet mee eens.
Ik merk de laatste tijd ook dat mijn vriendin steeds ongelukkiger wordt door hem. Vaak wordt ik ook huilend opgebeld, met de mededeling dat ze denkt dat hij haar haat. De reden daarvan is dat ze soms kritiek op hem heeft. Hij kan daar niet tegen, zegt dat hij een stuk onbenul is en laat soms een dag lang niks van zich horen. Ik vind dit persoonlijk vreselijk voor haar en hoop (hoe vals, hoe gemeen het ook klinkt) het snel uitgaat tussen die twee.
Nou… Dit was het wel zo’n beetje. Ik hoop niet dat het verhaal te wazig voor jullie is geworden. Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn verhaal hier kwijt kon.

XX

Hoe moeilijk het is ook is, het is niet jouw relatie dus hoe meer jij je ermee bemoeid, hoe slechter het zal gaan. Jouw vriendin moet zelf in gaan zien als het niet loopt, het is niet jouw taak om dit voor haar te doen. Ik snap dat je haar wilt helpen maar het enige wat je in dit geval kunt doen is haar steunen en niet proberen haar te overtuigen dat ze hiermee moet stoppen. Dit kan je de vriendschap gaan kosten.

Wat hier boven ook al gezegd wordt het klinkt hard maar het is niet jou relatie. Maar snap dat je, je zorgen maakt over je vriendin en dat je er voor haar wil zijn.

Ik zat zelf in een soort gelijke situatie. Ik had bijna een relatie met een jongen met autisme en die deed precies wat jij ook vertelt. Snel boos worden, zeggen dat hij niks waard is en dan stiekem jou de schuld in je schoenen schuiven. Ik zag dit ook niet door de roze wolk waar ik op zat. Mijn vrienden hadden net zoals jij hebt in de gaten dat dit niet goed ging en ik er niet gelukkiger van werd. Uiteindelijk moet je vriendin er zelf achter komen dat het niet werkt en ze hier niet gelukkig van wordt. Veel succes! X

Ze hebben zoals je zelf zegt nog maar 4 maanden. In die periode wil je geen negatieve dingen zien in je relatie. Op de langere termijn gaat ze dit niet volhouden en zal ze inzien dat ze beter af is zonder hem.
Ik begrijp hoe machteloos je je nu voelt, maar laat je vriendin dit zelf ontdekken.

Wat hierboven al gezegd is idd. Daarnaast kun je niet meer dan haar eerlijk vertellen hoe jij erover denkt. Wat zij hiermee doet is aan haar, maar blijf het niet herhalen dit maakt het misschien alleen erger hoe goed bedoelt ook!

Dit is iets waar jij buiten staat, je vriendin opent vanzelf haar ogen. Bemoei je zo min mogelijk met hen relatie.

Tnx voor jullie reacties. Ze moet inderdaad echt zelf inzien dat dit haar niet gelukkig maakt. Hij heeft haar ook vaak genoeg verteld dat hij een punt achter hun relatie wilde zetten, maar deed het uiteindelijk niet. Haar wereld stortte hierdoor wel keer op keer in.

succes