Een aantal amerikaanse nonnen moeten volgens de paus onder curatele. Ze zouden met ‘radicaal feminisme’ een gevaar zijn voor de kerk. Twee boeken, over het tolereren van homoseksualiteit en God als vrouw, zijn verboden. Het vaticaan vind Amerikaanse nonnen zich niet opstellen volgens de kerkelijke leer.
Enkele interesante punten zijn Zo spreek een non zich uit dat god ook als vrouw spreekt en niet alleen als man. Het bezwaar van uitsluitend in mannelijke termen spreken over God is dat het bestaande ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen bevestigt, met alle gewelddadige gevolgen van dien.
Deze nonnen focusen op het helpen van mensen en bestreiding van armoede en toch vind de kerk/paus dat ze zich met andere dingen moeten bezig houden…Zoals het tegengaan van abortus en homo huwelijken.
Lees meer: http://www.nujij.nl/algemeen/katholieke-nonnen-zijn-verbaasd-over-berisping.16649638.lynkx#ixzz26kacbWC6
gehele artikel
Mensen blijven weg omdat het ouderwets is
Deze zonder heb ik buiten de kerk gestaan en een gesprek gehad met enkele mensen die zeer actief zijn in de kerk. Het begon bij het onderwerp dat mensen wegbleven uit de kerk en dat alleen oude mensen actief kwamen. Per zondag zijn er ongeveer 2 onder de 30 en de rest is ver over de 50. Het is natuurlijk logisch dat oudere mensen dood gaan, dat is gewoon zo. En het aantal kerkgangers word steeds minder.
Is het gek? Als je naar de kerk gaat zit je en is er geen interactie tussen geestelijke en kerkgangers? Zo heb ik wel ooit een geestelijke ontmoet die dit wel deed en de kinderen in de kerk betrok in een manier die aansloot bij de tijd van nu. De vraag “Zou je Jezus toevoegen op je facebook en waarom wel of niet?” komt veel beter binnen dan “Ga heen en verkondig het geloof”
Kijkend naar de muziek worden er in veel kerken nog door een ‘meestal’ oud koor latijns gezongen. 90% van de mensen verstaat het niet. Er zijn genoeg nieuwe liedjes die gepast zijn en de meeste kerken bezitten een muziek instalatie om cd’s op af te spelen. Ik zeg niet dat je strobe lampen moet instaleren en een discobal moet ophangen maar vernieuwing is bijna nooit slecht.
De vrouw is minder
Ik heb vaak genoeg gehoord en geconcludeerd dat in het Christendom de vrouw als minder word beschouwt. Waarom omdat iemand dat zou heeft bedacht? Een zin is mij altijd bijgebleven vanuit een mis is “De man moet de vrouw liefhebben en de vrouw moet de man dienen” Dienen?
ik weet niet hoe het zit met relaties tegenwoordig maar ik dien niemand. En dat is maar 1 voorbeeld zo is bv ook:
De hierachie in de kerk zo dat alleen mannen paus of geestelijke kunnen worden en een non daaronder staat.
Akolieten/misdienaars alleen man mogen zijn [heeft de huidige paus ooit gezegt, Hier word zich gelukkig weinig aan gehouden]
En de nonnen uit het artikel mogen niet hun mening verkondigen.
De Paus
Zoals het er nu naar uit ziet zal het nog heel lang duren voordat iemand vanuit de huidige generatie paus zal worden. Zou word steeds een oude paus gekozen die nog leeft volgens de oude idealen.
waarom niet iemand van rond de 50 kiezen? De huidge paus is gekozen in zijn 78e
Seks voor het huwelijk, de condoom en homosexualiteit
Het waren vroeger andere tijden en we leven nu in een tijd van keuzevrijheid. Maakt het iemand een minder mens als deze seks heeft gehad voor het huwelijk? Mischien is vroeger dit er wel ingeslopen omdat ze weinig afwisten van protectie en zo hun kinderen willen behoeden voor jonge zwangerschappen? De kerk was vroeger ook tegen de condoom omdat deze grote gezinnen prefeerde. Meer mensen die naar de kerk komen en zou kwam er uitbreiden van het geloof.
Nu in deze tijd kiezen mensen zelf of ze wel of niet naar de kerk gaan. Iemand zijn ouders kunnen R.K zijn terwijl hun kind kiest om Athist te zijn.
De condoom, wel hier zal kort om zijn. Het heeft vele voordelen en ik persoonlijk vind de Paus een grote imbecile om op te roepen tegen het gebruik hiervan.
Homosexualiteit is in mijn ogen een kwestie van ‘het onbekende’ Omdat je het niet gewend bent is het anders. Mijn Oma vind computers onzin zoude deze daarom ook verboden moeten worden? Wij groeien op in een tijd dat je jezelf mag zijn [in nederland teminste] dus wat maakt het uit waar iemand op valt.
Is een jongen die van een jongen houd erger dan een man die van vrouwen houd maar wel zijn vrouw mishandelt? Maarja dat mag want hij heeft haar lief?
Dit alles heeft mij dus geinspireerd bij de gedachte dat de kerk met de tijd moet meegaan en mijn vraag is wat jullie voor point of view hiervan hebben?
Het geloof is altijd al een vraagstuk geweest wat veel conflict oproept. En ik heb hier niks op tegen.
Iedereen heeft een andere mening en ik vind dat dit ook getypt mag worden, val alleen niet 1 iemand persoonlijk aan.
En sorry voor het lange bericht…