Het vastendieet of 5:2 dieet

Wie van jullie doet het vastendieet of heeft hier ervaringen mee?

Dit dieet houd in: 2 dagen per week 500kcal eten, de rest van de week normaal.
Voordat je niet weet wat het precies inhoud is het slim de volgende documentaire te kijken: http://hetvastendieet.nl/fast-diet-bbc-video

Met Het Vastendieet ook wel het 5:2 dieet genoemd, val je snel af, blijf je gezond en leef je langer! Het vastendieet is door een Britse medisch journalist voor televisie bedacht: The Fast Diet. Bij deze nieuwe afvalmethode worden mannen geacht om twee dagen per week slechts 600 calorieën te nuttigen. ​Gaat het bij mannen om 600 calorieën nuttigen, vrouwen mogen er maar 500 binnen krijgen. Het dieet van Michael Mosley staat beschreven in het boek Het Vastendieet The Fast Diet: Lose Weight, Stay Healthy and Live Longer With the Simple Secret of Intermittent Fasting

Ik ben hiermee bekend en vind het ook wel een goede en gezonde methode. Mijn moeder doet aan deze 5:2 methode en is hier zeer tevreden over. Het is makkelijk vol te houden als je wilt afvallen en het resultaat mag er wezen! Het enige gevaar is dat mensen op de niet-vasten dagen ongezond gaan eten, dus daar moet je wel een beetje op letten.

Het klinkt voor mij juist als het slechtste en meest ongezonde idee ooit. Ik ben natuurlijk geen diëtist, maar dit klinkt voor mij gewoon als een manier om mensen te laten denken dat niet eten werkelijk helpt om af te vallen.

Vitani, ik ben het met je eens dat dit er verre van gezond uit ziet, alleen in theorie is het natuurijk gewoon waar dat minder calorieconsumptie leidt tot gewichtsverlies :wink:

Ik denk dat het pas echt gevaarlijk wordt als je 7 dagen van de week voor langere tijd gaat vasten (zoals bij een crash dieet). Dat komt je spijsvertering niet ten goede. Maar ik zie het gevaar van 2 dagen per week vasten niet in?

Het aspect van langer leven door een calorie arm dieet vind ik trouwens heel interessant, hoor er tegenwoordig steeds vaker iets over.

Helemaal niet eten is nooit de goede manier om af te vallen, maar dat suggereert het 5:2 dieet ook zeker niet. Je hebt slechts enkele dagen waarop je minder calorieën eet dan normaal. Ons lichaam is dit ook van oorsprong gewend. Onze vroege voorouders aten ook niet de hele dag door, ze hadden vaak dagen waarop ze zich volvreten gevolgd door dagen waarop ze niks aten, omdat ze simpelweg niks hadden. Ze moesten dan weer gaan jagen. Daar is deze hele methode op gebaseerd, wij leven immers nog steeds in hetzelfde lichaam als die van hen.

Vasten heeft zeer veel gezondheidsvoordelen. Je moet het een beetje vergelijken met het trainen van je spieren. In principe als je je spieren traint maak je ze kapot. Je lichaam gaat ze dan weer herstellen waardoor ze sterker worden. Dit is ook het geval met vasten. Je verzwakt je lichaam ietsjes waardoor je lichaam zichzelf sterker zal maken. Uiteraard heb ik het dan over periodiek vasten en niet over lange periodes helemaal niks eten.

Er zijn zelfs hele bevolkingsgroepen die aan calorierestrictie doen (eten ongeveer 1500 calorieën per dag) en die leven gemiddeld 10 tot 15 jaar langer en zijn hartstikke fit. Als je je een beetje verdiept in het vasten zal je zien dat het echt voordelen met zich mee brengt. Alles kan ook wetenschappelijk worden onderbouwd.

Ik heb een tijdje maar 1000 kcal per dag op en geloof me, daar val je niet van af. Omdat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt houdt het álles vast wat het wél krijgt. Dit dieet is daarom denk ik beter, omdat je periodes van weinig kcal-inname afwisselt met ‘gewone’ kcal-inname, waardoor je lichaam niet wanhopig álles vasthoudt wat het binnenkrijgt als het een keertje wat minder kcal binnenkrijgt.

Maar dat lichaam sloeg het eten dan op als vet, omdat er dagen zouden komen dat er misschien geen eten was. Dus het afvallen gaat dan eigenlijk niet op, want dan zou ze moeten aankomen.

Het lichaam slaat nu nog steeds vet op, ook als je 7 dagen per week genoeg te eten hebt. Dat effect wordt versterkt als je langere tijd (weken) heel weinig kan eten ivm schaarste. Twee dagen per week minder eten is voor ons lichaam prima omdat we daar voor gemaakt zijn. Met het 5:2 dieet eet je dus eigenlijk ‘normaal’.

In het geval van 5:2 eet je 5 dagen normaal en 2 dagen in de week slechts 500 calorieën. Dit is natuurlijk anders dan vroeger gebeurde, zij hadden niet de luxe van 5 dagen in de week normaal eten. Het voorbeeld was ook meer bedoeld om de illustreren dat ons lichaam gewend is om in perioden van schaarste te leven, dit heeft zich namelijk de gehele geschiedenis voorgedaan. Zij sloegen vet e.d. inderdaad op. In het geval van 5:2 gebeurt het niet omdat de vasten periode daar veel te kort voor is.

En kom je snel aan.

Voor iedereen die meteen commentaar heeft op het feit dat 500 kcal niet goed zou zijn blablabla raad ik je eerst aan de documentaire te kijken.

Inmiddels ben ik 1 week verder, en heb ik twee dagen geleefd op 500kcal. Dit is mijn zeer goed bevallen. De honger viel heel erg mee, ik was niet slap, had geen hoofdpijn en voel me fit! Ik ben ook 2.1 kg afgevallen de eerste week. Op de overige dagen heb ik gewoon 2000 of meer kcal gegeten.

Eens! Of lees het vastendieet boek. Het is altijd makkelijk om meteen kritiek te leveren, maar verdiep jezelf eens voordat je van alles roept. :slightly_smiling_face:

Ik heb twee vragen de je hopelijk wil beantwoorden. Begon je op een gezond gewicht of met overgewicht? En sport je er ook naast?

Ik ben begonnen met een BMI van 25.3, dat is dus net iets overgewicht. Ik sport zo’n 3x per week, waarvan deze week 1x 18 km hardlopen (train voor halve marathon), 2x bootcamp. Maar dit deed ik altijd al. Omdat ik zoveel sport eet ik dus op de dagen dat je normaal eet meer dan 2000kcal.

2,1 kg in 1 week? Reden genoeg voor mij om het dus niet te doen, zeker niet in combi met sporten… Zo snel afvallen is een enorme crash voor je lichaam, en je gaat mij niet wijsmaken dat dat goed is. Ik heb de docu gezien en had ook al eerder over het dieet gehoord.

Als je je metabolisme naar de klote wilt hebben moet je zeker dit dieet gaan volgen. :’)

In de eerste week van een dieet is het vaak zo dat je meer effect hebt dan dat je gemiddeld hoort te hebben om het dieet succesvol te laten zijn. Maar als die 2,1 kg het gemiddelde is en niet ongeveer 0,5 kg iedere week dan is het inderdaad geen goed dieet.