Het toelatingsexamen moet afgeschaft worden

Hallo meiden! (en evt jongenss)

Ik wil graag weten wat jullie mening is over het toelatingsexamen in België. En of jullie vinden dat het moet blijven of afgeschaft moet worden.

Dit zijn mijn argumenten
Het moet blijven omdat
Het garandeert voor de topkwaliteit van onze gezondheidszorg
Er zijn teveel leerlingen die arts willen worden

Het moet afgeschaft worden omdat
Er is een nijpend tekort aan huisartsen
Het was een maatregel die in '97 gebruikt werd om het aantal artsen in te dijken
Het is een momentopname die je hele toekomst bepaald
Het is niet democratisch sommige scholen bereiden leerlingen voor, anderen doen dat niet
Er wordt meer kennis verwacht dan wat je op school leert
Een orienteringsproef voor alle richtingen zou beter zijn

en evt jongens…?

en welk toelatingsexamen? :confused:

Het toelatingsexamen geneeskunde in België. En ja evt jongens kwestie van niet te discrimineren.

Je bent me kwijt…

democratisch bijv.naamw.Uitspraak: [demoˈkratis] met veel inspraak van de inwoners Voorbeelden: `een democratische regering`, `een democratisch besluit` …
http://www.encyclo.nl/begrip/DEMOCRATISCH

Ze bedoelt denk ik dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt. In België verschilt het examen en wat je daarvoor moet kunnen/kennen van school tot school (of zelfs van leraar tot leraar), dus twee mensen die geslaagd zijn op biologie kunnen twee heel verschillende niveau’s hebben.

wtf

een toelatingsexamen (in het algemeen) vind ik goed.

het is misschien kut dat je moet studeren voor iets terwijl je zelfs nog niet weet of je verder mag gaan in die studierichting.
maar je moet er iets voorr doen.
het dijkt misschien de potentiele leerlingen in, maar degene die beginnen: kennen er wel wat van of hebben al bewezen dat ze het kunnen studeren.

hoe sneu zou het zijn dat je studierichting 1000 leerlingen toelaat zonder toelatingsexamen en op het einde van het schooljaar, dijkt het in tot een schoolklasje van 20 leerlingen.

Ik ga even heel cru zijn, maar ik vind het lotingssysteem beter. Voornamelijk omdat als je hard werkt je kansen groter zijn, dat is met het toelatingsexamen niet het geval. Er zijn bij mij op school meisjes met 95% die niet door het toelatingsexamen geraakten maar die met studeren heel wat kunnen. Dan heb je één meisje met 70% dat er wel is doorgeraakt.
Het examen staat al enkele jaren los van wat er op school gezien wordt. Het wordt moeilijker elk jaar. De eerste jaren lag het slaagcijfer op 49% intussen op 15% .
Kijk nou maar naar de augustus proef daar zijn er 17% door waarvan 35 normgroep dus 35% aso ers van het zesde jaar

Girlscene

Tadaa: http://www.woorden-boek.nl/woord/girl

Als je het wel had gehaald, was je er dan nog steeds zo op tegen? :’)

Lol ^

Ik vind een toelatingsexamen op zich niet zo verkeerd omdat alleen de meest gemotiveerde leerlingen hier uiteindelijk doorheen komen. Wel is het natuurlijk erg zuur als je de studie écht graag wilt, maar je het toelatingsexamen niet haalt.

Wat ik merk in mijn klas (dan wel in Nederland) is dat de leerlingen die het nog niet helemaal zeker weten al snel roepen dat ze dan wel geneeskunde gaan doen en ik denk dat je dat ook best vaak tegenkomt. Het is natuurlijk een bekende studie waardoor het snel gekozen wordt, óók door minder gemotiveerde leerlingen/studenten. Ik zou een toelatingsexamen een betere oplossing vinden dan de loting die wij in Nederland kennen omdat hier puur naar de cijfertjes gekeken wordt die tijdens het examen zijn gehaald (tenzij je decentrale selectie doet).

Dus als er girl voor iets staat is dat verboden terrein voor jongens ofzo?

Eigelijk wel ja ik ben er altijd al tegen geweest. Het is een stom idee dat geneeskunde het statuut geeft van elitair. Niet te vergeten alle fouten die er elk jaar voor zorgen dat slechts enkelen toch door mogen. Daarbovenop mag ik ook enkele schoolse rijkelui roddels niet vergeten waarbij papa zijn geld ervoor zorgt dat 1 leerling zich toch laattijdig mag inschrijven.

Het zijn nou eenmaal de regels dat dit een forum voor alleen meiden is.

Dat vind ik eerlijker. Je kijkt enkel naar de cijfers dus je weet automatisch al dat de studenten met de hoogste punten op school hun best doen. Dat is niet zo bij het toelatingsexamen

zo gefrustreerd omdat je er niet door was :’)

ik vind het een goede regel, zou voor meer studierichtingen er moeten komen vind ik zelfs. en ik vind het ook veel eerlijker dan het lotingssysteem in Nederland.

Vind dit eigenlijk meer overkomen alsof je het werk om toegelaten teveel vindt om aangenomen te worden. Dit is waarschijnlijk ook een reden dat het examen er überhaupt is, zodat ze zien wie er echt gemotiveerd zijn voor de opleiding en bereid zijn om enorme hoeveelheden werk te doen. Zeker een geneeskunde opleiding is enorm zwaar. Dit is dan ook om je voor te bereiden en een beetje klaar te stomen voordat het écht begint.

toelatingsexamen is voor iedereen in heel het land hetzelfde hoor

Nee, ik vind het juist heel goed dat er een toelatingsexamen voor bestaat.

Weet je hoeveel 1 jaar geneeskunde kost voor de overheid? Als er geen toelatingsexamen geneeskunde bestond, zou jan en alleman zich inschrijven voor geneeskunde (en ja, tbh ik ook). Dat zou niet te betalen zijn, niet de docenten die ze moeten aanwerven, niet de plaats (aula’s en labo’s zouden te klein zijn) en niet het materiaal.

Dit is nog maar de financiële kant. Als er geen toelatingsexamen was, zou de slaagkans enorm dalen door iedereen die zich ‘zomaar’ inschrijft om het gewoon eens geprobeerd te hebben.

En daarbij: dokter worden is een roeping. Dat is niet zomaar een richting die je na je middelbaar kiest gewoon omdat. Dus het toelatingsexamen zorgt ervoor dat merendeels van de écht gemotiveerde studenten (niet allemaal natuurlijk, maar toch een groot deel) zich kunnen bewijzen dat ze écht gemotiveerd zijn voor de opleiding arts/tandarts.