Het studenten recepten topic!

Ik weet niet of dit als reclame wordt gezien maar ik vind de hele site www.lekkerensimpel.com een dikke aanrader. Zoals er staat, alles is lekker en simpel haha. Vooral de wraps uit de oven maak ik vaak! Gehaktvulling maken met gehakt, tomatenblokjes, paprika, mais, soms nog courgette, in wraps leggen en deze in een ovenschaal leggen met geraspte kaas erover. Heeeerlijk

Super leuk topic! Ik ga dit zeker blijven volgen! :upside_down_face:

Dit is ook een geweldig, lekker recept:

Sowieso zijn risottos echt geweldige maaltijden, bijvoorbeeld met champignons (en spekjes) of met ander soort paddenstoelen, ook kun je het maken met kip of vis.

Gisteren heb ik een vanriatie op het receptje van Chickslovefood gemaakt:

Voor 2 personen:
2 zoete aardappelen
zo’n 300-400g sperziebonen
200g gehakt of 2 runderburgers
olijfolie
(rode) ui
teentje knoflook
Italiaanse kruiden
cherrytomaatjes

Oven voorverwarmen op 180 graden. Daarna de zoete aardappel in blokjes snijden en in een ovenschaal leggen. Daarnaast gehakt in de ovenschaal leggen (of de runderburgers in stukjes). Hierover wat olijfolie en flink wat Italiaanse kruiden en in de oven zetten. Het recept wat ik probeerde zei een half uur in de oven, maar ik heb het er wel 40 minuten in laten staan denk ik. Na 20 minuten alles even omscheppen. Ondertussen de sperziebonen gaar koken en ui snijden. De sperziebonen, ui, knoflook (geperst of in kleine stukjes) en de cherry tomaatjes de laatste 5-10 minuten in de oven erbij doen. Als het klaar is alles door elkaar mengen en eventueel nog peper en zout toevoegen! Huisgenootje en ik vonden het heel lekker :slightly_smiling_face:

Eenpanspasta is echt pro-studentenvoedsel. Weinig afwas enzo.

Eén-pans-pasta met worst en champignon

Ingrediënten (2 pers):
200 gram (volkoren)penne
300 ml groentenbouillon
2 braadworstjes
1 blik tomatenblokjes
400 gram champignons
1 ui
2 el italiaanse kruiden naar keuze (oregano, basilicum, tijm, etc)
1 el olijfolie

1. Verwarm de olijfolie in een diepe kookpan, doe de worstjes hierin en bak ze aan alle kanten lichtbruin. Ze hoeven van binnen nog niet gaar te zijn. Snijd terwijl de worstjes bruinen de champignons in plakjes en de ui in halve ringen.

2. Haal de worstjes uit de pan en snijd ze in plakken van zo’n 1 cm dik. Gooi weer terug in de pak en schroei de buitenkanten dicht. Voeg de ui toe en bak dit 1 minuut mee.

3. Voeg vervolgens alle andere ingrediënten toe en roer goed. Draai het vuur terug tot deze halfhoog staat. Het kan zijn dat de penne nog niet onder water staat, maar dat geeft niet. Roer tijdens het koken alles een aantal keer door om te zorgen dat alle pasta evenlang onder vocht staat.

4. Laat dit geheel ongeveer 30 minuten zachtjes koken. Ik doe zelf geen deksel op de pan, want dan kookt het wat meer in. Roer af en toe door.

Één-pans-pasta met rookworst en spinazie

Ingrediënten (2 pers.):
200 gr (volkoren) penne
1 (magere) rookworst
1 ui
400 gr diepvriesspinazie
1 blik tomatenblokjes
400 ml kippenbouillon

1. Verhit in een diepe pan met het liefst een dikke bodem een klein beetje olie. Snijd de rookworst in plakjes. Bak ongeveer 3 minuten, keer regelmatig tot beide kanten licht gebruind zijn. Snipper de ui en voeg deze toe, bak deze ook 3 minuten mee. Zet het vuur niet te hoog, uien branden makkelijk aan.

2. Voeg de tomatenblokjes toe en de deelblokjes diepvriesspinazie. Laat dit geheel zachtjes koken tot de spinazie ontdooit is.

3. Voeg de penne en bouillon toe. Doe de deksel op de pan en breng het geheel zachtjes aan de kook. Houdt het in de gaten en kook tot de pasta gaar is (ongeveer 10 minuten). Is het nog te waterig? Kook het dan nog even door zonder deksel.

Dit is echt mijn favo recept, voor als ik zin in sushi heb, maar te lui ben om het zelf te rollen en te arm om het te bestellen.

Sushibowl

• 1 kopje rijst
  • 1/2 blok tofu
  • 1 avocado
  • 1/2 zakje wortel julliene
  • 1 nori blad
  • soja saus
  • wasabi

Kook de rijst 8 minuten en snijdt ondertussen de tofu en avocado in stukjes. Knip het nori blad in kleine stukjes met een schaar. Bak daarna de tofu in olijfolie op aan twee kanten, zodat de tofu goudbruin en knapperig wordt. Wanneer de rijst klaar is kun je eventueel rijstazijn toevoegen, maar dit doe ik zelf eigenlijk vrijwel nooit. Laat de rijst even staan met de deksel erop en maak ondertussen je garnering voor de sushi bowl. Dit doe je door, naar eigen voorkeur, soja saus in een bakje te doen en hier zoveel wasabi als je wilt aan toe te voegen. Roer dit goed door met een vork, totdat je zo min mogelijk klontjes van de wasabi ziet. Doe vervolgens de rijst in een groot diep bord of een kom en voeg de tofu. avocado, wortel en nori toe. Giet vervolgens voorzichtig de helft van je garnering eroverheen en schep het geheel door elkaar. Giet daarna de andere helft van je garnering eroverheen en schep het nogmaals door elkaar. Voilá.

Je kunt natuurlijk zelf een beetje creatief zijn en wat je ook maar wilt door de sushi gooien. Soms doe ik er zelf een omelet van ei en ketjap bij.

Tagliatelle met zalm en zongedroogde tomaat

Benodigdheden:
(Voor 2 personen)

• 250 gram tagliatelle
  • 1 pakje gerookte zalm
  • kwart potje zongedroogde tomaat
  • 1 ui
  • 1 flesje kookroom van 250 ml
  • olijfolie

Hoe te maken:
Ik kook altijd van te voren water in een waterkoker en giet deze om verder te laten koken over in een pan op het vuur. Ik voeg een klein beetje olijfolie toe zodat de tagliatelle niet aan elkaar blijft plakken (tipje van Jamie Olivier). Kook de tagliatelle naar al dente op de verpakking.

De gerookte zalm kun je al in snippers kopen, maar bij een plak zul je ze zelf even in snippers moeten snijden. Net zoals de ui. Laat wat zongedroogde tomaatjes uitlekken in een zeef. Ook deze kun je kleiner snijden.

Bak de ui en gerookte zalm kort in een koekenpan met een beetje olijfolie. Tot deze verkleuren. Voeg dan de zongedroogde tomaat toe en bak deze kort mee.

Als laatste moet de kookroom erbij. Ik gebruik echt de 250 ml, ook in mijn eentje. Laat de room meekoken tot deze indikt naar eigen keuze. Zorg alleen wel dat de saus niet te lang kookt, dan koekt het mogelijk aan.

Giet de tagliatelle af en voeg op een bord de saus eraan toe.
Eet smakelijk!

quinoa met vis en spinazie
ingredienten:
- quinoa
-(olijf)olie
- (diepvries)vis
-spinazie
-courgette
-balsamico azijn
-honing
optioneel: feta kaas

kook de quinoa zoals op de verpakking staat (ik vind het lekker om even de quinoa 2 min te bakken in de pan met wat olie voordat ik het water er bij voeg) en stoombraad/ bak de vis gaar.
bak ook de courgette gaar in een pan en voeg de spinazie voor een paar min toe voordat alles gaar is.
dressing: 1 eetlepel honing met 1,5 /2 eetlepels balsamicoazijn en een halve lepel olijfolie. (wat je zelf lekker vind)

assembleer alles op een bord en giet de dressing er over. het is optioneel om er ook wat feta kaas over te kruimelen maar wel heel erg lekker.

super simpel maar wel heel lekker.

Super fijn en lekker/leuk topic. Heeft iemand tips voor makkelijke en snelle toetjes?

Ik eet nooit een toetje, maar ergens at ik als toetje dat leek op yoghurt met fruit(druiven, peer en appel).
Vond ik super lekker maar ik lust geen yoghurt want dat vind ik veel te zuur (zelfs met suiker)… Geen idee wat het dus was.

^ misschien was het kwark?

Was het misschien Griekse/Turkse Yoghurt? Dat is niet zo zuur als gewone yoghurt en wordt in de winkels ook vaak verkocht met fruit erin.

Bedankt voor jullie antw. Ik heb het uiteindelijk toch laten navragen :’). Het scheen yoghurt met druivensap te zijn of zo🤔.

Als jullie dingen invriezen , vriezen jullie dat dan apart van elkaar? Bv. Pasta. Dan gehakt apart en macaroni apart? En de gehakt saus ook gewoon met gehakt invriezen?

Doen jullie het in bakjes of in diepvrieszakjes? :slightly_smiling_face:

Ik vries altijd alleen de saus in. Als je pasta/rijst/andere granen er bij in vriest en het dan opwarmt, kookt het altijd nog even door waardoor je overgare pasta krijgt. Niet lekker. Dus de pasta kook ik dan altijd nog even apart. En ik doe altijd bakjes, vind ik makkelijker omdat ik dan (als ik echt lui ben) daar gewoon de pasta bij in kan doen en dan hoef ik niet een extra bord af te wassen :stuck_out_tongue:

Wat ik zelf doe is een grote pan saus maken en die invriezen (dus inclusief het gehakt). Dit doe ik in bakjes. De bakjes die ik gebruik zijn die van de Zeeman van ongeveer 0,2 liter. De Action heeft dacht ik ook dat soort formaat bakjes. Bakjes werken met mijn vriezer veel fijner. Stapelt makkelijker :wink: Pasta en rijst vries ik alleen in als ik te veel heb gekookt en dan apart van de saus. Het liefste niet, want ik kan droge pasta en rijst kan ik makkelijk in de kast bewaren. Is toch zo klaar! :wink: en dan heb ik meer ruimte voor sausen in mijn vriezer.

Ik maakte altijd couscoussalade met feta, rode paprika, komkommer en tomaat. Op smaak brengen met zout en peper en soms roerde ik er een lepel pesto doorheen.
Goedkoop en heel snel klaar, dus perfect voor luie mensen. Soms bakte ik er nog worstjes bij ofzo of deed ik er rucola overheen, maar ook zonder is het prima te eten.

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het dan gewoon in bakjes invriezen en apart :slightly_smiling_face:

Ik vind trouwens deze wraps lekker: pittige kip kerrie erop smeren, plakjes kipfilet erop, komkommer plakjes erop en sla.
Meer als tussendoortje of ontbijt of zo.

Misschien een rare vraag, maar hoe gaan jullie altijd boodschappen doen?
Met de auto, fiets of bus? Ik ga bijna elke week op de fiets, maar ik vind het zo’n irritant gedoe. Mijn fiets is al niet meer de beste fiets van de wereld. En dan ook nog een 2 zware volle tassen aan mijn stuur en nog een fietstas… Pffff :hammer:
Voel me ook altijd zo beperkt, want een grote watermeloen kan ik nooit meenemen bijv. Of een grootverpakking van iets of een pak drinken.

zojuist gemaakt, heerlijk!!

Ik vind dit een super topic aangezien ik volgend jaar op kot ga! Ga hier zeker veel recepten uitproberen :slightly_smiling_face:

Ik heb nog wraps en champignons die op moeten, iemand een lekker recept? :slightly_smiling_face: