Het SPH topic.

Hi guys,
Ik had eigenlijk een aantal vragen voor de mensen op Girlscene die SPH studeren of willen studeren. Waar studeren jullie SPH? Moet je veel doen bij de studie? Ik kan zo geen tientallen vragen bedenken om nu aan jullie te stellen, maar misschien kunnen jullie wat vertellen? Heb al een aantal voorlichtingen en beurzen bezocht maar wil nog wat meer weten.

heyy, ik studeer momenteel sph aan de hva. Note me maar even Groetjes

Ik denk er ook aan om sph te gaan studeren (:

Heeee
Ik heb dit een half jaartje geprobeerd in Zwolle op Windesheim.
Het was heel anders dan het MBO. daar heb ik SAW gedaan. SPH is dus HBO en daar wordt veel meer van je verwacht dan wat je gewend was op het hbo. Veel MBO leerlingen vallen af in het eerste half jaar omdat ze de studiedruk niet aankunnen. Dit gold ook voor mij. De vraagstellingen zijn heel anders en het is lang niet zo praktisch gericht als het mbo.

Ik ben ook van plan SPH te studeren, aan de hvA! Ben ook al naar een open dag en een meeloopdag geweest en vind het helemaal geweldig! Ik volg dit topic even :slightly_smiling_face:)

Kan iemand me iets meer vertellen over SPH?
Wat voor vakken krijg je?
Is het veel thuisstudie?
Hoeveel contacturen?
Is het moeilijke stof?

Ik zoek eigenlijk een combinatie psychologie, pedagogiek, ergotherapie, coaching/counselling, en geneeskunde. ik ben te kieskeurig en wil te veel dingen

Mijn beste vriendin doet SPH en ze vertelt me er heel veel over, dus ik kan je wel op weg helpen denk ik. :slightly_smiling_face:
Je krijgt vakken zoals pedagogiek, ethiek en psychologie maar ook trainingen als gespreksvoering.
Het is, net zoals elke HBO studie, veel thuisstudie. Er wordt van je verwacht dat je ongeveer 40 uur per week met je studie bezig bent en hiervan ben je er maar 15 op school.
De stof is niet moeilijk, maar vooral veel.

Dit geldt trouwens voor de Hanzehogeschool in Groningen, als je het vergelijkt met Stenden (waar ik misschien wil gaan studeren), heb je totaal andere vakken, zoals drama en muziek.

Hoop dat je hier wat aan hebt! :slightly_smiling_face:

Dit topic kom ik op het perfecte moment tegen.
Ik wil ook SPH gaan studeren, bij Stenden alleen moet ik een 21+ toets doen. Is er iemand, heel toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? Of er iets meer vanaf weet.

Ik doe dan MWD maar in het eerste jaar is dat bij ons hetzelfde als SPH
in het tweede jaar krijg je pas verschillende vakken, het idee is wel allemaal hetzelfde volgens mij alleen SPH is meer op groepen gericht.

Ik kan je alleen vertellen hoe het op mijn hogeschool gaat he, dat is net als hierboven in Groningen.

In het eerste jaar hebben we psychologie gehad, in het tweede jaar ook ontwikkelingspsychologie (over de jonge ontwikkeling en levensloop ontwikkeling) dit vak kreeg SPH ook. Wij hebben ook psychopathologie en volgens mij heeft SPH dat ook maar dat durf ik niet met 100% te zeggen. Pedagogiek hebben we in het eerste jaar ook gehad, eerst een basis en later over wat meer probleem gedrag met kinderen.

Ergotherapie, weet ik niet, wij in elk geval niet.

Coaching en cousiling sowieso, je hebt veeeel gespreksvoering. in verschillende vormen. In het begin gewoon gesprekstechnieken (eerste jaar) tweede jaar durf ik niet precies te zeggen. bij ons zijn het vooral intakegesprekken en verschillende methodes. ik denk dat dit bij SPH net zo is, ik hoorde wel iets over crisis gesprekken enzo en dat is super leuk om te doen.

Verder heb ik begrepen dat SPH ook meer creatieve vakken krijgt, dit kunnen wij als keuzevak kiezen.
Ook hebben wij als keuze vak verslaving, middelengebruik en nogiets waar ik nu niet op kan komen, dit kan SPH ook kiezen. dit gaat dus ook over medicijnen enzo.

Bij ons op de hogeschool wordt veel met projecten gewerkt. Dit houd in dat je de stof die je hebt geleerd toepast op bijvoorbeed een casus of onderzoek doet naar een instelling enzo. Super leuk, wel veel werk. je werkt veel samen en bij ons moet je vooral in het tweede jaar uren inplannen om met je werkgroep bij elkaar te komen. Wat ik heb begrepen is dit bij SPH niet anders.

Ik heb ook wel eens gehoord dat andere hogescholen in het eerste jaar ook Recht aanbieden, dit krijgt SPH bij ons in het tweede jaar.

De vakken die SPH bij ons in het eerste jaar hadden waren:

SLB, een project om kennis te maken met het werkveld, pedagogiek 1 en 2, Nederlands, Sociale vaardigheden, Psychologie, Beroepsori├źntatie (bij ons verschillende instellingen die kwamen vertellen of wat ze deden enzo), Sociologie, Ethiek, Gespreksvoering 1/2/3, Methode van onderzoek, literatuuronderzoek, creatief keuze programma (denk; weerbaarheid, beeldende vormgeving, tekenen e.d.), Engels, Methodisch werken, Groepsdynamica, en nog wat projecten die ik me zo niet voor de geest kan halen.

nouja ik weet niet of je hier iets aan hebt maargoed haha

Leuk topic! Ik heb me vorige week aangemeld voor sph op hogeschool Rotterdam in jaar 2015-2016 ben erg benieuwd ! :grinning:

Alle vakken klinken me als muziek in de oren, haha! Ik vind het super interessant om bijvoorbeeld dingen over psychologie te lezen, en ik vind het ook heel belangrijk om mensen te helpen die het zelf niet kunnen. Mensen die SPH studeren: Weten jullie al een beetje met welke mensen jullie willen werken? Verslaafden, kinderen, jongeren?

Ik studeer SPH aan het windesheim in Zwolle. Het is een erg leuke studie, alleen er wordt wel veel van je verwacht.
Ik heb hiervoor MBO gedaan en de stap van MBO naar het HBO is best groot.
maar wanneer je echt voor een studie wilt gaan lukt dit!
Ik weet niet wat jij nu voor studie aan het doen bent?

Voordat ik met SPh begon heb ik een aantal meeloopdagen gehad. Mijn advies daarover is doe dat niet, je krijgt een goed beeld van de studie. Tenzij je natuurlijk goede mentoren hebben die je wel goede uitleg geven. Ik heb met mensen meegelopen, waar ik niet veel informatie bij kreeg.

Maar heb specifieke vragen? Stuur me dan maar een berichtje!

Ik doe nu havo 4, dus als ik slaag ga ik gelijk naar het HBO om SPH te studeren.
Als er nog vragen in me opkomen zal ik je een berichtje sturen!

Ik volg SPH aan de Hogeschool in Breda.
Momenteel zit ik in het 3e jaar, bij ons staat dit jaar in teken van stage. Je loopt het hele jaar 32u per week stage en gaat daarnaast af en toe voor een dagje naar school.
Zoals Gypsygirl zegt is SPH een HBO opleiding, zeker als je van het MBO af komt zul je hier aan moeten wennen. Er wordt (bij ons) veel zelfstandigheid van je verwacht en het vergt alles bij elkaar vrij veel discipline.
Bij ons is het 1e en 2e jaar opgebouwd uit hoorcolleges en een klein aantal werkcolleges. Daarnaast heb je een aantal tussenuren waarin het de bedoeling is dat je zelfstandig aan opdrachten zou werken. Niet alle colleges hebben aanwezigheidsplicht, wat dus betekend dat er niet wordt gekeken of je wel of niet aanwezig bent. Het is aan jezelf of je het belangrijk genoeg vindt om naar een college te gaan, dit kan dus een grote valkuil zijn!

Een aantal vakken die ik heb gehad:

• Psychologie: psychologische stromingen en geschiedenis
    • Psychiatrie: Verschillende stoornissen, medicatie, etc.
    • Communicatie: Gesprekken leren voren, rollenspellen
    • Signaleren: problemen signaleren volgens methodes
    • Plannen maken: observatieplan en behandelplan schrijven
    • Organisatie: samen met een groepje een virtueel project opzetten
    • Diversiteit: kijken naar verschillende achtergronden + invloeden daarvan
    • Recht en ethiek: rechten, regels, straffen, wetten, taaie stof!
    • Rehabilitatie: mensen terug de maatschappij in brengen
    • Jeugd: gedragsproblemen bij kind en jeugd, gespreksvoering
    • Leefmilieu: een virtuele vrouwenopvang opzetten en verder heb ik eigenlijk nooit begrepen wat hiervan de bedoeling was :flushed:

Dit zijn niet alle vakken, maar een groot deel ervan!

Ik loop nu stage in een instelling voor kinderen, 0-18 jaar. Alle jongeren binnen de instelling hebben een verstandelijke beperking (lager IQ dan gemiddeld) i.c.m. met andere problemen. Hierbij kun je denken aan extreme gedragsproblemen, agressie, psychische problemen etc.
De groep waar ik op sta zitten jongeren die naast hun verstandelijke beperking, extreem overgewicht hebben en gedragsproblemen, zonder agressie. Bij veel jongeren op mijn groep is het hoofddoel om af te vallen, omdat het levensbedreigend is.
Waarschijnlijk kan ik op mijn stage blijven als bijbaantje, ik heb vrijdag sollicitatiegesprek voor een flexibel contract :upside_down_face:

Na mijn studie weet ik nog niet precies wat ik wil doen, want ik vind alles leuk :cold_sweat:
Eetproblematieken vind ik heel erg leuk, zowel overgewicht als ondergewicht (anorexia e.d.)
Psychiatrie vind ik heel interessant en dan voornamelijk een crisisafdeling
Verslavingszorg lijkt mij ook erg interessant

Volgend jaar, mijn laatste jaar, ga ik een Minor volgen: Werken in het gedwongen kader.
Dit houdt in alle gedwongen zorg, zoals gevangenis, gesloten psychiatrie, etc. Dus ben benieuwd wat ik daar nog uit kan halen :slightly_smiling_face:

Mochten er verder nog vragen zijn, stel maar!!

Leuk topic! Ik wil ook SPH gaan doen, dus ik ga dit topic even volgen.

Als ik straks slaag ga ik deze opleiding ook doen :slightly_smiling_face:

Ik sta nu ingeschreven op de pabo, maar ik vind SPH zeker een hele leuke en mooie studie. Als ik de pabo toetsen niet haal of de pabo toch niet leuk vind neem ik een tussenjaar en ga ik daarna SPH studeren.