Het Pagan Topic!

Hee, ik vroeg me af wie er van jullie allemaal Wiccan is of Paganistisch/andere soortgelijke stroming? (: Zo niet, wat is je mening er over?

Voor de mensen die niet weten wat het is:
Paganisme is een geestelijke manier van leven die ontspruit uit de oude natuurreligies van de wereld. De belangrijkste wortels liggen bij de oude religies uit Europa, maar veel aanhangers vinden ook waardevolle aspecten in de autochtone religies van andere landen. We erkennen de heiligheid van de Natuur, herkennen het Goddelijke in alle dingen, en weten ons verbonden met de onkenbare geest die in de Kosmos werkzaam is. Het geloof in het goddelijke in alle dingen wordt over de hele wereld gevonden. Paganisten zien dit als hun erfgoed, en passen de oude geloofsstructuren van hun voorvaderen aan het moderne leven aan. Deze invullingen zijn soms gebaseerd op folklore, mythen of archeologische ontdekkingen. De historische validiteit of de bereikbaarheid van deze inzichten is minder belangrijk dan de kracht die deze visies hebben om de menselijke inspiratie te bevruchten, het menselijk potentieel tot ontplooiïng te brengen en de creativiteit te stimuleren.

Wicca:
Hekserij bestaat al eeuwenlang, maar veel van de tegenwoordige heksen gebruiken liever de term ‘wicca’. Wicca (ook wel: wicca-religie) ontstond in de jaren vijftig van de twintigste eeuw in Engeland, nadat het wettelijke verbod op hekserij was opgeheven
Verschillende mensen, waaronder Gerald Gardner, begonnen vervolgens met het herstellen van de ‘oude hekserij’. Door het eeuwenlange verbod op alles dat met heksen te maken had was er nog maar weinig kennis over van wat hekserij nu eigenlijk inhield.
Veel kennis over hekserij werd uit oude religies en tradities gehaald. Veel andere zaken werden door Gardner en anderen ingevoerd. Al doende ontstond op die manier een nieuwe vorm van hekserij: wicca.
Wiccans geloven in de vijf elementen: water, aarde, vuur, lucht en ziel. Hier staat het pentagram voor.
http://www.nl.paganfederation.org/pf_pag.htm
http://www.samhain.dds.nl/html/wiw.html (wicca)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca

Verder wil ik nog even duidelijk maken dat dit niks met satanisme te maken heeft. Pagans geloven niet in een duivel.

http://25.media.tumblr.com/tumblr_mczn5ynFzI1r6rnpbo1_500.jpg

http://www.onehealsone.co.uk/13chakraimages/1275435545-pentacle.jpg

Ik heb de informatie even van internet, maar ik zal het vanavond even allemaal in mijn eigen woorden zetten.

Ik vind het echt heel tof. Ook heel interessant. Het komt toch neer op geloven in de kracht van de natuur ?

Ja inderdaad! Er zijn ook pagans die echt alleen in de natuur geloven, en niet eens zo zeer in de Goden/God en de Godin. Elke pagan heeft een bijzondere band met de natuur en de bron.

Ja dat vind ik wel interessant (: Ik heb geloof ik nog wel een boekje liggen met ‘wicca rituelen’ oid.

Ben het niet, heb me er vroeger wel in verdiept aangezien ik het interessant vond, dus ik weet er wel redelijk wat vanaf.

Ik vind er verder vrij weinig van.
Het is geen echt georganiseerde religie, dus het doet eigenlijk niemand kwaad door ze te dwingen dit geloof aan te hangen. En de uitgangspunten zijn netjes: doe wat je wilt zolang je geen anderen kwaad ermee doet.

(en satanisme is ook helemaal zo slecht nog niet. Maar ik snap dat het vervelend wordt dat paganisme en hekserij continu ermee verward worden :wink: )

Interessant

Dit soort religies zijn zo interessant, ik ga dit topic zeker volgen. :slightly_smiling_face: Ik ben altijd al geïnteresseerd in dingen als de Noorse mythologie (al weet ik er nog niet zo veel over)en luister naar veel muziek over de Noorse mythologie.

Oh ik weet ook genoeg over het satanisme hoor. Maar Satanisme heeft (natuurlijk) een slechte naam, vooral door de meeste religies. Dat ze echt denken dat we hun duivel aanbidden ofzo.

Zou dit topic trouwens beter thuishoren in Lifestyle? Ik wist het niet zo…

Ja, nee, daarom zei ik ook dat ik snap dat de vermelding vooral bedoeld was om die verwarring tussen paganisme/hekserij en satanisme te voorkomen :wink:
Maar er zijn zat mensen die überhaupt geloven dat het satanisme inherent slecht is…

En er staan genoeg religie topics in dit subforum, dus ik neem aan dat het op zijn plek is.

Ik vind dit echt leuk, ghehe.
Heb tijden gehad dat ik hier heel erg mee bezig was, veel over las, op fora zat etc. Nu niet meer maar ik blijf het interessant vinden.
Ik ‘geloof’ niet trouwens, heb een soort eigen geloof ontwikkeld, met bepaalde elementen van wicca erin.

Nee vind het wel interessant

Ik twijfel of ik mezelf satanistisch vind. Maar ik denk het wel.

Voor de begintpost: Satanisme heeft niks met de duivel te maken :rage:

Ben je dan voor de duivel?

Oh zeker modern satanisme dan?

Oh nee nee nee nee! Niet dit topic ook verpesten met je discussies over geloof oke?

What the fuck is jouw probleem!? Zij zegt dat ze voor satanisme is dus ik stel alleen een FUCKING vraag, mijn geloof kwam nieteens in mijn gedachte. Dus veroordeel mij niet zomaar mensenkindertjes zeg. Het is ook nooit goed. Bah

Jij moet echt niet verder uitlokken bij mij :wink: