Het-Officiële-Sollicitatie-Topic

Hoi meiden,
Ik lees hier veel aparte topics met vragen over sollicitaties. Dus ik dacht dat 't misschien wel fijn was als meiden hier met hun vragen over sollicitaties terecht kunnen.
Er is al wel een algemeen-ik-zoek-werk-topic (of iets in die trant), maar dacht dat dit misschien ook wel handig zou zijn. Zo niet, dan moet er maar een slotje op gegooid worden.

Ik (19 jr./studente) heb zelf trouwens vrijdag mijn eerste sollicitatiegesprek bij een krant. Heb gesolliciteerd om te schrijven voor de zomer-editie van die krant. En ik weet niet wat ik aan moet? Heel erg netjes of toch meer een beetje casual? Het probleem is dat ik vanuit school daar gelijk naar toe ga - en ik kan niet zomaar even naar huis om me om te kleden, want dat is minstens 3 kwartier reizen -.

Alvast bedankt voor jullie hulp en ik hoop dat jullie iets aan dit topic hebben.

Ik heb morgen ook mijn eerste sollicitatiegesprek bij een restaurant. Spannend!
Ik zou niet heel erg netjes naar toe gaan. Beetje casual en netjes in 1 lijkt me het best :stuck_out_tongue:

Je moet je een beetje kleden zoals de mensen op de werkvloer zich daar kleden.
Ik denk dat je redelijk casual gekleed kunt gaan, maar doe dan een colbertje aan ipv een jas/vest.

Ik had bij Hema sollicitatiegesprek maar toen ging ik dus met mijn gekleurde nike airmax ik werd wel aangenomen maar ik denk dat het niet heeel slim van me was om met air max te gaan.

Ik doe morgen denk ik mijn nieuwe blazer aan.
Hebben jullie nog tips wat ik niet moet vergeten (te zeggen)?

Ik heb vorige week sollicitatie gesprek gehad bij een supermarkt.
Had gewoon een blousje aan met een spijkerbroek en pumps, gewoon
simpel :wink:
Ik kreeg ong. de vragen; waarom dit bedrijf? wat denk je dat je moet zijn
als cassiere? vertel eens wat over jezelf? waarom moeten we jou aannemen?

een beetje de standaard vragen eigenlijk :wink:
succes!

Je moet weten wat je functies precies zijn, hoevaak je moet werken enz. (wist ik dus niet, waarschijnlijk de rede dat ik niet aangenomen ben)
Het gaat vooral ook om je houding. Niet onzeker met je handen aan je shirt ofzo zitten, mensen aankijken (logisch maar niet als je zenuwachtig bent!)

Ik had laatst mijn eerste bij S. Oliver.
Je moest me eerst voorstellen
toen dingen vragen enzo over mij
wat ik verwachtte van de baan
wat zij van mij verwachtten
Pas op het eind ging het over mijn tijden, werkperiode. Ik heb zelf naar het loon gevraagd, pas helemaal op het einde (pas hier mee op! Straks denken ze dat je alleen maar voor het geld wil werken endat moet je niet hebben. Dan wordt je niet aangenomen. Dus pas op het eind vragen.).

Mja ookal was het mijn eerste, ik vond het enorm goed gaan! Erg gezellig enzo!! :grinning:

Tip: Neem een aantekenblokje mee. Dat staat wat proffesioneler en het is natuurlijk altijd handig om op te shrijven wat ze vertellen. Als je hun ook maar blijft aankijken, natuurlijk xD

Bij mijn sollicitatiegesprek bij een restaurant was het eigenlijk alleen “wanneer kan je beginnen?”, want dat was een plek met rotbazen die iedereen wegjoegen.

Bij het gesprek bij de Manfield ging het meer over mijn school, mijn plannen, mijn flexibiliteit, en ik kreeg een aantal situaties voorgelegd, en hoe ik daarop zou reageren (ben er nu achter dat zij heel erg zoeken naar iemand die goed binnen het bestaande team past).

Bij het gesprek bij een meubelzaak moest ik een aptitude test invullen (lijsten nachecken enzo) en werd ook gevraagd naar plannen, ervaring, opleiding, etcetera.

Bij het gesprek bij de Mango werd echt HEEL diep gevraagd naar mijn kennis van het bedrijf zelf, en waarom Mango. Er werd me ook gevraagd naar bijv. de drie beste en de drie slechtste eigenschappen van mezelf. Dat was wel een lastig gesprek.

Bij verschillende plekken letten ze heel erg op verschillende dingen, dus zorg dat je op alle situaties ben voorbereid (ik neem aan dat je wel wat over jezelf en je ervaring kan vertellen, maar zorg ook dat je een aantal goede en slechte (maar niet TE slechte!) eigenschappen op kan noemen. Zoek wat oppervlakkige info over het bedrijf, en stel je mentaal in op scenario’s waarnaar ze je kunnen vragen).

Bij alle gesprekken was ik casual chic gekleed (idd, spijkerbroek, leuk shirtje en pumps, of een leuk jurkje) en bij alles was ik aangenomen :wink: Dus ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Hier heb ik zeker wel wat aan! Dank jullie wel!
Heb wat advies nog hier en daar gevraagd en denk wel dat ik voldoende voorbereid ben voor morgen.
Ik zal wel even laten weten hoe het is gegaan!
@ Shopperella, hoe is jou sollicitatie nog gegaan vandaag?

Ik ben nog niet geweest, over een half uurtje ga ik :slightly_smiling_face:

Oeh, spannend! Succes!

Ik heb gisteren een solicitatie gesprek gehad en ik ben aangenomen!

Je motivatie is echt heel belangrijk,
je moet ook opletten hoe je je kleed. een beetje aan de zaak aanpassen.
verder spontaan blijven, lachen, aankijken als ze tegen je praten,laten zien dat je het echt wil, en positief blijven!
dan kom je al een heel eind.

@ Amorous: gefeliciteerd! En dankje voor de handige tips!
Ik moet me morgen én op m’n laatste tentamen én op die sollicitatie voorbereiden, lekker druk!
Jullie horen morgen wel van me!

Ik heb hem net gehad 2 weken geleden EN IK BEN AANGENOMEN! :grinning:

Ik ben vandaag heen geweest en ben ook aangenomen :grinning:

Ik had m’n kaartje gegeven, en toen 1 dag later was het gelijk, wanneer kan je komen inwerken? :slightly_smiling_face:

Ik ben weer terug en ik ben ook aangenomen! :slightly_smiling_face:
Ze vroegen helemaal geen moeilijke vragen gelukkig. Ik zat op de fiets mijn motivatie enz te oefenen, was helemaal niet nodig :stuck_out_tongue:

Ik ben ook aangenomen :grinning:! Ben er echt helemaal happy mee! Bij mij werd ook niks moeilijks gevraagd.

Gefeliciteerd! :slightly_smiling_face:
Wanneer mag je beginnen?